مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

سیدمحمد فخار: صدور صوری برچسب معاینه فنی خودروها هنوز هم بدون حضور خودرو در برخی شهرهای کشور رواج دارد.

معاینه فنی خودرو


در وضعيت موجود بايد دستگاه‌هاي نظارتي پليس، سازمان حفاظت محيط‌زيست و وزارت كشور طبق آيين‌نامه اجرايي نحوه صدور معاينه فني مصوب سال 1382هيأت وزيران وظايف خود را به درستي انجام دهند و با اين مراكز متخلف كه با جان مردم به‌صورت مستقيم بازي مي‌كنند، برخورد لازم را داشته باشند.

ولي‌الله آذروش، مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران در گفت‌وگو با همشهري تصريح كرد كه اجرايي شدن نظارت صحيح بر مراكز سطح كشور مستلزم بهره‌گيري از تجربه چندين ساله شهرداري تهران در اين حوزه است بنا براين ابتدا بايد تمام اطلاعات مربوط به‌خودروهاي معاينه فني شده، در يك سامانه و نرم افزار واحد جمع شود و اين نرم‌افزار و سامانه با قابليت برخط بودن (online) داراي امكان انجام مديريت بر حدود مجاز در رد و قبول خودرو باشد. در مرحله بعدي مراكز بايد به دوربين پلاك‌خوان جهت جلوگيري از صدور معاينه فني بدون حضور خودرو مجهز شوند. اين دوربين‌ها بايد حتما در فرايند انجام معاينه فني طراحي و پذيرش خودرو و ورود مربوط به اطلاعات نرم افزار پذيرش تنها با ثبت پلاك توسط اين دوربين‌ها ميسر باشد و در مرحله آخر جهت مشخص‌شدن متوليان نظارتي بر مراكز معاينه فني در كل كشور بايد آيين‌نامه اجرايي صدور معاينه فني مصوب 1382هيأت محترم وزيران مورد بازبيني قرار گرفته و مواردي كه درخصوص نظارت سازمان‌ها و ارگان‌ها داراي نواقص، تداخل كاري و يا شفاف‌نبودن وظايف است، مجددا اصلاح شود كه با پيگيري‌هاي انجام شده توسط سازمان حفاظت محيط‌زيست و وزارت كشور تمام موارد يادشده با همكاري شهرداري تهران و ساير كلانشهرها در حال پيگيري و انجام است و قطعا به‌زودي مسئله صدور كارت و برچسب بدون حضور خودرو و يا تساهل در انجام معاينه فني ساماندهي خواهد شد.

براساس مصوبه هيأت دولت در ارديبهشت‌ماه امسال وزارت كشور مكلف شده دربازه زماني 6 ماهه نسبت به استقرار سامانه يكپارچه معاينه فني در تمام مراكز كشور با قابليت ارتباط ديتا بانك معاينه فني با ديتا بانك پليس براي اعمال قانون به‌صورت نرم افزاري اقدام كند كه اين كار در دست اجراست. ضمناً وزارت كشور نسبت به اصلاح آيين‌نامه اجرايي با برگزاري جلساتي با كلانشهرها و بالاخص تهران اقداماتي انجام داده و در مراحل نهايي آن است، اين اصلاحيه براي تصويب به هيأت دولت ارائه شده است.

الگويي به نام تهران

نكته قابل توجه اينكه اقدامات مذكور از تجربه موفق شهرداري تهران در اين حوزه الگوبرداري شده و تهران در اين امر پيشگام است. همچنين همانطور كه رئيس پليس راهور ناجا تأكيد كرده، مراكز تحت نظارت شهرداري تهران به‌واسطه داشتن زيرساخت‌ها و تجهيزات نظارتي مناسب از سلامت كاركرد 100درصد برخوردار بوده و مورد تأييد كامل پليس است. از سال 1387با سرمايه‌گذاري شهرداري تهران(در حدود 100ميليون تومان) درخصوص اصلاح نرم‌افزار، در همه مراكز تحت نظارت شهرداري تهران نرم‌افزار برخط تحت وب با قابليت نظارتي و مديريتي نصب شده و كليه اطلاعات مربوط به‌خودروهاي معاينه فني شده در اين مراكز در سرور بسيار امن مستقر در سازمان فناوري و اطلاعات شهرداري تهران تجميع مي‌شود و در حال حاضر اين ديتابانك با ديتا بانك پليس ارتباط داشته و يكي از عللي كه سرعت پذيرش معاينه فني را در مراكز تهران به‌صورت محسوس تقليل داده به واسطه استفاده از همين ديتا بانك است. در حال حاضر تمام مراكز مجهز به دوربين‌هاي پلاك خوان هستند.

معافيت 5ساله و يك سؤال

انجام معاينه فني مكانيزه خودروهاي تهران با الگوبرداري از تجربه موفق كشورهاي اروپايي همانند آلمان وانگليس در ايران در سال 1379راه‌اندازي شد. در حال حاضر در اكثر كشورهاي اروپايي به‌رغم بالا بودن استانداردهاي توليد خودرو در مقايسه با ايران مدت معافيت خودروهاي نو از معاينه فني 2و يا نهايتاً 3سال است ولي اين سؤال وجود دارد كه به چه دليل از اواخر سال 89مدت معاينه فني خودروها از 2سال به 5سال تغيير و در نهايت در متن يكي از بندهاي قانون جرائم راهنمايي و رانندگي به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد؟

 

کد خبر 278414

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha