سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۹
۰ نفر

سرمایه‌گذارانی که در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند به‌طور متوسط از ابتدای سال تاکنون۴درصد زیان کرده‌اند اما متوسط سرمایه‌گذاری در فرابورس دیروز از مرز ۱۰درصد عبور کرد.

بورس

به گزارش همشهري، آمار‌ها اطلاعات جالبي به ما مي‌دهند، برخلاف تصور عمومي ميزان بازده سرمايه‌گذاري در فرابورس از ابتداي سال تاكنون مثبت بوده است. اين در شرايطي است كه تمام بازار‌هاي سرمايه‌گذاري در ايران در طول 2 سال گذشته در ركود به‌سرمي‌برند. مردم به‌طور سنتي دارايي‌هاي خود را در بازار‌هاي طلا، ارز، مسكن يا سپرده‌هاي بانكي سرمايه‌گذاري مي‌كنند، اين بازار‌ها از سال91 دچار ركود شدند اگرچه بورس تهران هم از 15دي‌ماه و فرابورس از 26آذر‌ماه92 دچار ركود شدند اما آمار‌ها نشان مي‌دهدكه بخش زيادي از نقدينگي موجود در كشور همچنان در بازار سهام جابه‌جا مي‌شود.

براساس آمار موجود سرمايه‌گذاران از ابتداي سال تاكنون 64هزارميليارد تومان معادل20ميليارد دلار سهام خريده‌اند كه 7725ميليارد تومان معادل2.5 ميليارد دلار آن در اوراق مشاركت سرمايه‌گذاري شده است كه نسبت به ساير بازار‌هاي مالي ديگر از ريسك كمتري برخوردار است. پيش‌بيني مي‌شود اين رقم در صورت انتشار اخبار خوش هسته‌اي از مرز 100هزار ميليارد تومان هم تا پايان سال عبور كند.

اين به‌معناي اين است كه با درنظر گرفتن ركود بازار‌هاي طلا، ارز و مسكن نقدينگي 650هزار ميليارد توماني عموما در بازار پول و سرمايه جابه‌جا شده است.به اين ترتيب با درنظر گرفتن سرمايه‌گذاري انجام شده دربورس اين پرسش وجود دارد كه كداميك از سرمايه‌گذاراني كه در بازار سهام سرمايه‌گذاري كرده‌اند سود بيشتري به‌دست آورده‌اند؟

مقايسه بازده سرمايه‌گذاري در بورس تهران و فرابورس كه از ريسك بيشتري نسبت به بورس تهران برخوردار است نشان مي‌دهد ميزان بازده سرمايه‌گذاري در فرابورس به‌مراتب بيشتر از بورس تهران بوده است. اين به‌معناي اين است كه سرمايه‌گذاران ريسك‌پذير‌تر سود بيشتري به‌دست آورده‌اند.

  • مقايسه بازده بورس و فرا بورس

محاسبه شاخص فرابورس نشان مي‌دهد ميزان بازده سرمايه‌گذاري در فرابورس روزگذشته از مرز 10درصد عبور كرد. اين در حالي است كه محاسبه شاخص بورس تهران از ابتداي سال تاكنون نشان مي‌دهد بورس تهران در همين دوره با با زيان 4درصدي مواجه شده است. علت اين موضوع تفاوت در محاسبه مقررات مربوط به دامنه نوسان و حجم مبنا در بورس تهران و فرابورس است كه ريسك سرمايه‌گذاري در فرابورس را افزايش داده و منجر شده سطح نسبت قيمت به درآمد (P/e)سهام در فرابورس نيز از بورس تهران بالاتر باشد.

در اين مدت از مجموع كل معاملات انجام‌شده 22هزار ميليارد تومان سهام در فرابورس و 42هزار ميليارد تومان سهام در بورس مورد مبادله قرار گرفته است. ضمن اينكه ميزان مبادلات انجام شده در فرابورس در 8ماهه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 28درصد رشد كرده است. نكته جالب توجه اينكه دراين مدت ميزان معاملات انجام شده در بازار ابزار‌هاي نوين مالي فرابورس 91درصد و در بازار پايه فرابورس 300درصد رشد كرده است.

کد خبر 279144

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha