همشهری‌آنلاین: شهردار تهران اعلام کرد: فناوری اطلاعات می تواند شهرداری تهران را از مجمع الجزایری بودن نجات دهد و هیچ مدیری در شهرداری تهران حق ندارد جزیره ای عمل کند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، دکتر محمد باقر قالیباف، در آیین پایانی اولین جشنواره ساب پرتال های شهرداری تهران که صبح امروز برگزار شد ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: فن آوری اطلاعات یکی از مهمترین ابزار های در اختیار مدیران است و رویکردهای اصلی شهرداری تهران یعنی دقت، سرعت و صحت در انجام وظایف تنها در بستر IT و فناوری اطلاعات محقق خواهد شد.
شهردار تهران با تاکید برآنکه ارزش بهره بری از IT و فناوری اطلاعات در شهرداری تهران به میزان خدماتی است که از این طریق ارایه می شود گفت: فناوری اطلاعات تنها زمانی برای یک مدیر و سازمان ارزشمند است که بتواند میزان و کیفیت ارایه خدمات و سرویس دهی را افزایش دهد و به عنوان ابزارتزئینی محسوب نشود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین چالش بر سر فناوری اطلاعات نبود فرهنگ استفاده از آن در کشور است و در واقع هنوز فرهنگ استفاده درست از فناوری اطلاعات در بین مدیران و مسولین و مردم به وجود نیامده است.
دکتر قالیباف پایان آبان ماه را آخرین فرصت برای پیوستن همه سازمان ها و شرکت های شهرداری تهران به پرتال شهرداری دانست و اظهار کرد: در حال حاضر از مجموع 80 واحد سازمانی شهرداری تهران 50 واحد دارای ساب پرتال هستند که تا پایان آبان ماه فرصت دارند به ساب پرتال شهرداری تهران بپیوندند و از IT در ارایه خدمات و انجام وظایف خود استفاده کنند و در صورتیکه هریک از مدیران و مسولین تا پایان این مهلت اقدامات لازم را صورت ندهند به طور حتم دیگر مدیر نخواهند بود.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که دفاتر خدمات الکترونیک تا پایان مهرماه در نواحی مختلف فعال شوند و گفت: دفاتر خدمات الکترونیک می توانند شهر الکترونیک را محقق سازند تا همه خدمات شهرداری از طریق این دفاتر ارایه شود و سیستم بروکراسی از شهرداری تهران برچیده شود.
وی افزود: در حالیکه صدمین سالگرد تاسیس شهرداری تهران برگزار می شود سزاوار نیست که سیستم بوروکراسی که متعلق به چنیدین دهه قبل است بازهم در شهردار حاکم باشد حال آنکه تنها با فناوری اطلاعات می توان سیستم بروکراسی را از سر راه برداشت و عدالت اجتماعی را فراهم کرد تا کرامت انسانی شهروندان حفظ شود و آنها بتوانند بدون اتلاف وقت، در کوتاه ترین زمان و بدون زد و بند به حقوق خود دست یابند و از خدمات مناسب بهره مند شوند.
شهردار تهران میزان ارایه خدمات به شهروندان تهرانی از طریق اینترنت را در حال حاضر تنها 20 درصد  دانست و بیان کرد: عدم وجود فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات و مشکلات حقوقی باعث شده که ما نتوانیم از تمام ظرفیت IT برای ارایه خدمات استفاده کنیم اما بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته سعی برآن است که با فعال کردن دفاترخدمات  الکترونیکی شهر زمینه را برای ارایه خدمات همه سازمان ها و نهاد ها به شهروندان فراهم سازیم تا علاوه بر خدمات شهرداری خدمات سایر نهاد ها نیز از طریق این دفاتر در دسترس شهروندان باشد.

وی ارایه خدمات شهرسازی از طریق فناوری اطلاعات را مهمترین موضوع دانست و تاکید کرد: نارضایتی شهروندان تهرانی در حوزه شهرسازی بسیار بالا است و به همین دلیل ارایه خدمات از طریق فناوری اطلاعات و پرتال شهرداری باید در صدر موضوعات قرار بگیرد.
وی افزود: خدمات مربوط به شهرسازی باید از طریق دفاتر الکترونیک و آن هم به وسیله بخش خصوصی و تحت ضوابط تعیین شده ارائه شود تا خلا های موجود از بین برود و وقت مردم بیهوده به هدر نرود.
دکتر محمد باقر قالیباف با بیان آنکه همه اقدامات و فعالیت های شهرداری باید در یک خانه شیشه ای صورت گیرد تصریح کرد: اگر عملکر مالی شهرداری تهران در سال 85 بر روی پرتال شهرداری قرار گرفت به این دلیل بود که همه شهروندان بدانند درآمدها و هزینه های شهرداری چگونه بوده و برای انجام هرکاری چه قدر از جیب و سرمایه های آنها هزینه شده و مردم بدانند شهردار تهران برایشان پرخرج بوده یا کم خرج.
وی مشارکت پذیری، کارآمدی، عقلانیت، عدالت و اعتدال را در بستر IT قابل تحقق دانست و بیان کرد: متاسفانه  IT در کشور ما هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است این در حالیست که آغاز قرن 21 با وجود فناوری اطلاعات فرصتی دوباره برای کشورهای عقب افتاده و در حال توسعه بود تا فاصله ها را با کشورهای پیشرفته کاهش دهند و در واقع یک شروع دوباره محسوب می شد.
وی تاکید کرد: فناوری اطلاعات ابزاری است که می تواند فاصله ها و عقب ماندگی ها را جبران کند و زمینه های توسعه را فراهم سازد زیرا ما در عصر فناوری اطلاعات به سر می بریم و در صورتیکه از این امر مهم غافل شویم فاصله ما از کشورهای دیگر فاصله ای نجومی خواهد شد که دیگر قابل جبران نیست.
وی در پایان اظهار کرد شهرداری تهران نیازمند طرح جهادی در درون سیستم خود نیز است و باید شرایطی را با کمک فناوری اطلاعات فراهم سازد که خدمات به راحتی در اختیار همه شهروندان و در کوتاه ترین زمان ممکن صورت گیرد.

کد خبر 27915

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز