همشهری آنلاین: معاون نخست وزیر و وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه دمشق و مسکو بر راه حل سیاسی برای برون رفت از بحران در سوریه توافق نظر دارند، تاکید کرد که باراک اوباما نمی تواند برای ملت سوریه تصمیم بگیرد.

ولید المعلم

به گزارش ایرنا، المعلم که روز شنبه با تلویزیون لبنانی المنار گفت وگو می کرد، افزود: سخنان اوباما مبنی بر اینکه ریاست جمهوری بشار اسد غیرقانونی است، سخیف و مضحک است.

وی خاطرنشان کرد: مردم سوریه در انتخابات تابستان گذشته تصمیمشان را گرفتند و هیچکس نمی تواند برای آنها تصمیم گیری کند.

وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: در اجلاس زمستان گذشته مونترو درباره بحران سوریه به جان کری وزیر خارجه آمریکا گفتم، نه اوباما و نه هیچکس دیگری حق ندارد و نمی تواند برای مردم سوریه تصمیم گیری کند.

مشکلی برای گفت وگو با مخالفان غیروابسته نداریم

ولید المعلم در ادامه این گفت وگو اظهار داشت: شروع گفت وگوها در داخل سوریه نیازمند آمادگی گروه های مخالف غیروابسته به خارج است و باید در مواضع تند خودشان بازنگری کنند و همچنین جدی بودن آنها ثابت شود.

وی که به سووالی در باره دیدارش با ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف رییس جمهوری و وزیر خارجه روسیه پاسخ می داد، با بیان اینکه شروع گفت وگوها با مخالفان زمان بر است، گفت: ایده های روسیه درباره گفت و گوی سوری - سوری را بطور جدی مورد بررسی قرار دادیم و به نتایج رضایت بخشی برای دو طرف بویژه درباره راهکارهای گفت و گو و اهداف آن رسیدیم.

رییس دستگاه دیپلماسی سوریه افزود: به همین خاطر اعلام کردم که روسیه خواهان برقراری گفت وگوی نظام سوریه با گروه های مخالف و به عبارتی گفت و گوی سوری - سوری بدون مداخله خارجی است و ما هم برای عملی شدن این مساله تلاش می کنیم.

ولید المعلم با تاکید بر جدی بودن دولت سوریه برای عملی سازی راه حل سیاسی و پایان بحران تصریح کرد: دوستان روس تلاش های صادقانه ای را در این زمینه داشتند و ما را در جریان نتایج این تلاش ها قرار دادند، بنابر این مشکلی در برگزاری اجلاس مقدماتی برای گفت وگو میان سوری ها در مسکو نمی بینیم، بویژه اینکه چنین نشستی، اجلاس گفت وگوی دیگری را در دمشق درپی خواهد داشت.

وزیر خارجه سوریه در پایان سفرش به روسیه و گفت وگو با مقامات ارشد این کشور، بامداد امروز(شنبه) هنگام بازگشت از مسکو وارد بیروت شد و پس از اقامتی کوتاه، پایتخت لبنان را به مقصد دمشق ترک کرد.

کد خبر 279481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha