یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر سیمون گالپرین یک دهه را در روسیه به پژوهش پزشکی گذرانده و در بیمارستان‌های معتبر و شرکت‌های پژوهشی کار کرده است. گالپرین با وجود مهارت‌هایش اخیرا اولتیماتومی از جانب بیمارستانی در مسکو که در آن کار می‌کند، دریافت کرد: یا کارش را ترک کند یا به عنوان یک پرستار دون‌پایه به کار ادامه دهد.

russian doctor

به گزارش آسوشیتدپرس از دست رفتن کار گالپرین در نتیجه اصلاحات فراگیری که بر اساس ان قرار است در دست کم ۲۸ بیمارستان مسکو تعطیل و تا ۱۰ هزار نفر از کارکنان پزشکی اخراج شوند. مقامات روسی می‌گویند این تغییرات برای مدرن کردن سیستم بهداشتی قدیمی و ناکارآمد دوره اتحاد شوروی ضرورت دارد.

هزاران نفر از پزشکان و بیماران‌شان قرار است روز یکشنبه ۳۰ نوامبر بر ضد این اصلاحات به تظاهرات بپردازند که نخستین تظاهرات اجتماعی گسترده در روسیه در تقریبا یک دهه اخیر است و تهدیدی برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است که با موجی از تظاهرات سیاسی در سال ۲۰۱۱ روبرو شد و اکنون نیز درگیر مشکلات اقتصادی روسیه است.

اعتراضات پزشکان در اوائل این ماه شروع شد، هنگامی هزاران نفر به خیابان‌ها ریختند تا به اخراج کارکنان و تعطیلی بیمارستان‌ها اعتراض کنند. آخرین باری که تظاهرات مشابه در روسیه رخ داد در سال ۲۰۰۵ بود که چنان پوتین را تحت فشار قرار گذاشت که او برنامه کاهش مزایای اجتماعی برای میلیون‌ها نفر از بازنشستگان و ازکارافتادگان را لغو و در عوض مقرری‌های آنها را دوبرابر کرد.

پوتین که از پیامدهای این تظاهرات آگاه است، هفته گذشته از دولت مسکو خواست که در تصمیماتش تجدیدنظر کند، در همین حال شورای حقوق بشر ریاست‌جمهوری میزبان میزگردی با حضور پزشکان برجسته و اتحادیه‌های صنفی بود که درباره زمان اجرای این اصلاحات مورد مشورت قرار نگرفته بودند.

گالپرین که در بیمارستان شماره ۱۱ مسکو کار می‌کند، می‌گوید تصمیم گرفته است حتی به عنوان پرستار هم که شده در محل کارش بماند. او گفت: «من نمی‌توانم بیمارستان را ترک کنم، زیرا ما تصمیم گرفته‌ایم تا آخر بجنگیم.»

مقامات مسکو می‌گویند آنها بر اساس قانون سال ۲۰۱۰ عمل کرده‌اند که برای کمک به بیمارستان‌ها برا تکمیل کردن گذر از اقتصاد دوران شوروی تدوین شده و هدف از آن خودگردان کردن بیمارستان‌ها با به حداقل‌رساندن سوبسیدها بود. الینا نیکولایووا، سخنگوی اداره مراقبت‌های بهداشتی مسکو از این اخراج‌ها به عنوان امری اجتناب‌ناپذیر دفاع کرد: «برخی از پزشکانی که اخراج شده بودند، کفایت کاری لازم را نداشتند. برخی دیگر از آنکه بار کاری کافی را به عهده نمی‌گرفتند.»

ناآرامی پزشکان به خصوص از این لحاظ برای پوتین دردسرساز است که همه آنها کارمندان دولتی هستد که هسته اصلی طرفداران او را تشکیل می‌دهند. روسیه در طول دهه گذشته به علت سوبسیدهای بالایی که به شرکت‌ها، مدارس و بیمارستان‌های دولتی داده شده است، توانسته است نرخ بیکاری‌اش را در حدود ۵ درصد نگهدارد.

پوتین پس از اعتراضات سیاسی سال ۲۰۱۱ عمدتا به علت حمایت کارکنان دولتی که به آنها وعده داده بود استانداردهای زندگی‌‌شان را بالا ببرد، برای سومین بار به مقام رئیس‌جمهوری رسید.اکنون همین وعده‌ها به سمت خود او کمانه کرده است.

مقامات مسکو اصلاحات نظام مراقبت‌های بهداشتی را به این دلیل انجام می‌دهند که وعده‌های انتخاباتی پوتین برای بهبود زندگی کارمندان بخش دولتی - از جمله رساندن حقوق پزشکان در سال ۲۰۱۸ به دوبرابر میانگین حقوق کارمندان - عملی شود. لئونید پچاتنیکوف، معاون شهردار مسکو می‌گوید اگر وعده‌های انتخاباتی پوتین نبود، اصلاحات نظام بهداشتی این قدر سریع و بیرحمانه نبود.

نظام مراقبت بهداشتی مسکو بازمانده نظام بهداشتی دوران کمونیستی است که بر اساس هر شهروند شوروی حق دسترسی به خدمات پزشکی رایگان را داشت. مقامات بهداشتی مسکو برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها بر ارتقای کلینیک‌های محلات متمرکز شده‌اند که خدمات فراگیر به بیماران خواهند داد و نیاز به بستری شدن آنها در بیمارستان‌ها را برطرف خواهند کرد.

اما این اصلاحات در جامعه پزشکی مورد بحث قرار نگرفته‌آند، و جزئیات ان فقط در ماه اکتبر پس از نشت اخبار آن به رسانه‌ها اعلام شد. پزشکان و بیمارستان‌ها خودشان در کانون اصلاحاتی یافته‌اند که به آنها گفته نشده است اصولا چرا باید دستخوش آن قرار گیرند و باعث چه پیامدهایی برای بیماران‌شان خواهد شد.

در بیمارستان ۱۱ مسکو که گالپرین در آن کار می‌کند، به ۱۳۶ نفر از ۳۲۰ نفر از کارکنان بهداشتی، عمدتا پزشکان، خبر داده شده است که کارشان را از دست می‌دهند و بیمارستان تا ماه آوریل تعطیل می‌شود.

پاتچینکوف معاون شهردار مسکو که از بسته شدن بیمارستان‌ها در این شهر خشمگین است، در جلسه شورای حقوق بشر رئیس‌جمهوری در هفته گذشته گفت که بیمارستان ۱۱ مسکو «انحصار» درمان بیماری ام اس را در دست دارد، و ممکن نیست در جایی دیگر در شهر درمان این بیماری را دریافت کرد.

نیکولایوا از وزارت بهداشت می‌گوید پزشکان بیمارستان شماره ۱۱ «از موقعیت‌شان سوءاستفاده می‌کنند» و شهر به این همه نورولوژیست نیاز ندارد، و مسکو شمار زیادی دستگاه‌های ام آر آی پیشرفته خریده است که تشخیص ام اس را آسان‌تر می‌کنند.

گالپرین و همکارانش در پاسخ می‌گویند که درمان‌هایی که آنها برای بیماران مبتلا به ام اس فراهم می‌کنند، در هیچ جای دیگری در مسکو در دسترس نیست. به پیشنهاد آنها که به جای بیمارستان شماره ۱۱، یک کلینیک ام اس برپا شود تا مهارت و تجهیزات لازم برای درمان این بیماری در یک جا متمرکز شود، تا به حال پاسخ داده نشده است.

گالپرین می‌گوید او احتمالا به خاطر فعالیت‌هایش در اتحادیه صنفی پزشکان هدف قرار گرفته است: او در همان روزی که در یک کمیته اتحادیه صنفی درباره تقاضا برای پرداخت دستمزدهای منصفانه‌تر سخنرانی می‌کرد، نامه اخراجش دریافت کرد. اما سایر پزشکان هم فعالیت‌های این چنینی نداشته‌اند هم نامه‌های مشابهی دریافت کرده‌آند.

در عین حال مخالفت پوتین با این اصلاحات بهداشتی در مسکو نیز ظاهرا دارد تاثیر خود را به جای می‌‌گذارد. هفته گذشته شورای حقوق بشر رئیس‌جمهوری خواستار متوقف کردن اخراج‌ها شد و اظهار کرد اصلاحات بهداشتی در شکل کنونی‌اش با حق دریافت مراقبت بهداشتی رایگان بر اساس قانون اساسی تضاد دارد.

اداره بهداشت مسکو شماری از میزگردها را با کارکنان پزشکی برگزار کرده است و  سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو افزودن یک مبلغ ۵۰۰ هزار روبلی (۱۰۷۰۰ دلاری) به عنوان پرداخت خاتمه خدمت برای هر دکتر را پیشنهاد کرده است، اما هیچکدام از این موارد تا به حال به صورت اقدام مشهودی در نیامده است.

در همین حال برخی از بیماران نگرانند که این اصلاحات بیش از همه به آنها آسیب بزند.

آلس کوچوونیک ۲۹ ساله دو سال پیش مبتلا به ام اس تشخیص داده شد. درمان به او امکان داده است که زندگی کمابیش طبیعی را بگذراند، گرچه گه به طور گاهگاهی حملات بیماری باعث فلج گذرای بدن او می‌شود.»

این هنرمندان جوان از درمان‌هایش در بیمارستان ۱۱ می‌گوید: «آنها پنج بار به من را پس از فلج شدن درمان کردند و به راه انداختند. ام اس بیماری ترسناکی است. این بیماری هر لحظه ممکن است به شما حمله کند. چند بار من با دوستانم نشسته بودم و قهوه می‌نوشیدم، و در طول ۱۵ دقیقه حمله بیماری من را از پای درآورد.»

کوچوونیک اخیرا در یک بعدازظهر به میدان سرخ رفت تا تا با نشستن روی پیاده‌روی سنگفرش‌شده به اعتراض بپردازد. سایر تظاهرکنندگان در کنار او ایستاده بودند و هر کدام یک سرم داخل وریدی در دست داشتند. یکی از آنها پوستری در دست داشت که رویش نوشته شده بود: «بیمارستان بدون دکتر سردخانه است.»

کد خبر 279567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha