همشهری آنلاین: جدیدترین اسناد منتشر شده توسط ادوارد اسنودن نشان می‌دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا با نفوذ به ایمیل کارکنان شرکت‌های مخابراتی به ۷۰ درصد شبکه اپراتورهای موبایل جهان نفوذ کرده‌است.

به گزارش تک‌تایمز، این اسناد نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا با یک برنامه طولانی مدت جاسوسی تحت عنوان عملیات Auroragold از بزرگترین اپراتورهای تلفن همراه در جهان و عمدتاً کشورهای غربی نظیر انگلیس، آلمان و فرانسه و حتی در خود ایالات متحده جاسوسی می‌کرده‌است.

این سازمان با هک کردن ۱۲۰۱ ایمیل کارکنان کلیدی اپراتورها به اطلاعات لازم برای نفوذ به شبکه‌های موبایل و جاسوسی از کاربران آن‌ها دست پیدا کرده‌است. این عملیات که در حال حاضر نیز فعال است، تلاش می‌کند تا با یافتن رخنه‌های امنیتی در اسناد IR.21، نفوذ خود را به شبکه‌های موبایل بیشتر کند. اسناد IR.21 اطلاعاتی است که اپراتورهای موبایل برای فعال سازی سرویس رومینگ بین شبکه‌های خود، با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. اطلاعات بدست آمده از این عملیات جاسوسی سرانجام با سایر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و کشورهای غربی از جمله انگلیس به اشتراک گذاشته می‌شود.

گفتنی‌است یکی از بزرگترین هدف‌های این عملیات جاسوسی، انجمن GSM است. این انجمن بزرگترین نهاد همکاری اپراتورهای موبایل و سازندگان تلفن‌های همراه است. بیش از ۸۰۰ شرکت فعال در زمینه تلفن همراه از جمله ورایزون، ای‌تی‌ اند تی، سیسکو، فیس‌بوک، سامسونگ و اریکسون عضو این انجمن هستند.

متخصصان امنیت سایبر معتقدند جاسوسی ‌آژانس امنیت ملی آمریکا در کنار شکستن حریم خصوصی افراد، با معرفی رخنه‌های امنیتی در شبکه‌های موبایل راه نفوذ به تلفن‌های همراه را برای هکرها و مجرمان سایبری هموار می‌کند.

کد خبر 280262

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha