سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۰
۰ نفر

جولیان آسانژ، بنیانگذار سایت ویکی‌لیکس که دولت آمریکا مدت‌هاست در فکر به دام انداختن او به‌خاطر افشای هزاران سند محرمانه است پس از ۲سال پناه‌گرفتن در سفارت اکوادور در لندن در نشستی غیرمنتظره اعلام کرد قصد دارد به‌زودی این سفارتخانه را ترک کند.

ارتباطات بین المللی

 طي 2سال گذشته سفارت اكوادور تحت نظر نيروهاي امنيتي انگليس بوده و آنها هميشه منتظر بوده‌اند تا آسانژ را به محض خارج شدن بازداشت كنند. مردي كه آمريكايي‌ها به‌ويژه به‌خاطر افشاي مكاتبات سفارتخانه‌هاي خود و اسناد جنگ عراق و افغانستان از او كينه دارند در نشست خبري خود جزئياتي از علت تصميم خود پس از 2سال پناهندگي نگفته است اما حرف‌هايش نشان از خستگي او از شرايطش داشت. در اين نشست خبري آسانژ علت ترك سفارت اكوادور را به دلايلي كه رسانه‌هاي متعلق به رابرت مرداك گزارش داده‌اند رد كرد اما انتقادهاي خود از شرايطي كه برايش به‌وجود آمده را با رسانه‌ها در ميان گذاشت.

برخي رسانه‌هاي انگليس به تازگي گزارش داده بودند كه آسانژ مشكل سلامتي پيدا كرده و به‌خاطر مشكل قلبي و بيماري مزمن ريوي نياز به درمان دارد. آسانژ اعلام كرده در زمان اقامت در داخل ساختمان سفارت دچار مشكلات جسمي شده است. آسانژ به‌دنبال انتشار اسنادي مهم در سايت ويكي‌ليكس كه مقام‌هاي آمريكا هيچ وقت نتوانستند آنها را تكذيب كنند از سوي دستگاه قضايي سوئد متهم به آزار جنسي 2زن شد. با اين اتهام كه به گفته آسانژ به‌خاطر افشاگري‌هايش برنامه‌ريزي شده او با خطر بازداشت به سفارت اكوادور رفت و از اين كشور پناهندگي گرفت.

وزير امور خارجه اكوادور كه روز گذشته در نشست خبري آسانژ حضور داشت اعلام كرد كه كشورش همچنان به حمايت از او ادامه خواهد داد. بنيانگذار ويكي‌ليكس در اين نشست گفت: اروپا قرار بود جايي باشد كه در آن به قانون احترام گذاشته مي‌شود اما در شرايط موجود حتي به اوليه‌ترين حقوقي كه در همه جهان قبول شده است احترامي گذاشته نمي‌شود. او اعلام كرد كه براساس بيانيه حقوق بشر سازمان ملل حتي زنداني‌ها هم حداقل يك ساعت در روز اجازه هواخوري دارند اما او به‌خاطر نبودن محوطه‌اي در سفارت امكان اين كار را هم نداشته است.خبرهايي از رفت‌وآمد پليس انگليس به سفارت اكوادور روز گذشته منتشر شد اما هنوز مشخص نيست چه سرنوشتي در انتظار آسانژ خواهد بود. اين احتمال وجود دارد كه بنيانگذار ويكي‌ليكس پس از خروج از سفارتخانه در بيمارستان بستري شود اما احتمالاً پس از آن به سوئد مسترد خواهد شد.

کد خبر 269264

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha