دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دو هنرمند ایرانی برای نخستین‌بار راکوهای معروف ژاپنی را با سلیقه و خوانش ایرانی روی کاشی خلق کرده و به نمایش می‌گذارند.

راکوهای ژاپنی روی کاشی ایرانی

به گزارش ايسنا؛ این روزها گالری «مژده» میزبان نمایشگاه خوشنویسی راکوست که در آن میترا آواز و نسیم مرادی، برای نخستین‌بار راکوهای معروف ژاپنی را با سلیقه و خوانش ایرانی روی کاشی خلق کرده‌اند تا ضمن بومی‌سازی یک شیوه مطرح شرقی، سنت کهن کاشی‌کاری ایرانی را نیز یادآوری کنند.

آن‌ها کوشیده‌اند تکنیک خط‌نگاری آیینی ژاپنی را با هنر خوشنویسی ایرانی بیامیزند. حاصل این تلاش ترکیبی نوست که از ظروف ظریف ژاپنی به کاشی‌های ایرانی منتقل شده و پیش روی مخاطب ایرانی قرار گرفته است.

میترا آواز یکی از دو هنرمند این نمایشگاه درباره‌ آثار این نمایشگاه گفت: آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه حاصل دو سال فعالیت من و خانم نسیم مرادی روی تکنیک راکوست. در این مجموعه که به شکل کاشی کار شده است از تکنیک راکو استفاده کرده و آن را با خوشنویسی ایرانی ترکیب کرده‌ایم. البته راکو تکنیکی است که روی ظروف کار می‌شود و ما این تکنیک را روی کاشی اجرا کردیم که البته بسیار دشوار بود.

وی درباره این نمایشگاه افزود: حدود 20 اثر در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان به هنر سرامیک قرار گرفته است که همه آنها از یک، دو یا چهار کاشی با ابعاد20 در 20 تشکیل شده‎اند. این آثار برای نمایش قاب شده‌اند، اما قابلیت آن را دارند که در صورت تمایل خریدار، روی دیوار نیز نصب شوند.

نسیم مرادی دیگر هنرمند این نمایشگاه نیز درباره اینکه چرا شیوه راکو را برای کار انتخاب کرده است توضیح داد: تکنیک راکو با آنکه در ژاپن 500 سال قدمت دارد در ایران بسیار نوست. من و خانم آواز این تکنیک را به همین دلیل انتخاب کردیم. ارائه راکو روی کاشی که سطحی تخت است به جذابیت‌های بصری آن افزوده و با تلفیق خوشنویسی ایرانی رنگ و بوی خاصی گرفته است.

این هنرمند سرامیست با بیان اینکه سفال و سرامیک در ایران قدمت بسیاری دارد،

اما تکنیک‎های بسیاری از کشورهای مختلف در طول تاریخ وارد آن شده است، گفت: این سنت همواره در سفال ایران وجود داشته است که یک تکنیک را از چین یا مصر بگیرد و به شکلی ایرانیزه کند به همین دلیل ما سعی کردیم همین کار را در مورد تکنیک راکو انجام دهیم.

مفهوم اصطلاح "راکو" به معنای شادی است که بنیانگذارش شخصی به نام "چوجیرو" است؛ او در قرن شانزدهم توسط فرمانروای وقت به راکو ملقب شده است. این تکنیک در سال ۱۹۵۰ به دنیای هنر سرامیک‌سازی غرب راه یافته و به دلیل روش سریعی که برای پختن کارهای هنری دارد به سرعت رایج شد و اخیراً بسیاری از سرامیک‌سازان مدرن برای بیان احساسات هنری خود به این روش روی آورده‌اند. برای دستیابی سفالگران به نتیجه مطلوب باید اثرات و تغییر و تبدیل‌های میان گل و لعاب و شعله را به درستی دریابند. کار با راکو احتیاج به گِل مخصوص دارد که بتواند شوک حرارتی را تحمل کند.

میترا آواز متولد ۱۳۳۵، فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبا (دانشگاه تهران) است که علاوه بر نمایشگاه انفرادی مجسمه در چهارمین دو سالانه‌ مجسمه‌سازی معاصر تهران در سمپوزیوم بین‌الملی مجسمه‌سازی و چندین نمایش گروهی نیز حاضر بوده است.

نسیم مرادی دیگر هنرمند این نمایشگاه هم عضو انجمن سفالگران ایران است. از سوابق هنری او می‌توان به شرکت در بینال‌های سفال و سرامیک ایران و دریافت لوح تقدیر "گالری صبا"، حضور در اولین نمایشگاه زنان سفالگر ایران و چندین نمایش انفرادی و گروهی اشاره کرد.

نمایشگاه سرامیک راکو تا ٢١ آذر ماه در گالری مژده برپاست. علاقه‎مندان به بازدید از این نمایشگاه می‎توانند به گالری مژده به نشانی سعادت‌آباد، کوچه هجدهم شرقی، پلاک ٢٧ مراجعه کنند.

کد خبر 280520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha