سازمان تأمین اجتماعی کشور اعلام کرد هم‌راستا با سیاست‌های کلان کشور مبنی بر افزایش جمعیت، محدودیت‌های قانونی تحت‌پوشش قرار گرفتن بیمه فرزندان چهارم و به بعد و همچنین محدودیت در پرداخت کمک هزینه ایام بارداری و دیگر مزایای قانونی به این بیمه‌شدگان را لغو کرده است.

کودک


بر اين اساس بيمه‌شدگان اين سازمان براي دريافت كمك هزينه بارداري بايد ظرف يك سال پيش از زايمان، حق بيمه 60روز كار را به سازمان تأمين اجتماعي پرداخت كرده باشند، در مدت استراحت مشغول كار نبوده، مزد يا حقوق دريافت نكرده باشند و در تاريخ اعلام بيماري، مشغول به‌كار بوده يا در مرخصي استحقاقي باشند.

همچنين چنانچه بيمه شده زن در طول دوره بارداري به عوارضي دچارشود كه سلامتي مادر و فرزند را تهديد كند و طبق نظرپزشك معالج و تأييد شوراي پزشكي سازمان نياز به استراحت پزشكي داشته باشد، غرامت دستمزد اين ايام پرداخت خواهد شد.

همزمان وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي به برنامه‌ريزي سازمان بهزيستي براي حمايت از خانواده‌هايي كه داراي فرزندان 3قلو هستند اشاره كرد و گفت: پرداخت هزينه‌هاي پرستاري، تغذيه و مسكن بخشي از برنامه‌هاي پيش‌بيني شده است.

وي با اشاره به برنامه سازمان بهزيستي كشور براي ايجاد اشتغال براي معلولان و زنان سرپرست خانوار گفت: در اين زمينه تمهيداتي درنظر گرفته شده كه اميدواريم در سال آينده و با تخصيص اعتبارات ويژه گام‌هاي خوبي در اين بخش برداشته شود.

به گفته وي، يكي ديگر از برنامه‌هاي وزارت رفاه و سازمان بهزيستي در دولت يازدهم، حمايت از خانواده‌هايي است كه داراي فرزندان چندقلو هستند كه در اين زمينه نيز برنامه‌ريزي‌هايي براي حمايت از اين خانواده‌ها انجام شده و بدين‌ترتيب سازمان بهزيستي از خانواده‌هاي چندقلو حمايت‌هايي را در بخش پرستاري، تغذيه و وديعه مسكن به عمل خواهد آورد.

بيمه ناباروري تا 20ميليون تومان‌

همزمان نايب‌رئيس كانون سردفتران ازدواج و طلاق هم از اجراي طرح بيمه ناباروري در دفاتر ازدواج و طلاق خبر داد و گفت: سقف تعهد اين بيمه براي زوجين 20ميليون تومان است. علي مظفري با اعلام اين خبر گفت: با توجه به اينكه ناباروري تحت پوشش هيچ بيمه‌اي قرار ندارد، يكي از بيمه‌ها طي پيشنهادي، تقاضاي همكاري خود با كانون سردفتران ازدواج و طلاق را مطرح كرد. براساس تفاهمنامه‌اي كه مابين بيمه مذكور و كانون سردفتران ازدواج و طلاق منعقد شده، معرفي‌نامه بيمه ناباروري كه ما آن را بيمه «تولد» مي‌دانيم در اختيار زوج‌هايي قرار مي‌گيرد كه براي ثبت ازدواج خود به دفاتر ما مراجعه مي‌كنند. وي با بيان اينكه سقف تعهد بيمه در اين نوع بيمه تا 20ميليون تومان و به‌مدت 10سال است، گفت: ما اجازه داديم تا بيمه از طريق دفاتر ازدواج معرفي نامه خود را در اختيار زوجين قرار دهد تا به اين ترتيب هر كدام از زوجين كه خواهان بيمه ناباروري بودند بتوانند با پرداخت 350هزار تومان تحت پوشش اين بيمه قرار بگيرند. ارائه اين بيمه در حالي است كه براساس گزارش وزارت بهداشت، ايران در زمينه درمان ناباروري با ارائه خدمات در سطح بالاي بين‌المللي موفق شده در رتبه‌هاي 16و 17جهان قرار بگيرد اما باز هم گزارش‌هاي رسمي اداره باروري سالم وزارت بهداشت تأييد مي‌كنند كه از مجموع 3ميليون زوج نابارور در ايران ۶۰۰ تا ۷۰۰ زوج‌‌ نازا مي‌توانند هزينه‌هاي درمان ناباروري‌شان را تأمين كنند و بقيه توان مالي لازم را ندارند.

روش محاسبه ميزان كمك هزينه بارداري

ميزان كمك‌هزينه بارداري، معادل دوسوم آخرين مزد يا حقوق بيمه‌شده با درنظر گرفتن روزهاي استراحت است كه بدون كسر 3‌روز اول پرداخت مي‌شود. نحوه محاسبه آخرين مزد يا حقوق بيمه‌شده به اين ترتيب است كه كل مبالغ مشمول كسر حق بيمه كه بيمه‌شده در آخرين 90روز قبل از استراحت دريافت كرده است، با هم جمع مي‌شود و بر تعداد روزهاي كاركرد بيمه‌شده در اين مدت تقسيم مي‌شود. كمك‌هزينه بارداري از نخستين روز شروع استراحت، محاسبه و پرداخت مي‌شود. مدت مرخصي زايمان براي مادراني كه فرزندانشان را از شير خود تغذيه مي‌كنند، 6ماه است كه 3‌ماه آن بايد بعد از دوران زايمان باشد. دفترچه درماني، گواهي پزشك معالج، تأييديه مراجع پزشكي ذي‌ربط درصورت لزوم مدارك لازم براي دريافت كمك‌هزينه بارداري و غرامت دستمزد ايام بارداري هستند. همچنين مدت دريافت غرامت دستمزد ايام بارداري، جزو سوابق بيمه‌اي بيمه‌شدگان زن محسوب مي‌شود. چنانچه بيمه‌شده زن شاغل به استناد گواهي پزشك معالج قبل از تاريخ زايمان به‌دليل استعلاجي (غير از مسئله بارداري) نياز به استراحت پزشكي داشته باشد، مدت مرخصي استعلاجي از 6‌ماه استراحت زايمان آنان كسر نخواهد شد و مطابق ضوابط و پس از تأييد مرجع پزشكي ذي‌ربط ايام بيماري قابل پرداخت خواهد بود.

 

کد خبر 281834

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha