یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۷
۰ نفر

معصومه آباد: علاء‌الدین این بار از چراغ جادوی خود، ساختمانی شگفت بیرون آورد که هنوز پس از گذشت قریب به ۲۰ سال فعالیت تجاری به‌علت عدم‌دریافت تأییدیه‌های استاندارد ایمنی حتی پایان‌کار هم نگرفته است.

 اين ساختمان 6 طبقه در منطقه11 كه چندي پيش به تخريب طبقه هفتم آن تن داد، هنوز هم روزانه جان هزاران مراجعه‌كننده را تهديد مي‌كند و متأسفانه اينگونه به جاي آنكه يك‌بار كاري را اصولي انجام دهيم، حاضريم چنين براي اصلاح آن بنيان ناايمن، زمين و زمان را

زير و رو كنيم و باز به جايي برسيم كه تنها فرياد كلنگ‌ها بر بدنه تخلفات تيشه اجرا زنند. از تخلفات معماري و سازه‌اي بنا كه بگذريم، به انبوهي از مشكلات در حوزه عدم‌احصاء تمهيداتي به‌منظور حفظ و پايداري شرايط عمومي ايمني ساختمان بر مي‌خوريم كه همچون سدي در برابر پايان‌كار آن ايستادگي مي‌كند.

از نبود تأمين عرض خروج استاندارد براساس مبحث سوم مقررات ملي ساختمان گرفته تا عدم‌كاربرد سيستم‌هاي تهويه و فن‌هاي فشار مثبت دود پلكان‌هاي بدون دور بند، با فضايي مرده و پرتردد؛ از رعايت نشدن مبحث سيزدهم مقررات ملي ساختمان گرفته تا آشفتگي سيم‌هاي برق آويزان از داكت‌هاي سقف و ديوار راهروها؛ از تجهيز نبودن هريك از واحدهاي تجاري به سيستم‌هاي اطفاي حريق گرفته تا نبود علائم راهنمايي مناسب با فضا براي پيدا كردن راه خروج در موقع وقوع حادثه؛ از سيستم‌هاي حرارتي و برودتي در مسير معابر گرفته تا دكه‌ها، داكت‌ها و ويترين‌هاي موجود در پاگردها و بسياري از موارد خرد و كلان كه هنوز براي آن چاره‌انديشي نشده و برخورد قاطعي صورت نگرفته است.

همچنين اين ساختمان داراي سازه فلزي است كه براساس استانداردهاي IBC و NFBA لازم است تا از پوشش‌هايي به‌منظور پايداري و مقاوم‌سازي سازه آن در برابر حريق اقدام شود. اين درحالي است كه بسياري از ستون‌هاي موجود در طبقات ساختمان عريان بوده و لزوم پوشش آنها با استفاده از رنگ يا مواد سيمنته محرز است. از سوي ديگر عدم‌تفكيك كاربري‌ها و واحدهاي تجاري از يكديگر منجر به ورود دود و آتش احتمالي از طريق فضاهاي مشترك و ديواره‌هاي كاذب مي‌شود. درحالي‌كه به‌علت تغييرات دكوراسيون و پارتيشن‌بندي از سوي مالكين قابليت عملكرد سيستم‌هاي اعلام تحت‌تأثير قرار گرفته است.

در اينجا لازم است تا نظرها را به‌طور مستقيم به سويي معطوف كنيم كه اين سال‌ها كمتر به آن توجه شده است. از هر سو كه به مشكلي برمي‌خوريم رد پايي از نقص در نظارت صحيح بر اجراي مصوبات به چشم مي‌خورد. سؤال اساسي اين است كه چرا بايد ساختمان‌هاي ناايمني در سطح شهر پرجمعيتي همچون تهران هر لحظه دندان تهديد خود را براي مخاطره جان انسان‌ها تيزتر كنند؛ درصورتي كه هنوز حتي تأييديه‌هاي استاندارد و پايان‌كارشان را دريافت نكرده‌اند! بهره‌برداري غيرقانوني از اين اماكن جز ريشخند زدن به مردم هيچ پيام ديگري ندارد اگرچه ساختمان‌هاي نا ايمن بسياري در اين شهر وجود دارد.

بنابراين لازم است تا مسئولان ضمن اصلاح قوانين مربوطه، مالكان را از هرگونه بهره‌برداري و حق تصرف در بنا پيش از دريافت پايان‌كار و تأييديه‌هاي استاندرد ايمني ساختمان منع كنند. هرچند اين نوش‌دارويي است پس از عبور از فجايع دلخراشي كه هنوز خاكستر اندوه آن بر رخ شهرمان نشسته است، اما بدين‌ترتيب مي‌توان زخم‌هاي ناايمن بر بدنه ساختمان‌هاي بلند مرتبه، مراكز تجاري و اداري را التيام داده و گام مؤثري در پيشگيري از تكرار علاء‌الدين‌ها در تاريخ تهران برداشت.

  • رئيس كميته ايمني شوراي شهر تهران
کد خبر 283121

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha