اعضای شورای شهر تهران در جلسه غیرعلنی به بررسی موضوعاتی پیرامون معادن شن و ماسه منطقه ۱۸، انتخابات شورایاری‌ها، اصلاحیه اخذ عوارض فضای سبز و اصلاح ‌پدهای هلی‌کوپتر نجات در ساختمان‌های بلند مرتبه پرداختند.

تعطیلی معادن شن و ماسه در منطقه ۱۸ در جلسه شورا پیشنهاد شد

همچنين در اين جلسه كه محمدباقر قاليباف، شهردار تهران هم حضور داشت، اعضا جوابيه اعتراض فرمانداري به موضوع لايحه «مجوز تأسيس شركت بهره‌برداري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران (سهامي خاص)» را هم بررسي كرده و برمصوبه‌خود تأكيد كردند.
در اين ميان صحبت درباره معادن شن و ماسه منطقه 18را اسماعيل دوستي آغاز كرد. او با اشاره به اقدامات انجام شده از سوي شهرداري منطقه 18ضمن طرح آلايندگي بالاي معادن شن و ماسه، كيفيت محصول توليد شده از سوي اين معادن را براي بتن‌سازي هم مناسب ندانست.

نايب‌رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا با ذكر پيشنهادي به اعضاي شورا گفت: بهتر است از سوي شورا مهلتي داده شود تا نسبت به تعطيلي اين معادن اقدام شود. به گفته وي همچنين در منطقه 18و 19 دو ورزشگاه امام رضا(ع) و شهيد كاظمي وجود دارد كه پس از ساخت‌شان هيچ استفاده‌اي از آنها نشده است.

دوستي با اشاره به بازديدش از پيست اسبدواني و چوگان نوروز آباد، پيشنهاد داد شهرداري تهران در اقدامي مشترك با دولت اين دو ورزشگاه را به وزارت ورزش بدهد و به جاي آن پيست اسبدواني نوروز آباد را با حفظ كاربري پيست و چوگان بگيرد چرا كه اين محدوده با وسعت 80هكتاري ظرفيت خوبي براي ايجاد فضاي سبز دارد.وي پيشنهاد ديگري هم داشت و اينكه انتخابات شوراياري‌ها در سالروز شوراها يعني در نهم ارديبهشت‌ماه برگزار شود.

  • تصويب جوابيه به فرمانداري درباره بهره‌برداري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي

بررسي اعتراض فرمانداري به موضوع لايحه «مجوز تأسيس شركت بهره‌برداري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران (سهامي خاص)» يكي از دستورات جلسه ديروز شوراي شهر بود. عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر در تشريح اعتراض فرمانداري گفت: اعتراض فرمانداري مبني بر اين بود كه در اين خصوص مصوبه‌اي وجود داشته و در نتيجه براي موضوع بهره‌برداري نيازي به مصوبه ديگر نيست. وي ضمن تشريح استناد فرمانداري براي اعتراض درباره اين مصوبه، تعيين بهره‌برداري و سياستگذاري درخصوص آن و ابلاغ به شهرداري را ازجمله اختيارات شوراي شهر عنوان كرد.

رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري نيز در اين خصوص گفت: مصوبه پيشين شوراي شهر اين بوده است كه بهره‌برداري توسط بخش خصوصي انجام گيرد و اكنون با وجود زير‌ساخت‌ها اين اقدام قابل اجراست. مهدي چمران هم تأكيد كرد كه در مصوبه مقرر شده بود كه واگذاري انجام شود اما نه تمام موضوعات. اقبال شاكري، رئيس كميته عمران شورا نيز به اين نكته اشاره كرد كه ايجاد شركت بهره‌بردار تضادي با بهره‌برداري توسط بخش خصوصي ندارد.

غلامرضا انصاري، عضو ديگر شورا اما با بيان اينكه موضوع برگزاري نمايشگاه‌ها امري حاكميتي است و قابل واگذاري به بخش خصوصي نيست، افزود: آنچه قابل واگذاري به بخش خصوصي است موضوعات خدماتي اين نمايشگاه است. پس از اين پرويز سروري، رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر تهران به تشريح نظر اين كميسيون مبني بر جوابيه نسبت به برخي موضوعات مطرح شده در اعتراض فرمانداري پرداخت كه با رأي اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران به تصويب رسيد.

  • تأكيد اعضا بر وظيفه نظارتي شورا

اعتراض فرمانداري تهران درخصوص تعيين نمايندگان ناظر شوراي اسلامي شهر تهران به‌منظور نظارت بر فعاليت و عملكرد مؤسسه همشهري دومين دستور جلسه روز گذشته بود.اين دستور جلسه، نيز توسط اعضا بررسي شد و در نهايت مصوبه ابتدايي مورد تأكيد و تصويب اعضاي شوراي شهر قرار گرفت.

عبدالمقيم ناصحي، رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران در تشريح اين اعتراض گفت: براساس ضوابط موجود نظارت بر روزنامه همشهري از وظايف ذاتي كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران است. به گفته وي اين نظارت به موضوعات محتوايي منتشر شده توسط روزنامه برنمي‌گردد بلكه نظارت بر موضوع برنامه كلي و بودجه اين روزنامه است. اينطور كه ناصحي اعلام كرد به‌زودي جمع‌بندي اين نظارت در مدت زمان گذشته ارائه مي‌شود.

احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران نيز با تأكيد بر اينكه اگر قرار باشد كه موضوع نظارت به‌طور كلي تغيير كند، اعتراض فرمانداري وارد است، اظهار داشت: نظارت بر مجموعه شهرداري از وظايف شوراي شهر است و مي‌تواند شكل نظارت را تعيين كند و اين مصوبه نيز به اين موضوع دلالت دارد و بايد از مصوبه شورا دفاع شود.

اما مجتبي شاكري، عضو شوراي شهر تهران با بيان اينكه اعتراض فرمانداري درست است، گفت: تك‌تك اعضا، كميته‌ها و كميسيون‌هاي شوراي شهر قابليت نظارت را دارند و از وظايف آنها به شمار مي‌رود. وي ادامه داد: با اين ديدگاه اين موضوع نياز به مصوبه نداشته و در محدوده وظايف و اختيارات كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر است.

اسماعيل دوستي در بررسي اين مصوبه با تأكيد بر موضوع نظارت توسط كميسيون فرهنگي و اجتماعي قيد شده در مصوبه گفت: موضوع ديگر اين است كه براساس قانون، شوراي شهر وظيفه نظارت بر تمامي گردش‌هاي مالي شهرداري را دارد كه اين اعتراض مغاير با اين دو موضوع است.

احمد حكيمي­‌پور هم تأكيد كرد: در اين مصوبه شوراي شهر مي‌خواهد سازوكار نظارتي را تعيين كند و خود شوراي شهر بايد درخصوص آن تصميم‌گيري كند. به‌نظر وي با توجه به وظيفه ذاتي نظارت شوراي شهر به شهرداري اين مصوبه مغاير با قانون نيست. پرويز سروري نيز در اين خصوص اظهار داشت: اگر موضوع نظارت از وظايف شوراست بنابراين چنين موضوعي نياز به مصوبه ندارد. در پايان اين دستور جلسه، اعضاي شورا بر مصوبه‌خود تأكيد كردند و مصوبه شوراي شهر دوباره به تصويب رسيد.

در يكصد و بيست و دومين جلسه شورا، يك فوريت 3طرح نيز مورد بررسي قرار گرفت. يك فوريت طرح «اصلاحيه اخذ عوارض و گسترش فضاي سبز شهر تهران مشتمل بر ماده واحده و 5تبصره ذيل آن» به‌عنوان يكي از اين 3طرح بود. يك فوريت طرح «الزام شهرداري تهران به اعمال سياست‌هاي لازم جهت اصلاح پدهاي هلي‌كوپتر نجات براي ساختمان‌هاي بلند‌مرتبه در حال ساخت» ديگر موضوعي بود كه در جلسه شورا مورد بررسي قرار گرفت.

محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر درباره اين دو فوريت توضيحات كارشناسي را ارائه كرد كه موجب شد اعضا به اين فوريت‌ها رأي دهند. همچنين يك فوريت طرح «الزام شهرداري تهران جهت تبديل خانه لرزاده (خانه هنرمندان 2) به خانه معمار» هم از موضوعاتي بود كه در دستور بررسي قرار گرفت. سالاري در توضيحات دلايل يك فوريت اين طرح هم عنوان كرد: با توجه به جايگاه معماري اين بنا و نيز جايگاه سازنده آن پيشنهاد ما اين است كه همين مجموعه با عنوان خانه معمار ثبت شود. احمد مسجد جامعي نيز پيشنهاد داد خانه لرزاده به نام خانه معمار يا معمار لرزاده نامگذاري شود. در نهايت به پيشنهاد مهدي چمران اكثريت اعضا با قيد تغيير نام خانه هنرمندان 2به خانه معمار لرزاده به يك فوريت اين طرح رأي موافق دادند.

  • ارائه گزارش ستاد سازمان‌هاي مردم‌نهاد

الهه راستگو به‌عنوان رئيس ستاد ساماندهي فعاليت‌هاي سازمان‌هاي مردم‌نهاد در جلسه ديروز شورا گزارش عملكرد 8ماهه اين ستاد را ارائه كرد. وي گفت: اقدامات زيربنايي و آموزشي و پژوهشي و تعامل با سازمان‌هاي موجود، ايجاد بانك اطلاعاتي، بازسازي و تجهيز ساختمان ستاد، بازنگري در ساختار اداري و آيين‌نامه مالي و انتخاب 22نفر معين از سازمان‌هاي مردم‌نهاد در مناطق 22گانه ازجمله اقدامات اين ستاد بوده است.

راستگو با اشاره به كارگروه‌هاي ستاد سمن‌ها بيان كرد: در ستاد ساماندهي فعاليت‌هاي سازمان‌هاي مردم‌نهاد 15كارگروه وجود دارد كه مي‌توان ازجمله به كارگروه‌هاي خانواده، جوانان، زنان و سالمندان، محيط‌زيست، فرهنگ، هنر و رسانه، سلامت و كارآفريني اشاره كرد. وي خطاب به اعضاي شورا گفت: لذا درخواست من از شما عزيزان اين است كه با توجه به تخصص‌ها و گرايش‌هايي كه داريد، در اين كارگروه‌ها حضور فعالي داشته باشيد. به گفته عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران، به‌زودي نام اين ستاد به ستاد حمايت از فعاليت سازمان‌هاي مردم‌نهاد تغيير پيدا مي‌كند.

مهدي چمران بعد از پايان يافتن گزارش راستگو، گفت: اين گزارش گوياي مسائل بود و بايد بگويم نبايد حواشي به سمت يك عضو نشانه مي‌رفت. وي ادامه داد: اگر اشكالي هم وجود داشته باشد اشكال شكلي به قالب كار ستاد است نه رفتار عضو چرا كه اقدامات خانم راستگو در چارچوب و چارت سازماني بوده كه براي ستاد سمن‌ها تعريف شده و اگر من در ابتداي اين مسير قرار داشتم قطعا مسير را تغيير مي‌دادم.

کد خبر 283850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha