بی‌شک این روزها موتورسیکلت‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل مهم در بی‌نظمی ترافیک شهرهای ما به‌حساب می‌آیند.

ارتقای فرهنگ ترافیک و اجرای صحیح قانون از حلقه‌های طرح خط سفید

علاوه بر اين تردد موتورسيكلت‌ها عامل نيمي از آلودگي كلانشهرها به‌ويژه آلودگي تهران هستند و طبق آمار بيش از 20درصد آلودگي صوتي شهر را موجب مي‌شوند. البته اينكه چرا روزبه‌روز به تعداد موتورسيكلت‌هاي شهرهاي ما افزوده مي‌شود را به واقع بايد، مسئولان رده بالا و اقتصادي كشور پاسخ دهند چراكه اين وسيله نقليه اكنون نقش بزرگي در نان‌‌آوري خانواده‌ها بازي مي‌كند. تردد بالاي موتورسيكلت‌ها در اطراف بازار و استفاده از آنها براي حمل بار گوياي اين مسئله است. به هرحال اينكه موتورسيكلت‌ها براي جابه‌جايي سريع در شهر انتخاب مي‌شوند و به همين‌خاطر راكبان‌شان قوانين ترافيكي را دور مي‌زنند نمي‌شود كتمان كرد.

در اين ميان آموزش و فرهنگ‌سازي، سختگيري در اجراي قانون و همچنين به‌كارگيري روش‌هاي نوين در جابه‌جايي كالا مي‌تواند بسيار راهگشا باشد. اعضاي كميسيون فرهنگي- اجتماعي شوراي شهر تهران نيز مهم‌ترين راهكارها را ارتقا و بهبود فرهنگ ترافيك و اجراي صحيح قانون در پايتخت مي‌دانند. حجت‌الاسلام والمسلمين عبدالمقيم ناصحي، رئيس اين كميسيون مي‌گويد: چنانچه فرهنگ صحيح ترافيك آموزش داده شود، قانون به درستي اعمال شود و رفتارهاي رانندگي اصلاح شود، بسياري از مسائل و مشكلات ترافيكي حل و فصل مي‌شود. وي يكي از معضلات اساسي ترافيك تهران را تردد بالاي موتورسيكلت‌ها در شهر مي‌داند و اضافه مي‌كند: الان بسياري از موتورسيكلت‌ها با قيمت ارزان و به‌صورت اقساطي قابل خريداري است، راكبان اين وسيله مرتكب انواع و اقسام تخلفات مي‌شوند و به اين وسيله نه‌تنها جان خود، بلكه جان ديگران را نيز به خطر مي‌اندازند. وي در رابطه با تخلفات راكبان موتورسيكلت معتقد است كه در اخذ جرايم راهنمايي و رانندگي بايد علاوه بر ضوابط حقوقي، قواعد شرعي نيز مورد توجه قرار گيرد.

البته طي سال‌هاي اخير پليس راهنمايي و رانندگي در بازه‌هاي زماني مختلف، جلوگيري از تردد موتورسوارهاي مختلف را در دستور كار قرار داده و بعضا به واسطه جريمه آنها، مبالغي را نيز دريافت كرده است. اگرچه هم‌اكنون در پاركينگ‌هاي مربوط به موتورسوارهاي اعمال قانون شده، تعداد زيادي موتورسيكلت به حال خود رها شده‌اند چراكه مالكان قدرت پرداخت جريمه و حق پاركينگ آنها را ندارند يا با حساب و كتابي متوجه مي‌شوند كه ترخيص موتورسيكلت‌شان صرفه اقتصادي ندارد.

با اين حال ناصحي مي‌گويد كه از ده‌ها ميليارد تومان درآمد اخذ شده از محل جرايم راهنمايي و رانندگي، بايد حق شهرداري در اين زمينه پرداخت شود. به گفته وي اين در حالي است كه تنها ۱۱۰ميليارد تومان به شهرداري تهران اختصاص پيدا كرده كه ۳۷ ميليارد تومان آن نيز پرداخت نشده است.

پرداخت سهم شهرداري از جرايم راهنمايي و رانندگي كه ناصحي از آن صحبت مي‌كند، مي‌تواند حداقل كمكي باشد در جهت توسعه موتورسيكلت‌هاي برقي و تاكسي‌هاي هيبريدي؛ مسئله‌اي كه سرانجامش كاهش مصرف سوخت و نزديك شدن به تحقق وعده دولت براي تأمين فاينانس لازم براي خريد تجهيزات ناوگان حمل‌ونقل عمومي است.

كمپين، سرآغازي براي فرهنگ‌سازي

مجتبي شاكري، رئيس كميته فرهنگي شوراي شهر اما مقبوليت اجتماعي را پيش‌نياز پذيرش هر قانوني مي‌داند. به گفته وي در اين راه آموزش و فرهنگ‌سازي ترافيكي همچون كمپين خط سفيد و استفاده از رسانه ملي به‌منظور آموزش مي‌تواند بسيار مؤثر باشد. رئيس كميته هنري كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران نيز بر اين نظر است كه مسئولان مملكت ازجمله وزرا هم مانند شهروندان عادي بايد در اين راه همراه شوند. به گفته وي مسئولان هم بايد با استفاده از مترو، مسائل و مشكلات مردم را از نزديك درك كنند.

كمپين آسمان آبي- زمين پاك نيازمند حمايت دولت است

سيدمهدي هاشمي، رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي عنوان كرد كه دولت‌‌هاي قبلي و فعلي ايجاد ستاد تبصره 13را با محوريت ساماندهي حمل‌ونقل و ترافيك با برنامه‌اي مستمر دنبال نكرده‌اند. تبصره 13كه وي بدان اشاره كرد، قانون مصوب مجلس است كه ساماندهي و توسعه حمل‌ونقل عمومي، خارج كردن خودروها و موتورسيكلت‌هاي فرسوده و مديريت مصرف سوخت و گازسوز كردن خودروها و كاهش تقاضاي مصرف را شامل مي‌شود. هاشمي با وجود اين از شهروندان خواست تا با شهرداري تهران در اجراي كمپين آسمان آبي و زمين پاك همراه باشند. وي افزود: مردم بايد توجه داشته باشند ما روزانه با مرگ خاموش دست و پنجه نرم مي‌كنيم و شاهد معضلات و مشكلات مختلف ناشي از ترافيك و آلودگي هوا هستيم كه كمپين آسمان آبي و زمين پاك با حمايت دولت و شهروندان مي‌تواند تا حدودي به كاهش معضلات شهري كمك كند. عليرضا محجوب، عضو كميسيون اجتماعي مجلس هم از شهرداري و شوراي شهر تهران خواست كه همزمان با اجراي كمپين آسمان آبي، زمين پاك طرح‌هاي مورد نياز را براي تصويب در مجلس از طريق شوراي‌عالي استان‌ها به مجلس بفرستند و منتظر دولت نباشد.

 

کد خبر 283277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha