چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۷

همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی کپلر با کشف هشت سیاره جدید در اعماق فضا، تعداد سیاره‌های فراخورشیدی که تاکنون کشف کرده‌است را به هزار سیاره رسانید.

براساس گزارش BBC، يكي از هشت سياره‌ جديدي كه كپلر به تازگي در ميان منظومه خورشيدي دورافتاده‌اي كشف كرده، به عنوان يكي از زميني‌ترين جهان‌هاي بيگانه كه تاكنون كشف شده، ناميده مي‌شود.

تنها سه سياره از اين هشت سياره در منطقه قابل سكونت از مدار ستاره‌هاي خود قرار گرفته‌اند، و يكي از آنها سياره‌اي سنگي و شبه‌زميني است كه از درجه حرارت بالاتري از ديگر سياره‌ها برخوردار است. اين يافته‌هاي جديد در انجمن نجوم آمريكا اعلام شدند.

سیاره

شبيه‌ترين سياره شبه‌زميني بيگانه‌اي كه تاكنون رصد شده‌است، كپلر 438b نام دارد كه حتي از كپلر 186f كه پيش از اين به عنوان شبيه‌ترين سياره به زمين معرفي شده‌بود نيز به زمين شبيه‌تر است.

اين سياره 12 درصد از زمين بزرگتر است، اما درجه حرارت آن از 186f به زمين نزديك‌تر است و احتمالا تنها 40 درصد بيشتر از زمين از خورشيدش نور دو حرارت دريافت مي‌كند.

محققان موسسه ستي در كاليفرنيا مي‌گويند اگر بتوان روي سطح اين سياره ايستاد، حرارت بيشتر احساس خواهد‌شد. همچنين از آنجايي كه خورشيد اين سياره كه يك كوتوله سرخ است، سردتر از خورشيد زمين است، آسماني كه در اين سياره مشاهده مي‌شود نيز نسبت به آسمان زمين سرختر خواهد بود.

با اين‌همه ورود اولين انسان به اين سياره به نظر غيرممكن مي‌آيد، زيرا اين سياره از زمين 475 سال نوري فاصله دارد و در عين حال هنوز مشخص نيست كه اين سياره از چه جنسي است.

كپلر با استفاده از تكنيك انتقال يا عبور موفق به كشف سياره‌ها در مدار ستاره‌هاي دورافتاده مي‌شود. اين تكنيك به واسطه تشخيص كاهش نور ستاره‌ها به واسطه عبور يك سياره از برابر آن مي‌تواند حضور سياره را در مدار ستاره‌ها تشخيص دهد.

سپس گروهي بزرگ ار دانشمندان از اطلاعات كپلر به همراه اطلاعاتي كه توسط تلسكوپ‌هاي زميني جمع‌آوري شده‌اند براي محاسبه بزرگي و نزديكي سياره‌هاي جديد استفاده مي‌كنند.

همزمان با تاييد كشف اين هشت سياره جديد توسط 26 تيم از ناسا و ديگر مراكز نجومي در آمريكا، تيم تلسكوپ كپلر از شناسايي 500 سياره كانديد نيز خبرداده‌است كه پس از بررسي‌هاي بيشتر، ممكن است تعدادي از اين كانديد‌ها از دور خارج شوند، زيرا لزوما هرچيزي كه موجب كاهش نور ستاره‌ها مي‌شود، سياره نيست.

به گفته محققان در پروژه كپلر، تنها سه سياره از هشت سياره جديد در منطقه قابل سكونت از مدار ستاره‌خود قرار دارند، و به احتمال زياد تنها دو سياره از هشت سياره سنگي هستند. تشخيص مابقي جزئيات كار دشواري است زيرا به گفته دانشمندان با استفاده از اطلاعات كپلر نمي‌توان تشخيص داد كه اين سياره‌ها داراي اقيانوس‌هاي پر از ماهي يا قاره‌هاي سرسبز هستند. تنها مي‌توان ابعاد و ميزان انرژي كه از ستاره‌هاي خود دريافت مي‌كنند را تعيين كرد.