مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

سید محمد فخار: با گذشت ۲هفته از اجرای طرح «خط سفید» در مناطق ۶ و ۸ در پایتخت، پلیس برخورد با متخلفان و نادیده‌گرفتن خطوط سفید را تشدید می‌کند.

خط سفید

اين در حالي است كه اين طرح با افزايش امنيت حريم تردد در تقاطع‌ها تلاش مي‌كند حقوق شهروندي را توسعه دهد.خط سفيد آنگونه كه سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران گفته، زبان هدايت عبور و مرور در شهر است. در اين طرح تلاش شده تا رانندگان وسايل نقليه عمومي و شخصي، راكبان موتورسيكلت و عابران پياده به‌عنوان 3گروه مخاطب اصلي ترافيك مورد توجه قرار گيرند. در طرح مذكور، خطوط سفيد منقوش بر معابر شهري با توجه به نقشي كه در ايجاد نظم و انضباط و برقراري آرامش و ايمني در شهر دارند، مورد توجه قرار گرفته‌اند. خط‌كشي‌ها براي نشان دادن مسير حركت، تفكيك خطوط عبوري و محدوده گذرگاه عابر پياده مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

  • تغيير الگوي خط‌كشي‌ها

يكي از رخدادها در ارتباط با طرح خط سفيد تغيير الگوي خط‌كشي تقاطع‌هاست. در اين‌باره الگوي خط‌كشي تقاطع‌ها تغيير كرده و به جاي خط‌كشي نردباني كانال عابر پياده مورد استفاده قرار گرفته است. به گفته معاون شهردار تهران، به اين منظور 2خط موازي در عرض خيابان، مسير تردد عابران را مشخص مي‌كند و خط ايست توقف خودروها با فاصله 2.5 متر از گذرگاه كشيده شده و با نواري مسي‌رنگ متمايز شده تا عابران با آرامش و ايمني بيشتري از گذرگاه عابر پياده عبور كنند. بدين‌ترتيب حتي يك سانتي‌متر عبور از خط ايست، برابر است با ثبت تخلف توسط دوربين‌هايي كه به اين منظور در تقاطع‌ها نصب شده‌اند.

تشكري هاشمي تصريح كرد: يكي از مهم‌ترين تغييرات خط‌كشي معابر در اين طرح، افزايش خط‌كشي‌هاي ممتد يا پيوسته و جايگزين شدن آنها به جاي خطوط منقطع يا بريده است. وي با تأكيد بر اينكه رانندگان درصورت تغيير مسير ناگهاني توسط دوربين‌هاي ثبت تخلف جريمه مي‌شوند، اضافه كرد: اگر رانندگان در خط عبوري خود حركت كنند و به مسير ساير خودروها احترام بگذارند، هم خودشان و هم ساير رانندگان با آرامش و سرعت بيشتري به مقصد مي‌رسند.

  • افزايش نصب دوربين‌ها و جان‌پناه‌ها

از ديگر تغييرات در طرح بزرگ ترافيكي پايتخت كه از ابتداي دي‌ماه آغاز شده، افزايش نصب جان‌پناه‌هاي بيشتر در خيابان‌هاست. با اجراي طرح خط سفيد رانندگان هنگام عبور از كنار جان‌پناه‌ها بايد بيشتر احتياط كنند. بيش از 50درصد تلفات ترافيكي تهران را عابران پياده تشكيل مي‌دهند و توجه به ايمني اين گروه از شهروندان هنگام عبور و مرور در سطح شهر چه از جانب خودشان و چه از جانب رانندگان و راكبان موتورسيكلت ضروري است. از سويي در اين طرح، معابر شهري بيش از گذشته به دوربين‌‌‌هاي نظارت تصويري، ثبت تخلف سرعت و ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز و نيز سيستم‌هاي هوشمند زمانبندي تقاطع‌ها تجهيز شده‌اند. بدين‌ترتيب رانندگان براي سوار و پياده كردن مسافر، بايد حداقل 15متر بعد از تقاطع اقدام كنند و در اين مورد سختگيري بيشتري به‌عمل خواهد آمد.

  • تمركز پليس بر 2جرم در تقاطع‌ها

حركت بين خطوط و جلوگيري از تجاوز به گذرگاه عابرپياده از بخش‌هاي مختلف طرح خط سفيد است كه پليس آنها را پيگيري مي‌كند. به گفته سرهنگ تيمور حسيني، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ هم‌اكنون طرح خط سفيد در 2منطقه ۶ و ۸ شهرداري به شكل پايلوت انجام مي‌شود و در اجراي پايلوت اين طرح در اين دو منطقه نيز اعمال مقررات از طريق دوربين‌ها انجام مي‌شود.

وي افزود: پليس براي ضمانت اجراي اين طرح مبالغ جريمه مشخصي را اختصاص داده است كه عدم‌حركت بين خطوط ۴۰ هزار تومان و تجاوز به گذرگاه عابرپياده كه در ميان شهروندان به‌عنوان طرح ايست به احترام زندگي شناخته شده، ۲۰هزار تومان جريمه خواهد داشت. تخلف تجاوز خودرو به گذرگاه عابرپياده البته با تخلف عبور از چراغ قرمز متفاوت است و‌ عبور از چراغ قرمز جريمه‌اي ۱۰۰ هزار توماني در پي دارد. ديگر مناطق شهرداري نيز درحال آماده‌سازي زيرساخت‌ها و تجهيزات هستند تا طرح خط سفيد بتواند منجر به تحولي عظيم در فرهنگ ترافيكي پايتخت‌نشينان شود و تا پايان امسال در تمام تهران اجرايي مي‌شود.

کد خبر 283720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha