همشهری آنلاین: صندوق بین‌المللی پول می‌گوید رشد اقتصاد دنیا در سال ۲۰۱۵ و سال پس از آن کمتر از پیش بینی‌ها خواهد بود. به این ترتیب رشد جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۵ از رقم ۳.۵ بالاتر نمی‌رود و در سال ۲۰۱۶ نیز ۳.۷ درصد خواهد بود.

پیش از این پیش بینی می‌شد در سال ۲۰۱۵ تولید ناخالص داخلی دنیا ۳.۸ درصد باشد و در سال پس از آن به رقم ۴ درصد برسد.

يورونيوز مي‌گويد اما صندوق بین‌المللی پول نسبت به رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا خوش بین است.

اولیویه بلانشار، رییس اقتصاددانان صندوق بین المللی پول می گوید: «برای سال ۲۰۱۵ نسبت به پیش بینی رشد اقتصادی آمریکا تجدیدنظر کرده ایم و آنرا بیشتر از قبل و ۳.۶ درصد پیش بینی می کنیم. اما برای حوزه پولی یورو پیش بینی ها کمتر از قبل و ۱.۱ درصد و برای ژاپن ۰.۶ درصد خواهد بود.»

بدین ترتیب ایالات متحده تنها کشوری است که پس مدتی افت رشد بالای اقتصادی خواهد داشت و تاثیر مثبتی بر اوضاع اقتصادی دنیا خواهد گذاشت.

به اعتقاد صندوق بین المللی پول حتی سقوط شدید قیمت نفت در بازار تاثیر چندانی در بالا رفتن سرعت رشد جهانی اقتصاد نخواهد داشت.

اولیویه روت، از گروه بانکی «کلوز برادرز» می گوید: «آسیا و آمریکا رشد با ثباتی دارند. این در حالی است که اروپایی ها درگیر بحران بدهی ها هستند. در حال حاضر اقتصاد جهان بر روی دو ستون به جای سه ستون قرار گرفته است. این موضوع نگرانی صندوق بین المللی پول را موجب شده است.»

افت رشد اقتصادی چین از جمله قدرتهای اقتصادی دنیا در سال ۲۰۱۴ ادامه داشتن این روند نزولی در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ از جمله عوامل تغییر در پیش بینی های رشد جهانی اقتصاد است.

افت روند رشد اقتصادی چین بر روی فعالیت‌های اقتصادی قدرت‌های نوظهور اقتصادی خصوصا در آسیا تاثیر منفی خواهد داشت.

کد خبر 284894

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha