مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۷
۰ نفر

الهام مرادی: خیلی وقت‌ها در شرایطی قرار گرفته‌اید که نیاز به کمک داشته‌اید (مثلا موضوعی آزاردهنده در محله‌تان وجود داشته یا نیازی که به ضرورت باید به آن رسیدگی می‌شده) اما دقیقا نمی‌دانسته‌اید مرجع رسیدگی به موضوع مورد نظرتان را چگونه پیدا کنید.

زنگ بزن کلی خدمات بگیر

 نگران نباشيد، امروزه عملا چنين مرجعي در تهران وجود دارد. كافي است با گرفتن شماره‌اي ۳رقمي‌، به اين مرجع دسترسي پيدا كنيد. تلفن ثابت يا همراه فرق نمي‌كند. ۱۳۷ را كه بگيريد همه‌‌چيز حل خواهد شد؛ البته همه‌‌چيز در حوزه‌هاي شهري. كارشناسان اين سامانه مي‌گويند كه اين مركز فوريت‌هاي خدمات شهري، بيش از ۸۰۰ نوع خدمت ارائه مي‌دهد كه مي‌توان آنها را در ۶ زيرمجموعه خدمات شهري، حمل‌ونقل و ترافيك، فرهنگي و اجتماعي، مالي و اداري، شهرسازي و معماري و ‌ فني و عمراني جا داد. خدماتي كه بيشتر به درد شما مي‌خورد را ‌ مرور كرده‌ايم. در هر موردي كه با مشكل برخورديد، با ۱۳۷ تماس بگيريد.

  • شهرسازي

گزارشي از ساخت غيرمجاز
خيلي وقت‌ها در شرايطي قرار گرفته‌ايد كه نياز به كمك داشته‌ايد (مثلا موضوعي آزاردهنده در محله‌تان وجود داشته يا نيازي كه به ضرورت بايد به آن رسيدگي مي‌شده) اما دقيقا نمي‌دانسته‌ايد مرجع رسيدگي به موضوع مورد نظرتان را چگونه پيدا كنيد. نگران نباشيد، امروزه عملا چنين مرجعي در تهران وجود دارد. كافي است با گرفتن شماره‌اي ۳رقمي‌، به اين مرجع دسترسي پيدا كنيد. تلفن ثابت يا همراه فرق نمي‌كند. ۱۳۷ را كه بگيريد همه‌‌چيز حل خواهد شد؛ البته همه‌‌چيز در حوزه‌هاي شهري. كارشناسان اين سامانه مي‌گويند كه اين مركز فوريت‌هاي خدمات شهري، بيش از ۸۰۰ نوع خدمت ارائه مي‌دهد كه مي‌توان آنها را در ۶ زيرمجموعه خدمات شهري، حمل‌ونقل و ترافيك، فرهنگي و اجتماعي، مالي و اداري، شهرسازي و معماري و ‌ فني و عمراني جا داد. خدماتي كه بيشتر به درد شما مي‌خورد را ‌ مرور كرده‌ايم. در هر موردي كه با مشكل برخورديد، با ۱۳۷ تماس بگيريد.

  • عمراني‌ها

معابر با پيشنهاد شما اصلاح مي‌شود
حوزه فني و عمراني، حوزه‌اي است كه در آن ردپاي ‌پر‌رنگي از سامانه ۱۳۷ ‌مي‌توان پيدا كرد. مرمت، لكه‌گيري و روكش آسفالت خيابان و معابر يكي از اين موارد به‌حساب مي‌آيد كه شايد بيشتر مورد درخواست شما قرار گيرد.
تا به حال شده جايي از فضاهاي شهري، مثل جدول‌بندي‌ جوي‌ها و قنات‌هاي شهر يا شيب‌هاي هندسي گوشه و كنار ‌محله را ببينيد كه به هر دليلي به اصلاح نياز دارد و لازم است به آن رسيدگي شود؟ حتما اتفاق افتاده.
شما هم يا وقت نداشتيد يا انرژي و حوصله آن كه به شهرداري مراجعه ‌و موضوع را مطرح كنيد.
سامانه ۱۳۷ به درد همين روز‌ها مي‌خورد. اعلام عدم‌مقاومت ساختمان‌هاي مناطق شهري از طريق اين سامانه قابل انجام است. در ضمن اگر پيشنهادي براي ايجاد پل‌هاي زيرگذر و روگذر، دوربرگردان و بزرگراه در محله‌تان داريد آن را با ۱۳۷ در ميان بگذاريد. به هر حال هر نوع مشكلات عمراني شهر را مي‌توانيد با اين سامانه در ميان بگذاريد و مطمئن باشيد به خواسته‌هايتان رسيدگي مي‌شود.

  • حمل ونقلي‌ها

هر خدماتي براي تردد در شهر
سامانه ۱۳۷ در زمينه حمل‌ونقل و ترافيك هم ‌به داد شهروندان مي‌رسد. كيفيت و كميت وسايل نقليه اتوبوسراني و تاكسيراني و نحوه خدمات كاركنان آنها در اين سامانه رسيدگي مي‌شود.‌فعاليت‌هاي عمده ديگري هم هست‌ كه به اين سامانه مربوط مي‌شود؛ مثلا آلودگي‌هاي ناشي از تعميرگاه‌هاي خودرو‌‌، كانال‌هاي آب و مسيل‌ها را درنظر بگيريد؛ اگر در اين زمينه‌ها به مشكلي برخورديد، مي‌توانيد آن را با سامانه۱۳۷ در ميان بگذاريد. نحوه خدمات‌رساني شركت پيك بادپا، پاركبان‌ها و پاركينگ‌هاي طبقاتي شهرداري هم مي‌تواند يكي از موضوعات تماس با سامانه ۱۳۷ باشد، يا نحوه خدمات مربوط به راه‌آهن شهري تهران و حومه كه‌‌ همان مترو است. نصب يا ترميم علائم ترافيكي، ايمني و خط‌كشي معابر، نصب يا مكانيزه كردن پل‌هاي عابر پياده، نصب سرعت‌گير و دستك، نحوه و كيفيت خدمات پايانه‌هاي مسافربري و پارك‌سوار‌ها و نحوه عملكرد سازمان حمل‌و‌نقل و ترافيك درخصوص صدور مجوز ورود به طرح ترافيك را هم به اين فهرست اضافه كنيد.

  • شهري‌ها

از رفع آبگرفتگي تا رفع آلودگي صوتي
خدمات شهري مربوط به سامانه ۱۳۷ ‌را به‌طور كلي مي‌توان در چند مورد جا داد؛ ازجمله امور مربوط به نحوه خدمات فروشگاه‌هاي شهروند، ميادين ميوه وتره‌بار، بهشت‌زهرا(س) و آتش‌نشاني. زيباسازي و چشم‌انداز شهري، پاكسازي برچسب‌ها، تبليغات و تابلوهاي غيرمجاز هم ‌ در سامانه۱۳۷ بررسي مي‌شود. اگر در زمينه ‌ سگ‌هاي ولگرد يا طعمه‌گذاري محل زندگي موش‌ها نياز به كمك داشتيد، حتما با اين سامانه تماس بگيريد. امور مربوط به وسايل بازي، امكانات ورزشي و تجهيزات بوستان‌ها و فضاي سبز، رفع سد معبر اصناف، دستفروشان و مصالح ساختماني، امور مربوط به بازيافت و تبديل مواد، كشتار و نگهداري غيرمجاز دام در تهران، رفع آبگرفتگي، لغزندگي و برفروبي معابر، آلودگي‌هاي صوتي ناشي از ساخت‌وساز و رفع آلاينده‌هاي صوتي و زيست‌محيطي ناشي از فعاليت‌هاي واحدهاي صنعتي و كارگاهي درون‌شهري هم در حوزه فعاليت‌هاي ۱۳۷ ‌ است. خدمات شهري بيشترين موضوعي است كه شهروندان از طريق سامانه ۱۳۷ آن را پيگيري مي‌كنند. در واقع بيشترين نيازهاي شهروندان در اين زمينه است.

  • اجتماعي‌ها

ذره‌بين شما روي آسيب‌هاي اجتماعي
جمع‌آوري و ساماندهي متكديان، كارتن‌خواب‌ها و معتادان را به سامانه ۱۳۷ بسپاريد. رسيدگي به عملكرد و خدمات سراي‌محله، خانه‌هاي اسباب‌بازي و سلامت شهرداري را هم همينطور. اگر‌ نحوه و كيفيت خدمات در مراكز آموزش و مشاركت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران و كتابخانه‌هاي سازمان فرهنگي- هنري شهرداري به نوعي به رسيدگي نياز داشت، با سامانه تماس بگيريد. تجهيزات و نحوه عملكرد مجموعه‌هاي ورزشي و تفريحي شهرداري، نحوه و كيفيت خدمات مراكز مربوط به امور بانوان و ستادهاي كارآفريني ازجمله مسائلي است كه توسط كار‌شناسان سامانه ۱۳۷ بررسي مي‌شود؛ البته درصورت تماس گرفتن‌ شما بابت اين مراكز و فعاليت‌ها. اگر در رابطه با مراسم‌ و برنامه‌هاي اوقات فراغت و برنامه‌هاي ديگري كه به مناسبت‌ها و بهانه‌هاي مختلف شهروندان را دور هم جمع مي‌كند و البته جزو فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري شهرداري تهران به‌حساب مي‌آيد، نظر خاصي داشتيد يا مشكلي پيش آمد كه نياز به كمك مسئولان داشتيد، روي كمك سامانه ۱۳۷ حساب كنيد. حتي مي‌توانيد مسائل مربوط به كيفيت چاپ و مطالب روزنامه همشهري و ضمائم آن را هم با سامانه ۱۳۷ درميان بگذاريد.
نظر شما درباره كاركنان شهرداري اگر در مورد نحوه عملكرد و فعاليت كاركنان شهرداري نظر و پيشنهادي داريد يا در اين زمينه به مشكلي برخورد كرده‌ و به مرجعي براي رسيدگي نياز داريد، با ۱۳۷ تماس بگيريد. امور مربوط به عوارض، نوسازي و مميزي املاك را هم مي‌توانيد از طريق اين سامانه و با كمك كار‌شناسان آن پيگيري كنيد.

از اين عدد تا آن عدد
سامانه ۱۳۷ با ۱۸۸۸ كمي تفاوت دارد؛ سامانه ۱۸۸۸ به دريافت شكايات، انتقاد‌ها و پيشنهاد‌ها و تقدير و تشكر‌ها مي‌پردازد اما سامانه ۱۳۷ همه موضوعات شهري را دربرمي‌گيرد و آنهايي را مدنظر دارد كه قابليت اجرايي داشته باشند؛ مثل پيشنهاد براي ساخت پل عابر پياده يا گزارش خرابي يك وسيله ورزشي در بوستان‌ها و مواردي از اين دست.

۱۳۷يار‌ها
شما هم مي‌توانيد ۱۳۷يار شويد. كافي است به مركز ۱۳۷ مراجعه ‌ و فرم‌هاي مربوطه را پر كنيد. سپس در دوره‌هاي آموزشي اين مركز شركت كرده و كد شناسايي دريافت كنيد و بعد، در شناخت مشكلات و نيازهاي محله و شهرتان كار‌شناس شويد و وقتي با سامانه تماس مي‌گيريد و كد‌ خود را مي‌گوييد، پيام شما با اولويت خاصي بررسي مي‌شود.

شهروندان راضي‌اند
ميانگين تماس‌هاي برقرار شده با سامانه ۱۳۷ از صبح تا ظهر حدود ۶هزار تماس، از ظهر تا شب ۲ تا ۳هزار تماس و هنگام شب‌، ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ تماس است. به گفته مدير اين سامانه، حدود ۸۰درصد تماس‌ها در بازخوردهاي انجام شده با رضايت شهروندان روبه‌رو بوده است. اين رقم در حجم بالاي تماس‌ها قابل توجه است.

بيشترين مراجعات به ۱۳۷
در ابرشهر ۷۵۰ كيلومترمربعي تهران، بيشترين موضوع مراجعه شهروندان به سامانه ۱۳۷، مربوط به حوزه نگهداشت شهر است. امكانات و خدماتي در حوزه‌هاي مختلف در شهر ارائه مي‌شود كه به‌دليل استفاده زياد يا اشتباه، گذر زمان و فرسودگي، مصرف بالا و دلايلي ديگر، نياز به بررسي و رسيدگي هر روزه دارند.

کد خبر 285280

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha