یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

روز گذشته ۱۲داروی جدید ایرانی برای درمان سرطان، دیابت، ام‌اس و بیماری‌های قلبی و عروقی رونمایی شد.

داروی ایرانی

وزير بهداشت در مراسم رونمايي از اين دارو‌ها با اشاره به اينكه حوزه دارو هميشه در حاشيه بوده، گفت: ما تسليم سر و صداها، هياهوها و جنجال‌هاي دارويي نمي‌شويم. بخشي از اين سر و صداها خيرخواهانه است و بخشي براي ضديت با برنامه‌هاي دولت و كاهش دسترسي مردم به دارو انجام مي‌شود. وقتي پزشك دارويي تجويز مي‌كند، بايد آن دارو در دسترس بيمار باشد و در اين بخش غير از خودم كسي مسئول نيست.

دكتر هاشمي با تأكيد بر اينكه در حوزه صادرات به‌خصوص دارو تقريبا كاري نكرده‌ايم، گفت: كشورهايي مثل افغانستان، عراق، سوريه، لبنان، آسياي مركزي و برخي كشورهاي حاشيه خليج‌فارس بازار خوبي براي صادرات دارويي كشور هستند. خجالت مي‌كشم كه حجم صادرات دارو از تركيه به عراق را در مقايسه با صادرات دارو از ايران به اين كشور كه تنها ۱۵ ميليون دلار بوده است، بازگو كنم.

رئيس سازمان غذا و دارو هم در اين مراسم بر اينكه كشور نمي‌تواند با تكيه بر واردات نيازها را تأمين كند، گفت: داروهاي ام‌اس، سرطان، ديابت و قلبي و عروقي كه رسما معرفي شدند، داروهايي هستند كه براي نخستين‌بار توليد شده‌اند.

رسول ديناروند با اشاره به بيماران ام‌اس گفت: « بدترين استرس و تنش براي اين بيماران دسترسي نداشتن به داروست. در سال 92حدود 24هزار و 500نفر بيمار مبتلا به ام‌اس تحت دارودرماني بودند و داروهاي اصلي خود را دريافت كردند. اين رقم در سال 93با 5000نفر افزايش به حدود 29هزار نفر رسيد. علت آن افزايش تعداد بيماران مبتلا به ام‌اس نيست بلكه علت آن تسهيل دسترسي به داروهاست. سياست‌هاي ما در حوزه دارو موجب افزايش واردات دارو يا افزايش مصرف داروهاي خارجي نشده است. تنها 4هزار نفر از 29هزار نفري كه امسال در حوزه بيماري ام‌اس تحت دارودرماني قرار دارند، از داروهاي خارجي استفاده مي‌كنند. اين در حالي است كه اين رقم در سال گذشته، 4800نفر بود.» مهم‌ترين داروي معرفي‌شده، داروي مبتلايان به ‌ام‌اس به نام اسويمر، داروي زيپتين براي درمان ديابت نوع 2و ارلووا براي سرطان ريه است. هزينه توليد و تهيه تمام اين داروها چندين برابر كمتر از مشابه خارجي آن است. توليد اين داروها كه صددرصد ساخت ايران هستند، ارزآوري بسياري نيز براي كشور خواهد داشت.

کد خبر 287201

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha