چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست در حالی با شعار اقتصاد سبز، اقتصاد مقاومتی صبح دیروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور با حضور در مراسم افتتاحیه از برخورد سیاسی با موضوعات زیست‌محیطی انتقاد کرد و گفت: استفاده سیاسی از موضوعات زیست‌محیطی با مقاصد جناحی کمکی به حل مشکلات نمی‌کند.

نمایشگاه بین المللی محیط زیست

آنطور كه معاون اول رئيس‌جمهور در نمايشگاه بين‌المللي محيط‌زيست اعلام كرد، مشكلات زيست‌محيطي يك شبه حل نمي‌شوند و براي رفع مشكلات بايد ريشه‌اي عمل شود.

جهانگيري آلودگي هوا، ريزگردها و خشكسالي را چالش‌هاي اصلي زيست‌محيطي ايران خواند و گفت: بسياري از تالاب‌هاي كشور در حال خشك شدن هستند.

وي افزود: دولت با تشكيل شوراي‌عالي آب و برگزاري بيش از ۱۰ جلسه در اين شورا طرح‌هاي مهمي براي مقابله با كم آبي تهيه كرده است.

به گزارش همشهري، معاون اول رئيس‌جمهور آلودگي هواي كلانشهرها را معضل جدي تهديد‌كننده سلامت مردم خواند و گفت كه تصميمات جدي براي بهينه‌سازي‌ مصرف انرژي، از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده و وارد كردن خودروهاي دوگانه‌سوز ازجمله اقداماتي است كه در راستاي كاهش آلودگي هواي كلانشهرها در دولت يازدهم انجام شد.

جهانگيري با اعلام اينكه ريزگردها و گردوغبار تعداد زيادي از شهرهاي كشور به‌ويژه اهواز را كه قطب مهم اقتصاد و صنعت كشور است را در برگرفته افزود: اين پديده يكروزه در ايران ايجاد نشده و منشأ اصلي آن در ساير كشورهاست.

جهانگيري تأكيد كرد كه دولت به هيچ طرح سدسازي و راهسازي كه بدون مطالعه و ارزيابي زيست‌محيطي انجام شده باشد مجوز نخواهد داد و در مورد طرح‌هايي كه پيش‌تر انجام شده‌اند و آسيب‌هاي زيست‌محيطي داشته‌اند همچون سد گتوند، زيان‌هاي زيست‌محيطي را ارزيابي و در جهت جبران آنها اقدام مي‌كند.

او مسائل زيست‌محيطي را خاص يك كشور ندانست و با تأكيد بر اينكه معضل گازهاي گلخانه‌اي كه تمام دنيا را نگران كرده بايد با همكاري كشورهاي صنعتي كه بيشترين سهم در ايجاد اين آلودگي را داشته‌اند حل شود افزود: دولت به‌دنبال برنامه‌هاي نمايشي و فريب دادن مردم نيست.

معصومه ابتكار رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست نيز در اظهاراتي اقتصاد سبز را مولفه مهمي در توسعه پايدار دانست و گفت: دولت به اين نتيجه رسيده كه تمام برنامه‌ريزي‌هاي خود را بر پيشرفت اقتصادي، صنعتي و كشاورزي متمركز كند كه منوط به همراهي و رعايت قوانين زيست‌محيطي باشند. وي با اشاره به اينكه محيط‌زيست به‌دليل تغيير اقليم هر روز آسيب‌پذيرتر مي‌شود، گفت: كاهش بارندگي و خشكسالي رو به افزايش است و بنابراين نياز به برنامه‌ريزي اصولي است.

  • همكاري زيست محيطي ژاپن و روسيه با ايران

سِكي، قائم‌مقام وزير محيط‌زيست ژاپن هم در مراسم افتتاحيه چهاردهمين نمايشگاه بين‌المللي محيط‌زيست گفت: اميدوارم كه ايران در آينده به نتايج خوبي در حوزه محيط‌زيست و توسعه پايدار برسد و باعث افتخار ژاپن است كه با ارائه فناوري در اين موفقيت سهيم باشد.

وزير محيط‌زيست روسيه هم با اشاره به اينكه حل مسئله زيست‌محيطي نيازمند اراده سياسي كشورهاست گفت: رشد محيط‌زيست بدون توجه دولت به اين مقوله ممكن نيست.

دونسكوي در اين مراسم با اعلام همكاري زيست‌محيطي با ايران، افزود: توجه به مسائل زيست‌محيطي ضامن رشد اقتصادي است بنابراين به كارگيري فناوري سبز در اقتصاد ضروري است. روسيه به‌عنوان كشوري كه صاحب منابع طبيعي فراواني است در زمينه اقتصاد سبز مسئوليت‌هاي بسياري را احساس مي‌كند و اين امر را در اولويت‌هاي خود قرار مي‌دهد.

  • درخواست براي راه‌اندازي صندوق مبارزه با گرد‌وغبار

ابتكار در حاشيه بازديد از چهاردهمين نمايشگاه بين‌المللي محيط‌زيست با تأكيد بر اينكه محيط‌زيست مرز جغرافيايي نمي‌شناسد، گفت: امروز از سازمان ملل رسما درخواست كردم كه در رابطه با راه‌اندازي صندوق منطقه‌اي مبارزه با گردوغبار تمام تلاش و اقدامات خود را انجام دهد. ايران انتظار دارد صندوق بين‌المللي هرچه سريع‌تر تشكيل شود و حاضريم در اين زمينه پيشگام باشيم.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست افزود: نقشه‌هاي ماهواره‌اي نشان مي‌دهد منابع گردوغباري كه كشور ما را دربرمي‌گيرد عربستان، عراق، سوريه، مرزعراق و اردن و برخي نواحي شمال آفريقاست. بنابراين موضوع گردوغبار موضوعي منطقه‌اي است و بايد كشورها درخصوص شناسايي منابع گردوغبار و مديريت سرزمين خودشان همكاري كنند تا اين مسئله باعث رنج مردم در سطح منطقه نشود.

کد خبر 287866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha