پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۱
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: «حسود، هرگز نیاسود»، یک جمله‌ی ساده نیست؛ فقط واکنش مشترک همه‌ی ما در زمان دعواهای کودکی نیست. حسود واقعاً هرگز نیاسود!

دوچرخه

1. حسودها از دنياي ديگري نيامده‌اند؛ شاخ ندارند و قرار نيست رفتار خيلي عجيب و غريبي از خودشان نشان بدهند. شايد كمي شبيه خودمان باشند،  اصلاً شايد خود ما باشند. چه مي‌دانم!

2. كارشناسان معتقدند، حسادت در مرحله‌ي اول يك تجربه‌ي انساني است.

در واقع حسادت واكنشى هيجانى است كه ازنزديك دو سالگى آغاز مى‏شود و ممكن است تا بزرگ‏سالى ادامه پيدا كند. اما حسادت‏ دركودكي، پاسخى طبيعى ‏است. كودكان (همه‌ي ما در گذشته‌مان) در ابتدا، از احساسات درونى خود (حسادت) و علل پيدايش آن در رفتار خود، آگاهى ندارند، اما در بزرگي...!

3. دوستم حسود است، برادر بزرگ‌ترش هم حسود  است. من با او دوستم و برادرم با برادرش. فكر كنم ژن حسودي به آن‌ها منتقل شده باشد!

 اما علم مي‌گويد كه حسادت‌كردن، ژنتيکي نيست، بلکه آموختني است. شايد آن دو برادر به يك رفتار عادت كرده باشند.

حالا براي اين كه حسادت را  از خودمان دور كنيم،  بهتر است اول خودمان را با ديگران مقايسه نكنيم و اگر در خانواده‌ي ما كسي اين كار را انجام مي‌دهد و ما را با ديگران مقايسه مي‌كند برايش توضيح دهيم كه اين كار در نهايت ما را به سمت حسادت سوق مي‌دهد!

4. بعضي‌ها فكر مي‌كنند حسادت باعث پيشرفت مي‌شود و مثلاً اگر به دوستمان كه درسش از ما بهتر است حسادت كنيم اين حسادت،  باعث بالا رفتن انگيزه‌ي ما براي درس‌خواندن مي‌شود!

اما واقعيت اين است كه آن‌ها حسادت را با رقابت اشتباه مي‌گيرند، چون در حسادت تلاشي براي رسيدن به موقعيت بهتر انجام نمي‌شود؛ حسود کسي است که از شادی، موفقیت و پیشرفت دیگران درزندگي و تحصیل و مورد توجه بودن، ناراضي است و دوست ندارد که ديگران از نعمت يا آسايش برخوردار باشند و البته خودش هم در آرامش نخواهد بود.

5.  بزرگ‌ترین مشکل افراد حسود این است که در باره‌ي زندگی و شرایط دیگران مبالغه‌آميز فكر مي‌كنند، خوبی‌ها و موفقيت‌هاي آنان را بزرگ‌نمایی مي‌كنند و مشکلات و سختی‌های زندگی آن‌ها را نادیده می‌گیرند و در صورتي كه بر سر راه موفقيت ديگران مانعي قرار بگيرد، خوشحال مي‌شوند!

6. حالا اگر  نسبت به موضوعی احساس حسادت كرديد، اول از خودتان بپرسید آیا من واقعاً می‌خواهم در موقعیت اين فرد باشم؟

بعد آن موقعیت را با همه‌ي جزئیات خوب و بدش مجسم کنید. خودتان را درآن شرايط بگذاريد و ارزیابی كنيد. سپس اگر واقعاً به آن موقعيت علاقه‌مند بودید و آن  هدف هم  دست یافتنی و ممکن به نظرتان رسيد، آن ‌را به‌صورت یک هدف شخصی در نظر بگیرید و برای رسیدن به آن تلاش كنيد. در غیر این‌صورت انرژی خود را صرف کار دیگری کنید.

7. و در آخر همین الآن قلم و کاغذی بردارید و فهرستی از آن‌چه در زندگی دارید تهیه کنید. چنین فهرستی، داشته‌های ما را به ما یادآوری می‌کند، امتیازات و امکانات زیادی که در زندگی  داریم، اما برايمان عادی شده‌اند، پس  ارزش و اهمیت واقعی آن‌ها را از یاد برده‌ایم.

يادمان باشد حسادت ، یعنی هنر شمارش داشته‌های دیگران و ناراحت شدن از آن، به جای شمارش داشته‌های خود و احساس رضايت از آن.

کد خبر 288252

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha