پرونده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم به یک توافق با گروه‌۱+۵ گره خورده تا مطالعات ادعایی ابعاد نظامی برنامه اتمی کشورمان در این سازمان متأثر از مذاکرات سیاسی برای همیشه بسته شود.

مذاکرات هسته ای

 هيأت آژانس بين‎المللي انرژي اتمي به رياست تريو واريورانتا معاون آژانس به همراه آپارو رئيس پادمان‌هاي اين نهاد بين‌المللي امروز به‌منظور مذاكره درباره ادامه همكاري‌هاي ايران و آژانس وارد تهران مي‎شوند. ايران حسن‌نيت خود قبل از اين مذاكرات را به قول رضا نجفي نماينده كشورمان در آژانس حتي با «پيشنهاد سخاوتمندانه» بازديد از سايت ادعايي مريوان نشان داده است، با وجود اين، اين بار يوكيا آمانو مديركل آژانس است كه با رد اين پيشنهاد گفته «دليل خودداري از بازديد از مريوان را به ايران گفته‌ايم.»

ايران از آبان‌ماه سال گذشته در چارچوب دور جديد همكاري‌هاي خود با آژانس در 3مرحله به 18پرسش آژانس پاسخ داده است، با وجود اين آژانس تأييد 2مورد از اين گام‌هاي همكاري را مبهم گذاشته و بهانه ناكافي بودن اين پاسخ‌ها را پيش مي‌كشد. 2دور حضور علي‌اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان در مذاكرات سياسي سوئيس با گروه‌1+5 كافي بود تا آنها نسبت به ابعاد فني مذاكرات قانع شوند و بن‌بست‌هاي فني در مذاكرات هسته‌اي رفع شود.

حالا شايد يك اراده سياسي بتواند قفل مذاكرات فني ايران با آژانس را هم باز كند. آژانس نشان داده هر زمان مذاكرات سياسي ايران و گروه1+5 روي خوش از خودش نشان داده، لحن گزارش‌هاي آژانس هم جنبه ملايم‌تري به‌خود گرفته‌اند. در مذاكرات امروز مسئولان سازمان انرژي اتمي كشورمان با هيأت آژانس، نمايندگاني از وزارت خارجه نيز حضور دارند و تأثيرپذيري مذاكرات فني و سياسي از يكديگر در فرصت‌هاي پاياني توافق هسته‌اي به نحو مشهودتري به‌چشم مي‌خورند. صالحي در گفت‌وگو با واحد مركزي خبر با اشاره به اينكه ايران به هر 18سؤال آژانس پاسخ داده است گفت كه آنها مي‌گويند اين پاسخ‌ها كافي نيست درحالي‌كه اين برداشتي يكطرفه است، زيرا ما هر پاسخي بدهيم، طرف مقابل ممكن است بگويد كافي نيست. صالحي تأكيد مي‌كند: خوشبختانه قدم‌هايي برداشته شده كه درباره آن 2سؤال هم به جمع‌بندي مورد نظر برسيم.

  • 20فروردين؛ افتتاح نخستين مجتمع سوخت هسته‌اي ايران

رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به توليد نخستين مجتمع سوخت هسته‌اي در كشور از نمايش آن در 20فروردين‌ماه سال آينده خبر داد. علي‌اكبر صالحي همچنين از اجراي مقدمات ساخت نيروگاه دوم بوشهر طي سفر معاون سازمان انرژي اتمي به مسكو براي امضاي قرارداد ساخت بين شركت توليد و توسعه و شركت روسي خبر داد و گفت: اقدامات اوليه براي ساخت اين نيروگاه در سال94 در قالب طراحي‌هاي مفهومي انجام شده است. همچنين طي تفاهمنامه تأمين سوخت هسته‌اي، روس‌ها موافقت اوليه خود را براي توليد سوخت نيروگاه بوشهر اعلام كرده‌اند.

کد خبر 289415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha