دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۲
۰ نفر

اصغر اصغری: روزهای نخست هرسال با تعطیلی‌های شیرین‌اش فرصتی مغتنم برای شهروندان به‌وجود می‌آورد تا بار و بندیل سفر را ببندند و راهی دیگر نقاط دیدنی کشور شوند. خیلی‌ها دوست دارند سری به اقوام بزنند و یا آب و هوایی تازه کنند.

ایمن در عید برانید

 حس هواي بهار در شهري ديگر مي‌تواند لذتبخش باشد، به شرط اينكه سفر با ايمني و آسودگي همراه شود.‌گاه رعايت‌نكردن برخي دستورات ساده مي‌تواند لذت يك سفر در هواي بهاري را به كام‌مان تلخ كند و صدمات جبران‌ناپذيري را به همراه داشته باشد. نكات ويژه ايمني در سفر نوروزي را با كمك سرهنگ عين‌الله جهاني، معاون آموزش و فرهنگ ترافيك پليس راهنمايي و رانندگي تهران تهيه كرده‌ايم.

  • سرعت‌تان مجاز هست؟!

براساس آمار‌ها، يكي از علت‌هاي اصلي بروز تصادف‌هاي رانندگي و سوانحي كه صدمات آن بالاست، سرعت غيرمجاز وسايل نقليه در معابر درونشهري و برونشهري است. مطابق قوانين، حداكثر سرعت در معابر آزادراهي ۱۲۰كيلومتر و حداقل سرعت نيز ۷۰كيلومتر در ساعت تعيين شده است. در معابر بزرگراهي نيز مجاز نيستيد تا با سرعتي بالا‌تر از ۱۰۰كيلومتر در ساعت برانيد. تردد در خيابان‌هاي اصلي نيز سرعتي ۶۰كيلومتري را مي‌طلبد و سرعت در خيابان‌هاي فرعي بالا‌تر از ۵۰كيلومتر در ساعت غيرقانوني خواهد بود. جاده‌هاي برونشهري هم در طول روز سرعت ۹۵ و هنگام شب ۸۵‌كيلومتر در ساعت را به‌عنوان قانون، بالاي سر خود مي‌بينند. هنگام تردد در كوچه‌ها، رمپ و لوپ‌ها و ميادين هم مي‌توانيد حداكثر ۳۰‌كيلومتر در ساعت سرعت داشته باشيد. به‌خاطر داشته باشيد راننده‌اي كه فاصله آزادراه تهران-قم را با سرعت ۱۴۰‌كيلومتر در ساعت طي مي‌كند با راننده‌اي كه با سرعت قانوني اين مسير را سپري مي‌كند تنها ۱۲‌دقيقه فاصله زماني خواهد داشت اما همين مدت زمان كوتاه مي‌تواند به قيمت از دست دادن جانتان تمام شود.

  • درست و بجا سبقت بگيريد

سبقت گرفتن از خودرويي كه با سرعت پايين در حال حركت است در قانون هم پيش‌بيني شده تا شما بتوانيد با سرعت مناسب به سفرتان ادامه بدهيد. اگر سبقت گرفتن در مكان و شرايط مناسب صورت بگيرد تهديدي متوجه شما نخواهد بود اما مكان‌هايي هم هست كه سبقت گرفتن در آن كاملا ممنوع است و مي‌تواند خطراتي را برايتان به‌وجود آورد. اصولا در مكان‌هايي كه زاويه و عمق ديد به هر دليلي محدود مي‌شود، سبقت گرفتن مي‌تواند دردسرهاي زيادي را برايتان به‌وجود آورد. همچنين يكصد متر مانده به تونل‌ها و پل‌ها تا پايان آن، ۵۰متر مانده به پيچ، طول پيچ و ۵۰متر پس از پيچ هم سبقت گرفتن ممنوع خواهد بود. ضمن اينكه هر كجا تابلوي سبقت ممنوع ديديد نمي‌توانيد اين كار را انجام بدهيد. سبقت گرفتن در جاده‌هايي كه ‌خطوط ممتد دارند يا از وسايلي كه خودشان در حال سبقت گرفتن از وسايل جلويي هستند هم غيرقانوني است. هنگام سبقت گرفتن در مكان‌هاي قانوني بايد توجه داشته باشيم كه فاصله خودروهاي روبه‌رو نسبت به ما خيلي كم نباشد. سبقت گرفتن از سمت راست يك خودرو هم مي‌تواند ما را با خطر روبه‌رو كند.

  • شرايط جوي را بررسي كنيد

توجه به شرايط جوي و جاده‌ها هم مي‌تواند به تجربه يك سفر ايمن در ايام نوروز منجر شود. همانطور كه مي‌دانيد شرايط رانندگي در جاده‌هاي خشك با جاده‌هاي لغزنده (باراني- برفي- يخ‌زده) متفاوت است. به همين دليل بايد فاصله قانوني در معابر لغزنده و باراني ۲ برابر حد استاندارد درنظر گرفته شود. اگر قصد داريد وارد جاده‌هاي برفي، يخي يا كوهستاني شويد از داشتن لاستيك‌هاي سالم و يخ شكن و يا زنجير چرخ مطمئن شويد تا مشكل سرخوردگي و خروج از مسير برايتان پيش نيايد. همچنين رعايت سرعت مطمئنه در معابر لغزنده بيش از پيش مهم جلوه خواهد كرد تا سلامت شما و همراهانتان تضمين شود.

  • تاريخ لاستيك را نگاه كنيد

سالم و استاندارد بودن لاستيك‌ها مي‌تواند از بروز بسياري از تصادفات جلوگيري كند. اگر آج لاستيك كم باشد هنگام ترمز كردن اصطكاك لازم با زمين برقرار نمي‌شود و طول مسافت ايست خودرو افزايش پيدا مي‌كند. همچنين كم‌بودن آج لاستيك در سرعت‌هاي بالا يا هنگام ورود فشار باعث تركيدگي آن و واژگوني خودرو خواهد شد. حداقل عمق لاستيك استاندارد بايد يك و ۶دهم ميلي‌متر باشد. نكته حائزاهميت اينكه برخي از شهروندان زياد از خودرويشان استفاده نمي‌كنند و به همين دليل ظاهر لاستيك كاملا استاندارد و آجدار به‌نظر مي‌رسد اما يك نكته مهم ديگر تاريخ مصرف و انقضاي درج شده روي لاستيك است.

  • روز را به شب ترجيح دهيد

رانندگي در طول روز به‌دليل وضوح عمق و زواياي ديد، تسلط بيشتري را به راننده مي‌دهد، براي همين ترجيحا طوري برنامه‌ريزي كنيد كه سفرتان در ساعت‌هاي روشن روز انجام شود.

  • اطلاعات راه را به‌دست بياوريد

يكي از مهم‌ترين راه‌هاي تجربه سفر مطمئن و ايمن در طول تعطيلات نوروز، كسب اطلاع از وضعيت راه‌هاي كشور است. شما مي‌توانيد اين اطلاعات را از راه‌هايي كه در اين بخش به شما معرفي مي‌شود كسب كنيد. اول از همه مي‌توانيد سراغ تلفن گوياي ۱۴۱ برويد يا با شماره تماس ثابت ۸۸۹۲۵۲۵۲ ارتباط حاصل كنيد. سامانه پيامكي ۱۰۰۰۱۴۱ هم مي‌تواند اطلاعات مناسبي را در اختيار شما قرار بدهد. با ارسال نام شهر مبدا و نام شهر مقصد (به‌صورت مبدا - نقطه- مقصد مثلا تهران. مشهد) از طريق پيامك به شماره ۱۰۰۰۱۴۱ اطلاعات مربوط به فاصله مبدا تا مقصد شامل كيلومتر و شهرهاي بين مسير اعلام مي‌شود. همچنين با ارسال عدد ۱۴۱ به شماره ۱۰۰۰۱۴۱ مي‌توانيد از آخرين وضعيت راه‌هاي كشور و باز يا بسته بودن آنها مطلع شويد. همچنين مي‌توانيد به سايت اينترنتي سر بزنيد و اطلاعات مورد نظرتان را به‌دست بياوريد؛ اطلاعاتي نظير نقشه راه، وضعيت آب و هوا و شرايط جاده‌ها در اين سايت وجود دارد.

  • معاينه فني مهم است

پيش از آنكه وارد جاده شويد بايد نگاهي جدي به وسيله نقليه‌تان بيندازيد و از سالم بودن همه بخش‌هاي اصلي آن مطمئن شويد. اين درست است كه خودروهايي كه كمتر از ۵ سال از تاريخ ساختشان گذشته نياز به برگه معاينه فني ندارند، اما تجربه نشان داده كه بهتر است همين خودرو‌ها هم پيش از سفر مورد بررسي كار‌شناسانه قرار بگيرند؛ يعني زياد روي مدل ماشين تأكيد نداشته باشيد. درست كار كردن سيستم ترمز و روشنايي چراغ‌هاي جلو و عقب و راهنما‌ها به همراه بوق مي‌تواند در مواقع لازم به مددتان بيايد. پس از آن نوبت برف‌پاك‌كن و بخاري است. اگر برف‌پاك‌كن‌تان در جاده‌هاي باراني كار نكرد، هرگز به رانندگي‌تان ادامه ندهيد. همچنين اگر قصد سفر به مكان‌هاي سردسير كشور را داريد از سالم بودن بخاري خودرو مطمئن شويد، ‌چرا كه بخار ايجادشده در كابين مي‌تواند ديد شما را تحت‌تأثير قرار بدهد و حوادث خطرناكي را رقم بزند. همراه داشتن تجهيزات ايمني و ابزارهاي لازم نيز مي‌تواند ايمني سفر را افزايش دهد. اگر مجبور شديد بخشي از وسايلتان را روي سقف خودرو قرار دهيد، توجه داشته باشيد كه ارتفاع آن بيش از ۲۰سانتي‌متر نشود. بار‌ها را محكم ببنديد تا خداي ناكرده از خودرو جدا نشده و براي ديگر راننده‌ها مشكلي ايجاد نكند. همچنين به‌خاطر داشته باشيد كه حمل وسايلي نظير كپسول گاز در خودرو مي‌تواند عواقب خطرناكي به همراه داشته باشد.

کد خبر 289425

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha