دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۳
۰ نفر

مریم سعیدنژاد: آدم‌ها همیشه به فکر چیزی برای حمل توشه راه بوده‌اند.فضای داخلی چمدان را حسابی بررسی کنید و ببینید جیب‌ها، بندهای محافظ و مکان‌های داخلی‌اش مناسب وسایل شما هست یا خیر.

چمدان

بقچه‌هاي پارچه‌اي و جعبه‌هاي چوبي كه قديم‌ترها رخت و توشه سفر مردم را در خود جاي مي‌دادند، نسل قديمي همين چمدان‌هاي امروزي بودند كه حالا، جايگزين‌هاي حرفه‌اي‌تري پيدا كرده‌اند. اگر گشتي در بازار چمدان‌ بزنيد با طيف وسيعي از رنگ و مدل و اندازه روبه‌رو خواهيد شد؛ چمدان‌هايي كه بيشتر چيني هستند و توانسته‌اند بازار را در اختيار بگيرند. حالاهم كه به تعطيلات نوروز نزديك مي‌شويم خيلي‌ها براي خريد يك چمدان مناسب براي سفرهاي نوروزي‌شان دست به جيب مي‌شوند. با ما همراه باشيد تا از چند و چون بازار و نحوه خريد مناسب چمدان‌ها سر دربياوريد.

  • چمدان‌هاي نرم

معمولا از پلي‌استر، برزنت يا موادي مثل چرم ساخته مي‌شوند. بعضي‌هايشان مات و زبر هستند و بعضي مدل‌ها براق و صيقلي. مزيت اين مدل‌ها اين است كه قابليت افزايش يا كاهش حجم با استفاده از زيپ‌هاي مختلف به‌كار رفته در آنها را دارند. با اين زيپ‌ها مي‌توانيد حدود 7تا 15سانتي ‌متر افزايش ارتفاع داشته باشيد. در برخي مدل‌هاي اين گروه هم مي‌توانيد چمدان‌هايي با پارچه‌هاي طرح‌دار و گلدار پيدا كنيد. بيشتر مدل‌هاي اين چمدان‌ها هم ضد‌آب هستند. برزنتي‌ها هم با اينكه ضد‌آب هستند ولي مناسب مناطق مرطوب نيستند چون در اثر خيس‌شدن بوي نامطبوعي به‌خود مي‌گيرند. قيمت چمدان‌هاي برزنتي خارجي كوچك بين 140تا 750هزار تومان است. مدل‌هاي متوسط اين گروه هم 170تا 850هزار تومان قيمت دارند. مدل‌هاي ايراني برزنتي متوسط را هم مي‌توانيد با حدود 100تا 140هزار تومان بخريد. اما اندازه بزرگ اين چمدان‌ها در نوع خارجي خود قيمتي از 220تا 990هزار تومان دارند و مدل‌هاي ايراني‌شان هم حدود 130تا 170هزار توماني‌اند. اگر هم دنبال خريد چمدان‌هاي شيك و كلاسيك با روكش چرم مصنوعي هستيد مي‌توانيد از اندازه كوچك تا بزرگشان را با قيمتي حدود 350تا 450هزار تومان بخريد.

  • چمدان‌هاي سخت

معمولا از موادي مثل پلي اتيلن يا پلي‌كربنات ساخته مي‌شوند و مثل يك جعبه سفت و سخت پلاستيكي هستند كه در برابر فشار و ضربه و خط و خش مقاوم‌اند و در عين حال سبك و زيبا هستند. با اين چمدان‌ها لباس و ديگر اشياي مسافر چروك نمي‌شود و آسيب نمي‌بيند. اين مدل‌ها به‌خاطر سطح صاف و صيقلي بدنه‌شان، قابليت چاپ عكس و تصاوير را هم دارند. براي همين بين اين چمدان‌ها مدل‌هايي با عكس‌هاي گلدار يا تصاوير كارتوني و فانتزي خواهيد ديد. بيشتر مدل‌هاي اين چمدان‌ها هم ضد‌آب هستند. چمدان‌هاي پلي اتيلني از اندازه كوچك تا بزرگ قيمتي از حدود 550 تا 750 هزار تومان دارند. چمدان‌هاي پلي كربناتي هم از اندازه كوچك تا بزرگ حدود 320 تا 550‌هزار تومان قيمت دارند. البته برندهاي خاص و شيك اين گروه قيمت‌هاي ميليوني هم براي چمدان‌هاي بزرگشان دارند.

  • ساك‌ها

ساك‌ها پارچه‌اي هستند و جنس و طرح و اندازه‌هاي مختلفي دارند. اكثرا دستي هستند و البته مدل‌هاي بزرگ‌شان چرخ و دسته‌هاي فلزي بلند هم دارند. مزيت ساك‌ها حمل راحت‌تر و جا دادن راحت‌تر لباس و وسايل در آنها به‌دليل انعطاف‌پذير بودن بدنه است. بعضي مدل‌هاي چمدان هم ساك‌هايي ست با خودشان دارند. مخصوصا اگر بار سفرهايتان كم است يا تعداد اعضاي خانواده كم هستند ساك‌ها حسابي به دردتان خواهند خورد. ساك‌ها مدل‌هاي متنوعي دارند. از مدل‌هاي دستي كوچك تا بزرگ‌هاي چرخ‌دار با كلي زيپ و جيب‌هاي مختلف براي وسايل گوناگون. ساك‌هاي بزرگ چرخ‌دار چند طبقه با برندهاي ايراني و پارچه‌هاي ضد‌آب در بازار وجود دارند كه قيمت‌شان بين 45تا 85هزار تومان است. ساك‌هاي دستي بزرگ خارجي چرخدار با جنس پي وي سي هم از 180تا 265هزار تومان قيمت دارند.

  • چمدان كودك

تا جايي كه امكانش باشد، بد نيست به بچه‌ها حس استقلال بدهيم و در عين حال كاري كنيم كه مسئوليت‌پذيري را تمرين كنند. يك راهش اين است كه در سفر، چمدان مخصوص خودشان را داشته باشند. اگر گشتي در بازار بزنيد با مدل‌هاي متنوعي از چمدان كودك روبه‌رو مي‌شويد كه معمولا هم جزو چمدان‌هاي سخت دسته‌بندي مي‌شوند. اندازه‌شان خيلي كوچك است و چرخ و دسته هم دارند. طرح روي چمدان‌ها هم به 2 دسته دخترانه با تصاوير عروسكي و پسرانه با تصاويري مثل ماشين و غيره تقسيم مي‌شود. اين چمدان‌هاي خارجي هم براساس اندازه و شكل و جنس قيمت‌هايي از 110تا 245هزار تومان دارند و مدل‌هاي خاص‌ترشان به قيمت‌هاي 500تا 600هزار تومان هم مي‌رسند. غير از اين گزينه‌ها، كيف چرخدار مدرسه كودك‌تان را هم مي‌توانيد براي يك سفر، تغيير كاربري بدهيد.

  • بازار چمدان دست كيست؟

موقع گشت در بازارهاي مخصوص كيف و چمدان و ساك مثل خيابان منوچهري تهران از رنگارنگي چمدان‌ها و جنس‌هاي مختلفشان شگفت زده خواهيد شد. چمدان‌هاي بازار معمولا از فلز، پلاستيك‌هاي سخت، انواع پارچه و چرم‌هاي مصنوعي يا تركيبي از اين مواد ساخته مي‌شوند. معمولا همه چمدان‌ها 3 سايز كوچك، متوسط و بزرگ دارند البته بعضي مدل‌ها اندازه‌هايي بين اين 3 اندازه استاندارد يا بيشتر از آنها هم دارند. چمدان‌هاي امروزي همه كاره‌اند و حتي بعضي مدل‌هايشان مكان‌هاي داخلي خاصي براي گذاشتن جداگانه كفش، لباس، مواد بهداشتي و آرايشي، مدارك و پول و... دارند. به گفته فروشنده‌ها بهترين چمدان را هم كه بخريد حدود 10سال برايتان كار خواهد كرد و بعد از آن دسته، زيپ‌ها، چرخ‌ها و... شروع به خراب شدن مي‌كنند. تقريبا همه چمدان‌ها و حتي ساك‌ها چرخ‌دار هستند و 2 يا 4 چرخ دارند. بين چرخ‌ها مدل‌هايي كه چرخش 360درجه دارند جزو محبوب‌ترين دسته‌ها محسوب مي‌شوند. چمدان‌هاي بازار از حدود 130هزار تومان شروع مي‌شوند و به قيمت‌هاي ميليوني هم مي‌رسند. ساك‌هاي مسافرتي هم تنوع خوبي دارند و مي‌توانند جايگزين چمدان‌ها شوند.

در بازار چمدان برندهاي ايراني خيلي كمي به چشم مي‌خورند و همان برندهاي محدود هم به‌دليل مشكلات بازاريابي شناخته شده نيستند و خريدار كمتري دارند، درحالي‌كه قيمت‌هاي بسيار پايين‌تري نسبت به نمونه‌هاي مشابه خارجي دارند. خارجي‌ها هم كه اغلب چيني هستند و اگر فروشنده‌اي ادعاي فروش چمدان توليد كشورهايي غيراز چين كرد بدانيد احتمالا فقط تحت ليسانس آن كشور ساخته شده و در نهايت محصول همان چين است.

  • چندنفر با يك چمدان؟

حالا كه قرار است يك يا چند چمدان بخريد، بهتر است نكته‌هاي ريزي را براي انتخاب در نظر بگيريد زيرا چمدان نامناسب، از رفيق بد هم براي سفر بدتر است!

براي امنيت بيشتر وسايل‌تان مي‌توانيد چمداني بخريد كه زيپ يا قفل‌هاي رمزدار يا كليد‌دار داشته باشد.

 

موقع خريد مقداري با آن در فروشگاه راه برويد. با اين كار ميزان بلندي يا كوتاهي دسته، استحكام دسته براي حمل بارهاي سنگين، سبكي يا سنگيني، روان‌بودن چرخ‌ها و اين جور موارد را تست خواهيد كرد. دسته كوتاه يا بند باريك براي ساك حمل آنها را سخت مي‌كند.

بعضي چمدان‌ها گارانتي هم دارند. خريد اين مدل‌ها خيالتان را بابت مشكلات پس از خريد مثل خراب شدن زيپ يا دسته و چرخ‌ها كمي راحت‌تر خواهد كرد.

قبل از خريد، تعداد افرادي كه قرار است از چمدان استفاده كنند را مشخص كنيد و بعد به سراغ اندازه مناسب برويد. اگر تك نفره سفر مي‌كنيد چمدان‌هاي كوچك يا ساك دستي‌ها هم برايتان كافي است. البته اگر خانواده پرجمعيتي هم داريد بهتر است به جاي خريد يك چمدان خيلي بزرگ، 2 چمدان متوسط بخريد تا موقع سفر با حمل‌ونقل آن مشكلي نداشته باشيد.

اگر زياد سفر مي‌كنيد چمداني با رنگ تيره انتخاب كنيد تا لك و آلودگي زود به سراغش نيايد و از قيافه نيفتد.

اگر چمدان بزرگ مي‌خريد بهتر است از نوعي باشد كه ترمز دارد. اين ترمزها در چرخ‌هاي جلويي قرار دارند و باعث جلوگيري از حركت چمدان در حالت ايستاده مي‌شوند.

اگر مي‌خواهيد چمدان‌هاي چرمي مجلل و شيك را بخريد حواستان باشد كه از برندهاي معتبر با چرم‌هاي مرغوب خريد كنيد، وگرنه خيلي زود سطح چرمي چمدان پوسته پوسته شده يا با گير كردن به هر جايي پاره مي‌شود و معمولا وزن زيادي هم دارند. خوبي اين چمدان تميز كردن راحت سطح آنهاست.

موقع خريد، زياد جذب رنگ و لعاب و ميزان زيپ‌هاي روي چمدان نشويد. چون اين زيپ‌ها قفل ندارند و امنيتي هم نخواهند داشت. بهتر است به مقاومت و جنس بهتر فكر كنيد تا زرق و برق چمدان.

موقع خريد بهتر است بدانيد كه چمدان‌هاي سايز كوچك معمولا تا 10كيلوگرم، چمدان‌هاي متوسط 22كيلوگرم و چمدان‌هاي بزرگ تا 34كيلوگرم بار را مي‌توانند حمل كنند.

کد خبر 288003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha