همشهری آنلاین: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز دوشنبه در توکیو گفت که ژاپن باید مثل آلمان با پذیرفتن گذشته‌اش در جنگ جهانی دوم، در پی دستیابی به جایگاهی رفیع در جهان مدرن باشد.

 مرکل: ژاپن مانند آلمان اشتباهات تاریخی اش را بپذیرد

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیدپرس، آنگلا مرکل که برای یک دیدار رسمی دو روزه امروز وارد ژاپن شده ،طی سخنانی در یک همایش افزود:کشور آلمان توانست به جایگاه بلندی در جهان امروز دست یابد، زیرا کوشید جنایت هایی که در جنگ جهانی دوم در حق همسایگانش مرتکب شده بود را بپذیرد.

صدراعظم آلمان افزود: برلین سپاسگزار همسایگانش است که با وجود هراس های جنگ و هولوکاست، بازگشت کشورمان به جامعه جهانی را پذیرفتند.

مرکل که به دعوت روزنامه لیبرالِ «آساهی» در یک همایش سخنرانی می کرد، گفت: برای من دشوار است که بخواهم به شما (ژاپنی ها) پند بدهم که چطور با همسایگان تان رفتار کنید. تصمیم گیری در این باره باید درون جامعه ژاپن صورت پذیرد.

صدر اعظم آلمان با یادآوری بخشی از تجارب این کشور پس از جنگ جهانی دوم به سخنرانی «ریچارد ون وزساکر» رئیس جمهور سابق آلمان در سال 1985 اشاره کرد و گفت: وی در این سخنرانی، روز پایان جنگ جهانی دوم را «روز آزادی» دانست و تاکید کرد آنهایی که چشمانشان را بر روی گذشته بسته اند در حال حاضر نیز کور هستند.

اظهارات مرکل در حالی صورت می گیرد که «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن، قرار است بیانیه ای به مناسبت هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم و شکست ژاپن در این جنگ منتشر کند؛ بیانیه ای که به شدت مورد توجه مقامات سئول و پکن است.

آبه قرار است در این بیانیه نسبت به وقوع جنگ اظهار ندامت کرده و کابینه وی نیز بابت اقدامات گذشته عذرخواهی کند.

اما با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا نخست وزیر ژاپن دقیقا برای اقدامات استعماری این کشور در طول جنگ جهانی دوم و قبل از آن عذرخواهی می کند یا خیر.

صدراعظم آلمان برای اولین بار پس از سال 2008 به ژاپن سفر کرده و قرار است با مقامات ارشد این کشور از جمله آبه دیدار و گفت و گو کند.

روابط چین و کره جنوبی با ژاپن همواره به دلیل رخدادهای تاریخی در خلال جنگ جهانی دوم و پاره ای از اختلافات مرزی دچار تنش بوده است.

چین معتقد است که نیروهای نظامی ژاپن سرآغاز دومین جنگ بزرگ با این کشور هستند که از هفتم ژوییه سال 1937 میلادی آغاز و تا سال 1945 میلادی به طول انجامید.

چین و کره جنوبی، خود را قربانی سیاست های جنگی ژاپن در جنگ جهانی دوم می دانند. برخی سیاستمداران دولت شینزو آبه را متهم کرده اند که قصد دارد سوابق کشورش در جنگ را نادیده بگیرد.

اقدام نخست وزیر ژاپن در بازدید از معبد «یاسوکانی» نیز همواره یکی از موارد اختلاف دو کشور بوده و بازدید مسوولان ژاپنی از این معبد با انتقادهای شدید پکن همراه بوده است.

معبد «یاسوکانی» که یک موزه جنگی است از گذشته نظامی ژاپن تکریم می کند.

آنگلا مرکل روز دوشنبه برای یک دیدار رسمی دوروزه وارد ژاپن شد.

کد خبر 289453

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha