چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه در گزارشی از توکیو به نقل از وزیر صنعت، تجارت و اقتصاد ژاپن اعلام کرد که این کشور به رغم تعطیلی رآکتورهای هسته ای، با بازگشت به این انرژی، از آن به عنوان پنجمین منبع انرژی کشور بهره خواهد برد.

 ژاپن به انرژی هسته ای بر می گردد

به گزارش ايرنا، براساس این گزارش، 'یوسوکو تاکاکی' روز سه شنبه اعلام کرد که اگرچه همه رآکتورهای هسته ای ژاپن به سبب بحران هسته ای ناشی از سونامی در فوکوشیما به تعطیلی کشانده شد، اما دولت تصمیم دارد بار دیگر از این انرژی به عنوان پنجمیمن منبع تامین انرژی کشور استفاده کند.

وقوع زمین لرزه 9 ریشتری و بروزسونامی شدید پس از آن در تاریخ 11 مارس 2011 (20اسفند 89) در شمال شرق ژاپن بیش از 23 هزار کشته یا مفقود برجا گذاشت و موجب آسیب دیدگی نیروگاه اتمی فوکوشیما و نابودی صدها کارخانه در مناطق مختلف این کشور شد.

وزیر صنعت، تجارت و اقتصاد با اشاره طرح پیشنهادی روز سه شنبه وزارتخانه اش به مجلس ژاپن برای استفاده از ترکیب منابع انرژی از جمله انرژی هسته ای افزود: اگرچه هنوز مخالفت هایی از سوی فعالان اجتماعی برای عدم استفاده از انرژی هسته ای در ژاپن شنیده می شود، اما هدفگذاری دولت برای تامین انرژی نشان می دهد که دولت باید نه همه رآکتورهای تعطیل شده بلکه بسیاری از آنها را بار دیگر برای نیل به این هدف فعال کند.

وزیر صنعت ژاپن در این خصوص افزود: با وجود اینکه دولت ژاپن تعهداتی را برای کاهش گازهای گلخانه ای به جامعه جهانی سپرده است اما باید اقرار کرد که انرژی هسته ای در مقایسه با انرژی خورشیدی، سوخت فسیلی و بادی همچنان ارزانترین و تاحدودی سالم ترین منبع انرژی برای تهیه الکتریسیته در جهان است و باید بار دیگر به این انرژی باز گشت.

تاکاکی با تکرار اظهار روز دوشنبه خود که در خبرگزاری کیودوی ژاپن نیز انعکاس داشته است افزود: برآوردها نشان می دهد که دولت ژاپن باید نرخ استفاده از برق هسته ای را تا سال 2030 از 20 درصد به 22 درصد برساند.

وی استفاده از برق هسته ای را 12،9 ین ارزانتر از برق ناشی از سوخت زغال سنگ، 16،4 ین مقرون به صرفه تر از برق خورشیدی و33،1 ین اقتصادی تر از برق بادی در کشور توصیف کرد و افزود: انرژی حاصل از سوخت هسته ای همچنان قابل رقابت با دیگر منابع انرژی در ژاپن و حتی در سطح جهان است.

این وزیر ژاپنی بر گسترش این انرژی تاکید کرد و افزود: اگرچه استفاده از این نوع منبع انرژی آسیب پذیری های خاص خود را دارد اما باید بر هزینه های تامین امنیت این نوع انرژی نیز افزود تا استفاده بیشتر و امن تر از این انرژی را تضمین کرد.

براساس این گزارش، 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن پس از فاجعه انفجار تاسیسات هسته ای ناشی از سونامی در آن کشور در سال 2011، تعهد داده بود تا از میزان وابستگی اقتصاد کشور به انرژی هسته ای بکاهد، اما شاخص های توسعه اقتصادی در این کشور نشان می دهد که دولت همچنان تلاش می کند نه تنها این منبع انرژی را از دور خارج نکند، بلکه تلاش های ملی برای گسترش این انرژی را نیز افزایش داده است.

کد خبر 293620

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha