دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: اوضاع انسانی در یمن با ادامه حمله‌های ائتلاف کشورهای عربی وخیم شده است.

یمن

شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد:روسیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت برای آتش بس بشردوستانه در یمن ارائه کرد تا کمک‌های بشردوستانه در اختیار نیازمندان این کشور قرار گیرد و اتباع خارجی بتوانند از این کشور خارج شوند. همچنین ایران تحرکات دیپلماتیکی را برای توقف جنگ در یمن آغاز کرده و گفت‌وگوهایی با مقام‌هاي عمانی و پاکستانی داشته است.

فتیحه التمیمی ،گزارشگر این شبکه در گزارشی در این زمینه افزود: با وخیم شدن اوضاع انسانی در یمن به دلیل تجاوز مستمر عربستان سعودی به این کشور، شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت برای آتش بس بشردوستانه ارائه کرد. این پیش نویس خواهان توقف حملات هوایی است و از وخیم شدن سریع اوضاع انسانی در یمن ابراز نگرانی می‌کند. از اوضاع غیرنظامیان در این کشور به ویژه هیئت‌های دیپلماتیک و اتباع خارجی ابراز نگرانی شده است.

این پیش نویس روسیه پس از تلاش‌های شورای همکاری خلیج فارس در شورای امنیت است. اعضای این شورا تلاش می‌کنند روسیه را به تصویب تحریم هایی علیه جنبش انصارالله و ممنوعیت صادرات سلاح به یمن متقاعد کنند ولی روسیه با این درخواست مخالفت و تاکید کرد باید ممنوعیت صادرات سلاح به یمن برای همه طرف‌های درگیر در این کشور بوده و تحریم‌ها نیز بسیار محدود باشد.

اعضای شورای همکاری در این پیش نویس قطعنامه خود اشاره‌ای به ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن ندارند. این کشورها می‌خواهند پیش نویس خود را بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل به تصویب برسانند و به جنگ خود علیه یمن مشروعیت بدهند.

از سوی دیگر حسین امیر عبداللهیان ،معاون وزیر خارجه ایران در امور عربی و آفریقایی با یوسف بن علوی ،وزیر خارجه عمان در مسقط دیدار و گفت‌وگو کرد.

عبداللهیان پیام حسن روحانی ،رئیس جمهور ایران را در اختیار عمان قرار داد. روحانی در این پیام بر ضرورت تشدید تلاش برای توقف حملات در یمن تاکید کرد.

دو طرف خواهان اتخاذ استفاده از راه‌کارهای سیاسی برای حل بحران یمن برای جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه شدند. دو طرف همچنین بر اهمیت نقش صلیب سرخ جهانی و دیگر سازمان‌های بین‌المللی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه غذایی و دارویی فوری به یمن تاکید کردند.

علی لاریجانی ،رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز در گفت‌وگوی تلفنی با همتای پاکستانی بر موضع تهران برای حل بحران از طریق گفت‌وگو میان همه گروه‌های سیاسی یمن تاکید کرد.

لاریجانی تجاوز به یمن را به مثابه ضربه‌ای سنگین به امت اسلامی و به سود رژیم صهیونیستی اعلام و تاکید کرد ایران مخالف مداخله نظامی کشورهای منطقه به ویژه ارتش پاکستان علیه یمن است.

در حالی که عربستان سعودی به جنگ خود علیه یمن ادامه می‌دهد، ناظران سیاسی پیش بینی می‌کنند عربستان به تلاش‌های خود برای به شکست کشاندن طرح های آتش بس در یمن ادامه می‌دهد و می کوشد به اهداف خود در این جنگ برسد.

کد خبر 291353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha