مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ملاله‌یوسف‌زی فعال نوجوان در زمینه حق تحصیل کودکان در پاکستان و قربانی گلوله خشم طالبان که چندی پیش به خاطر فعالیت‌هایش برنده نوبل صلح شد،‌اکنون سیارکی به نام خود دارد.

سیارک ملاله

براساس گزارش BBC، اين سيارك كه وسعتي برابر چهار كيلومتر دارد، در نقطه‌اي از كمربند سياركي در ميان مريخ و مشتري قرار گرفته‌است و هرپنج و نيم سال يكبار به دور خورشيد مي‌چرخد.

سیارک ملاله

اين قدرداني ارزشمند و به ياد‌ماندني توسط امي مينظر، كه اين سيارك را با نام علمي 316201 در سال 2010 كشف كرد، انجام گرفته‌است. تحت قوانين اتحاديه بين‌المللي نجوم وي اين حق را دارد كه سياركي را كه كشف كرده نامگذاري كند و مينظر نيز نام ملاله‌يوسف‌زي را براي اين سيارك انتخاب كرد.

مينظر در وبلاگ ملاله نوشت هدف وي الهام‌بخش بودن براي ساير زنان جوان است. وي نوشت ما به شدت به قدرت تفكر افراد باهوش نيازمنديم تا بتوانيم دشوارترين مشكلات بشريت را حل كنيم.

ملاله در سال 2012 زماني كه سوار اتوبوس مدرسه‌اش در دره سوات شده‌بود، از ناحيه سر مورد اصابت گلوله طالبان قرار گرفت. وي پس از حضور در يكي از مستند‌هاي BBC درباره زندگي در مناطق تحت كنترل طالبان به شهرت زيادي رسيد.

ملاله پس از پايان دوران درمانش در انگلستان به چهره‌اي مشهور در جهان تبديل شد و در صحن علني سازمان ملل متحد درباره حق تحصيل سخنراني كرد و در نهايت توانست به همراه فعالي ديگر، جايزه صلح نوبل را از آن خود سازد.

سياركي كه به نام ملاله نامگذاري شده، سياركي به شدت سياه و تيره‌است از اين رو ملاله شايد هرگز نتواند آن را به چشم ببيند،‌اما سيارك به همراه نام او، هميشه در كمربرند سياركي وجود خواهد‌داشت.

کد خبر 291913

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha