مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاوشگر نیو‌هوریزون توانست برای اولین‌بار از فاصله ۱۱۵ کیلومتری از سیاره پلوتو عکسی رنگی به ثبت برساند.

براساس گزارش BBC، اين كاوشگر كه درحال نزديك‌شدن به سياره كوتوله پلوتو است، توانسته اولين عكس رنگي از اين سياره دورافتاده را به ثبت برساند.

پلوتو

اين عكس كه به تازگي توسط ناسا منتشر شده‌است، اين جهان سرخگون را به همراه بزرگترين قمرش، كارون نمايش مي‌دهد. نيوهوريزون يا افق جديد قرار است در تاريخ 14 جولاي از فاصله‌اي نزديك از كنار پلوتو عبور كند. اين پرواز نزديك توده‌اي از اطلاعات را از پلوتو جمع‌آوري خواهد كرد كه به تدريج و طي 16 ماه به زمين ارسال خواهد‌شد.

در فاصله كنوني كاوشگر از زمين در حدود پنج ميليارد كيلومتري،‌ارسال سيگنال‌هاي راديويي و دريافت آنها در زمين 4.6 ساعت زمان نياز دارد. پرواز از نزديك پلوتو يكي از مهمترين رويداد‌هاي فضايي سال 2015 به شمار مي‌رود و پايان‌بخش پروژه شناسايي 9 سياره كلاسيك منظومه خورشيدي خواهد‌بود. اين پرواز از نزديك به آن معني است كه از هر 9 سياره دست‌كم يكبار از نزديك ملاقات شده‌است.

با اين‌همه، از زمان عبور نزديك ويه‌جر دو از كنار سياره نپتون در دهه 1980 تاكنون، جرمي دورافتاده در منظومه خورشيدي به اين شيوه مورد بررسي نزديك قرار نگرفته‌است. امروزه بهترين عكسي كه از پلوتو در اختيار است توسط تلسكوپ هابل به‌ثبت رسيده‌است، تصاويري كه پلوتو در آنها يه شكل لكه‌هايي هاله مانند ديده مي‌شود و به دشواري مي‌توان پديده‌ علمي ارزشمندي را در آنها يافت.

اما تصاويري كه نيوهوريزون از آغاز ماه مي به زمين ارسال خواهد‌كرد از وضوح تصويري بسيار بالاتري نسبت به تصاوير هابل برخوردار خواهند‌بود. اولين تصوير رنگي كه از پلوتو به ثبت رسيده نيز توسط دوربين عكسبرداري رنگي رالف در نهم آوريل گرفته شده‌است.

با وجود فاصله 115 ميليون كيلومتري تا پلوتو، اين دوربين توانسته تصويري ارائه دهد كه مي‌توان در آن ميان سياره كوتوله و قمرش تفاوت قائل شد. در چهاردهم جولاي نيز اين دوربين با عكسبرداري رنگي از سطح پلوتو مي‌تواند اطلاعات زيادي درباره ساختار سطحي اين جرم كيهاني به زمين ارسال كند.

کد خبر 292301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha