چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

نیلوفر قدیری: تحولات یمن در هفته‌های اخیر ناگهان چنان شتاب گرفت که در صدر اخبار منطقه پرآشوب خاورمیانه و حتی جهان نشست.

اين شتاب به‌ويژه در روز سه‌شنبه با اعلام خبر آتش‌بس قريب‌الوقوع توسط يك مقام ارشد وزارت خارجه ايران و بعد تأييد اين خبر در ساعات پاياني شب با اعلاميه رسمي عربستان، بيشتر بود. با اين شتاب تحولات و اعلام آتش‌بس ناگهاني كه البته هنوز هم درباره آن اما و اگرهايي وجود دارد، اكنون اين پرسش مطرح شده كه برنده و بازنده اين تحولات چه كساني هستند؟ عربستان چرا اين حملات را متوقف كرد و آينده يمن چه خواهد شد؟

آنچه عربستان سه‌شنبه‌شب به‌عنوان پايان عمليات طوفان قاطع اعلام كرد، نتيجه مذاكراتي بود كه در روزهاي گذشته با ميانجيگري عمان برگزار شده‌بود. در كنار اين مذاكرات، نتايج و پيامدهاي عمليات نظامي عربستان در يمن، محقق‌نشدن انتظارات عربستان درباره همراهي كشورهايي مانند پاكستان و تركيه با اين عمليات و ناخشنودي هم‌پيمانان غربي عربستان از ادامه اين عمليات، همگي باعث شد تا عربستان مجبور شود پايان اين عمليات را اعلام كند. اكثر تحليلگران سياست خارجي كه نوشته‌ها و سخنانشان در رسانه‌هاي غربي بازتاب مي‌يابد، اين عمليات را بي‌فايده و حتي برعكس به زيان عربستان در منطقه ارزيابي مي‌كردند.

اين تحليلگران حتي از دولت آمريكا به‌خاطر همراهي با عربستان در اين عمليات انتقاد كردند. دليل اين مخالفت اين بود كه هدفي كه عربستان براي اين عمليات تعريف كرده‌بود، از ابتدا قابل تحقق نبود. جلوگيري از قدرت‌گرفتن حوثي‌ها در يمن با بمباران، حتي نومحافظه‌كاران و جنگ‌طلبان عرصه سياست خارجي آمريكا را هم به خنده واداشته بود. عربستان با ادعاي جلوگيري از قدرت‌گرفتن حوثي‌ها درواقع زيرساخت‌هاي كشور يمن را هدف حمله قرار مي‌داد.

زيرساخت‌هاي نظامي اقتصادي كه متعلق به حوثي‌ها نبود بلكه متعلق به مردم يمن بود. به همين دليل دستاوردي كه عربستان به‌عنوان هدف اين حمله تعريف كرده‌بود، از اساس قابل‌تحقق نبود.اكنون عربستان با گرفتن اين تضمين كه بخشي از دولت عبدربه منصور هادي رئيس‌جمهور مستعفي يمن به قدرت بازگردند و تا زمان انتخابات در قدرت بمانند، عملياتي را كه نتيجه‌اي جز تخريب وجهه برايش نداشت، متوقف كرد.

نتيجه اين خواهد شد كه اگر در يمن انتخاباتي مستقل در شرايط آرام برگزار شود، حوثي‌ها هم در آن شركت مي‌كنند و به‌عنوان شريك قدرت و با مشروعيت و پشتوانه صندوق‌هاي رأي، در آينده سياسي يمن نقش جدي خواهند داشت. هيچ گروه سياسي را نمي‌توان با بمباران حذف كرد. نتيجه عقب‌نشيني استراتژيك امروز حوثي‌ها، حضور آنها در عرصه قدرت مشروع در فرداي يمن خواهد بود.

  • دبير گروه بين‌الملل
کد خبر 293035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha