در آستانه سالروز تشکیل شوراها احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران با درنظرگرفتن اینکه حکم تشکیل شوراها قبل از تدوین قوا و قانون اساسی صادر شده بود خواستار تقویت جایگاه شوراها در قانون برنامه ششم توسعه کشور شد.

احمد مسجدجامعی

 احمد مسجد‌جامعي به تشكيل كميسيون هشتم در دولت براي رسيدگي به موضوعات شوراها اشاره كرد و گفت: ضرورت دارد كه فصلي در برنامه ششم توسعه كشور با موضوع مديريت محلي تدوين شود. به گفته اين عضو شوراي شهر، تشكيل شوراها بيش از همه مرهون امام‌خميني(ره) است كه در فاصله حدود 3‌ماه پس از پيروزي انقلاب اسلامي حكمي را درباره تشكيل شوراها و تدوين آيين‌نامه‌هاي لازم خطاب به شوراي انقلاب صادر كردند درحالي‌كه هنوز قوا تشكيل نشده بودند و قانون اساسي نيز تدوين نشده بود.

مسجدجامعي همچنين از مرحوم آيت‌الله طالقاني و شهيد بهشتي نيز به‌عنوان شخصيت‌هاي تأثير‌گذار در تشكيل شوراها ياد كرد. وي يكي از كاركردهاي ويژه شوراهاي محلي را مسئله نظارت دانست كه هنوز تعريف جامع و كاملي از آن نشده است. وي در تشريح مشكلاتي كه بر سرراه وظيفه نظارتي شوراي شهر وجود دارد گفت: آنچه پس از نظارت رخ مي‌دهد تذكر است اما نبود اختيارات سبب شده است تعداد زيادي از تذكرات شوراي شهر، جواب قانع‌كننده‌اي را دريافت نكند و اساسا نفعي به همراه نداشته باشد.

مسجدجامعي تغيير مقام اجرايي را نيز كار بسيار سختي دانست كه مشروط به رأي دو سوم اعضاست ضمن اينكه براي تمام موضوعات نيز نمي‌توان شهردار را تغيير داد. وي به تشكيل كميسيون هشتم در دولت براي رسيدگي به موضوعات شوراها اشاره كرد و گفت: ضرورت دارد كه فصلي در برنامه ششم توسعه كشور با موضوع مديريت محلي تدوين شود. عضو شوراي اسلامي شهر تهران به تعداد شوراها و حضور بيش از 100هزار نفر عضو در آنها اشاره كرد و گفت: اين حجم از شوراها در نهايت به يك معاونت در يك دستگاه اجرايي منتهي مي‌شود و از طرفي چارچوبي براي اتصال شوراها به يك مديريت اجرايي وجود ندارد.

کد خبر 293535

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha