یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانش و تکنولوژی‌هایی که ناسا از آنها برای انجام مطالعات و عملیات فضایی استفاده می‌کند، تک‌بعدی نیستند، بلکه می‌توان از آنها در زمینه‌های مختلف، از ورزش گرفته تا نجات جان قربانیان زلزله نپال استفاده کرد.

براساس گزارش NBC، پس از وقوع زلزله 7.8 ريشتري 25 آوريل سال جاري در نپال كه منجر به مرگ هزاران انسان شد، يكي از تكنولوژي‌هاي ناسا، دستگاهي به بزرگي يك چمدان كه از آن براي رديابي ضربان قلب انسان استفاده مي‌شود، براي نجات جان چهار نفر زير آوار مانده استفاده شد.

اين ابزار FINDER ناميده مي‌شود و در آن از الگوريتمي استفاده مي‌شود كه ناسا از آن براي محاسبه مدار قمرهاي سياره‌هاي مشتري و زحل استفاده مي‌كند.

مقامات دولتي و دانشمندان روز پنجشنبه در مركز آموزش نظامي در ويرجينيا گرد هم آمدند تادرباره كارايي‌هاي اين دستگاه تبادل اطلاعات كنند. به گفته رينالد برادرز معاون علوم و تكنولوژي وزارت كشور آمريكا، آزمايش حقيقي براي هرتكنولوژي ارزيابي عملكرد آن در وقايع و رويداد‌هاي حقيقي زندگي است. درست است كه هيچ‌كس علاقه‌اي به وقوع فجايع ندارد، اما ابزارهايي اينچنيني به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه در زمان وقوع كابوس‌هايي مانند زلزله نپال، به كمك انسان‌ها بيايند.

FINDER پروژه‌اي مشترك ميان وزارت كشور آمريكا و لابراتوار رانشي جت ناسا است. اين دستگاه از سيگنال‌هاي ماكروويو با شدتي هزاران برابر امواج خروجي گوشي‌هاي موبايل، براي نفوذ به عمق 9 متري آوارها استفاده مي‌كند و مي‌تواند صداي تپش قلب يا تنفس افراد را منعكس كند. نمونه‌اي كه از آن براي يافتن انسان‌ها در زلزله نپال استفاده شد، وزني برابر 9 كيلوگرم دارد.

ناسا اميدوار است بتواند در آينده از اين تكنولوژي براي بررسي و رديابي نشانه‌هاي حياتي افرادي استفاده كند كه در خودروهاي تصادفي محبوس شده‌اند و يا به دليل ابتلا به بيماري مسري مرگبار مانند ابولا در قرنطينه هستند. همچنين اين ابزار به اندازه‌اي كوچك هست كه بتوان آن را با كمك پهپاد‌ها به مناطق خطرناكي ارسال كرد كه انسان‌ها امكان حضور در آن را ندارند.

کد خبر 294646

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha