چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
۰ نفر

الهام مرادی: زمان وقوع حوادث یا اتفاقات قابل پیش‌بینی نیست و شاید به همین دلیل برایمان وحشتناک است اما نباید از ترس وقوع یک حادثه خودکشی کرد؛ باید زنگ خطر را شنید و آستین‌ها را بالا زد.

تلفن

شما فقط با گرفتن ۳ شماره مي‌توانيد با سامانه‌هاي مختلف فوريت‌ها در تهران و شهرهاي ديگر تماس بگيريد و مشكلات خود، شهر و محله‌تان را با آنها در ميان بگذاريد. خيلي‌ها اين سامانه‌ها را مي‌شناسند ولي احتمالا از جزئيات خدماتي كه اين سامانه‌ها بايد به آنها ارائه دهند مطلع نيستند. در اين صفحه تلاش خواهيم كرد تا شما به‌طور كامل با اين سامانه‌هاي فوريتي آشنا شويد. اگر فكر مي‌كنيد كه اين اطلاعات به كارتان نمي‌آيد، سخت در اشتباهيد، حتما شنيده‌ايد كه «حادثه هيچ وقت خبر نمي‌كند». فقط يادتان باشد سامانه‌هاي فوريتي شهر را مي‌توان به ۲ دسته تقسيم كرد: ضروري‌ها و غيرضروري‌ها. زمان در عملكرد سامانه‌هاي فوريتي ضروري نقش اساسي دارد و دير رسيدن مأموران اين سامانه‌ها مي‌تواند باعث ضرر و زيان به شهر و مردم شود اما كار دسته دوم سامانه‌هاي خدماتي زياد ضروري نيست؛ البته آنها هم بايد در سريع‌ترين زمان ممكن به مردم خدمات ارائه دهند ولي اگر اين خدمات با كمي تأخير مواجه شود بحران بزرگي براي شهر و شهروندان نمي‌افتد.

  • سامانه ۱۱۰

شهر در امن و امان است
اين سامانه يكي از پركاربرد‌ترين سامانه‌هاي فوريت‌هاست. مردم هم مي‌توانند براي يك تصادف معمولي با اين سامانه تماس بگيرند و هم ممكن است فردي وقوع يك قتل را به اين سامانه اطلاع دهد تا پليس جنايي شهر به محل وقوع جرم اعزام شود. طبق گفته‌هاي مسئولان نيروي انتظامي، هر زمان كه جرمي‌ در حال وقوع است يا اتفاق افتاده، مردم بايد با سامانه فوريت‌هاي پليس تماس بگيرند. حالا اين جرم مي‌خواهد سرقت باشد يا درگيري افراد با يكديگر ‌يا مشكوك بودن اسباب‌كشي يا قتل يا ناراضي بودن مردم از كسب و كار ديگران و يا... البته كاركرد سامانه ۱۱۰ فقط مربوط به وقوع جرم و حوادث رانندگي نيست. اين سامانه كاركرد‌هاي ديگري هم دارد؛ مثلا مردم مي‌توانند با ۱۱۰ تماس بگيرند و از اين طريق نيز مشاوره‌هايي در خصوص مسائل خانوادگي، روحي و رواني، اجتماعي و... دريافت كنند.

  • سامانه 115

ناجيان جان در كنار شما
دور از جان شما! ولي ممكن است يك روز شما مجبور شويد با سامانه ۱۱۵ اورژانس تماس بگيريد. مهم‌ترين ويژگي در خصوص عملكرد اين سامانه فوريتي، زود رسيدن مأموران اورژانس به محل حضور بيماران يا مصدومان است. هر ثانيه دير رسيدن اين امدادرسانان ممكن است به قيمت از دست رفتن جان يك نفر تمام شود. در سال‌هاي اخير متوسط زمان رسيدن نيروهاي اين سازمان بعد از تماس شهروندان با شماره ۱۱۵ بسيار كاهش يافته است. كار‌شناسان مي‌گويند مردم زماني كه بيماري در منزل دارند، چون بسيار متأثر هستند زمان برايشان به كندي مي‌گذرد، به همين دليل معمولا مي‌گويند نيرو‌ها دير مي‌رسند. البته ترافيك شهري و فرهنگ غلط رانندگي، بافت‌هاي فرسوده و كوچه‌هاي باريك هم شايد علت دير رسيدن باشد. نيروهاي اورژانس موظف هستند خودشان مصدوم را به‌خودرو انتقال دهند.

  • سامانه 125

سامانه‌اي براي مردان آتش
بعيد است با سامانه ۱۲۵ آشنا نباشيد. ممكن است شما هم روزي نياز داشته باشيد با ۱۲۵ تماس بگيريد. يادتان باشد كه كار مأموران آتش‌نشاني فقط خاموش كردن آتش نيست. حضور مأموران امدادي آتش‌نشاني براي هر حادثه‌اي ضروري است. حتي اگر شما در نيمه شب، كليد خانه‌تان را گم كرده‌ايد و پشت در مانده‌ايد مي‌توانيد با ۱۲۵ تماس بگيريد. اما زمان استاندارد براي رسيدن به محل حادثه چقدر است؟
اين زمان براي آتش‌نشانان پايتخت به‌طور متوسط ۵ دقيقه است. مهم‌ترين مشكل آنها هم گره‌هاي كور ترافيك و راهبندان‌هاي بعضي از نقاط شهر و بازهم رانندگان بي‌توجه به علائم هشدار دهنده اين ماشين‌هاست.

  • سامانه 137

نبض تپنده شهر اينجاست
مركز فوريت‌هاي خدمات شهري شهرداري تهران و بعضي شهرهاي بزرگ با همين شماره تلفن ۳ رقمي 137 شناخته مي‌شود. خواسته‌هاي مردم از طريق اين سامانه به گوش مديران شهر مي‌رسد. روزانه هزاران تماس با اين سامانه گرفته مي‌شود. بيشتر پيام‌ها هم معمولا مربوط به خدمات شهري است كه شامل رفت و روب معابر، جمع‌آوري زباله، گرفتگي جوي‌ها و... مي‌شود. همچنين پيام‌هايي نيز در خصوص مسائل عمراني نظير آسفالت معابر، لكه‌گيري، ايجاد جوي آب، جدول‌گذاري و... دريافت مي‌شود كه تعدادشان نسبت به پيام‌هاي ديگر قابل توجه است. پيام‌ها در مرحله نخست توسط اپراتورهاي مركز اصلي سامانه فوريت‌هاي خدمات شهري دريافت مي‌شوند سپس با توجه به نشاني محل اعلام شده در پيام، موضوع را در كمتر از چند ثانيه به نواحي شهرداري ابلاغ مي‌كنند تا رسيدگي به آن را در دستور كارشان قرار دهند.

  • سامانه 122

سامانه سازمان آب
هر چيزي كه به آب ربط داشته باشد با سامانه ۱۲۲ ارتباط دارد. مأموران اين سازمان قبل از هر چيز، چند و چون ماجرا را دقيق از مشترك مي‌پرسند و بعد راهي محل حادثه مي‌شوند.اگر هزينه قبض آب مصرفي‌تان از حد متعارف بالا‌تر بود. احتمال دارد شكستگي يا نشت آب در داخل خانه چنين وضعيتي را به‌وجود آورده باشد. مأموران امدادي ۱۲۲ براي كم كردن هزينه قبض‌تان كاري نمي‌توانند انجام دهند ولي براي رفع مشكل كمكتان مي‌كنند. اگر ديديد در خيابان، آب زلالي روان شده حتماً با اين مركز تماس بگيريد چون ممكن است لوله‌هاي قديمي‌زيرزمين شكسته باشد. حواستان باشد اگر اين آب روان در فضاي سبز در حال هدر رفتن باشد به ۱۲۲ ارتباطي ندارد بايد با ۱۳۷ تماس بگيريد.

  • سامانه 121

سامانه اداره برق
شماره ۱۲۱ هم مربوط به سامانه اداره برق است. هيچ‌كس حق ندارد بدون پرداخت حق انشعاب از برق خيابان استفاده كند. پس اگر خداي ناكرده چنين فرد خلافكاري در محله شما زندگي مي‌كند حتما با ۱۲۱ تماس بگيريد. اگر شاهد حادثه آتش‌سوزي يا جرقه زدن و انهدام تأسيسات برقي در محله‌تان بوديد يا برق منطقه‌تان براي مدت طولاني يا دفعات متعدد قطع شد، بدون دستپاچگي شماره ۱۲۱ را بگيريد تا مأموران اين سامانه براي رفع مشكل به محل اعزام شوند. اگر ۳‌ماه از دريافت صورتحساب دوره قبلتان گذشته و صورتحساب جديد دريافت نكرده‌ايد ممكن است فيش به دست‌تان نرسيده باشد و برق خانه‌تان قطع شود. در اين شرايط از سامانه ۱۲۱ كمك بگيريد. در ضمن اگر نوع فعاليت يا مصرفتان تغيير كرده براي جلوگيري از زياد شدن هزينه برق با ۱۲۱ تماس بگيريد.

  • سامانه 17

خرابي تلفن
فعاليت سامانه فوريت‌هاي تلفني به‌صورت خودكار انجام مي‌شود. بعد از تماس با اين مركز، شماره‌اي كه نياز به خدمات فوري شركت مخابرات دارد را شماره‌گيري كنيد. مطمئن باشيد شماره شما در اين مركز ثبت شده و در كمتر از ۳ ساعت مأموران ۱۷ به محل اعزام مي‌شوند. بعد از زمان مقرر، اگر مشكل مورد نظرتان رفع نشد، مي‌توانيد دوباره با ۱۷ تماس بگيريد.مأموران شركت مخابرات هم مانند ديگر سامانه‌هاي فوريتي به هيچ وجه حق دريافت وجه نقد را از مردم ندارند. درصورتي كه از عملكردشان ناراضي هستيد، مي‌توانيد به شركت مخابرات منطقه‌تان مراجعه كنيد و شكايت‌تان را مطرح كنيد. سامانه ۱۱۸ هم كه نياز به معرفي ندارد ولي اگر بخواهيد با 118 يك شهرستان تماس بگيريد بايد كد آن شهرستان را گرفته و به تعداد شماره‌هاي تلفن(عموما 8 رقم) عدد 3 را بگيريد. (مثلا در تهران : 33333333-021).

  • سامانه 194

سامانه شركت گاز
فعاليت‌هاي امدادرساني كه به گاز مربوط است از طريق فوريت‌هاي ۱۹۴ پيگيري مي‌شود. مأموران اين سامانه در شرايطي مانند قطع گاز، نشت، افت فشار گاز و انفجار به محل حادثه اعزام مي‌شوند و امدادرساني را انجام مي‌دهند. كار اين مأموران، هم قبل از وقوع حادثه است و هم بعد از آن. اگر لوله‌هاي داخلي خانه‌تان نشتي يا مشكل ديگري داشته باشند، مأموران امدادي ۱۹۴ مي‌توانند ورودي گاز منزلتان را ببينند تا از بروز حادثه ناگوار در منزل شما جلوگيري شود. اين سامانه به‌صورت شبانه‌روزي مشغول به خدمت‌رساني است و مشتركين مي‌توانند با تماس به اين شماره با متخصصين شركت ملي گاز مشكل پيش آمده را در ميان بگذارند تا از حوادث بزرگ‌تر جلوگيري شود.

  • ۱۹۷ نظارت بر پليس

از عملكرد مأموران نيروي انتظامي و راهنمايي و رانندگي گلايه داريد يا به هر دليلي مي‌خواهيد از آنها تشكر كنيد؛ خب بايد با ۱۹۷ تماس بگيريد. سامانه ۱۹۷ پل ارتباطي مردم با نيروي انتظامي است كه از طريق آن مي‌توان به ارزيابي درستي از عملكرد پليس دست يافت.

  • ۱۸۸۸ نظارت بر شهرداري

با ۱۳۷ تماس گرفته‌ايد و به خواسته شهري‌تان در تهران نرسيده‌ايد، مي‌خواهيد نسبت به عملكرد بخشي از مديريت شهري پايتخت انتقاد، شكايت يا تشكر كنيد، خب بايد با ۱۸۸۸ تماس بگيريد. مطمئن باشيد كه مديران اين سامانه پيگير ماجرا خواهند شد.

  • ۱۲۴ سازمان بازرگاني

وقت خريد يك كالا يا دريافت خدمات مختلف، متوجه مي‌شويد كه سرتان كلاه گذاشته‌اند؛ خب براي شكايت بايد با سامانه ۱۲۴ تماس بگيريد و موضوع را به اپراتور اعلام كنيد. اين سامانه براي دريافت قيمت كالا و خدمات هم با دادن شماره اتحاديه مربوطه، كمك‌تان مي‌كند.

  • ۱۳۶ سازمان بازرسي كشور

كارتان به اداره‌هاي مختلف افتاده است و متوجه مي‌شويد كه قانوني در اين سازمان‌ها زير پا گذاشته شده. مهم‌ترين كاري كه از دست‌تان بر مي‌آيد اين است كه با ۱۳۶ تماس بگيريد و به‌صورت پيام تلفني يا گفت‌وگو با اپراتور يا ارسال نمابر موضوع را اطلاع دهيد تا رسيدگي شود.

  • ۶۱۳۳ ارتباط مردم و دولت

امسال سال همدلي و همزباني دولت و ملت ناميده شده. خب براي بيان خواسته‌ها، نظرات، پيشنهادها و انتقادهايتان از عملكرد دولت مي‌توانيد با ۶۱۳۳ تماس بگيريد كه همان سامانه نظارتي ارتباطات مردمي رياست‌جمهوري است.

  • ۱۲۳ اورژانس اجتماعي

اين سامانه را هم مي‌توان جزو سامانه‌هاي نظارتي به‌حساب آورد. هر موردي درخصوص كودك‌آزاري، كودكان كار و خيابان، مشكلات خانوادگي و آسيب‌هاي اجتماعي ديگر را مي‌توانيد با مسئولان اين سامانه مطرح كنيد تا به خواسته شما به سرعت رسيدگي شود.

  • ۱۴۱ اطلاع‌رساني راه‌ها

در تعطيلات و مواقع خاص قصد مسافرت داريد؟ حتما قبل از راه افتادن با ۱۴۱ تماس بگيريد. اطلاع‌رساني از آخرين وضعيت ترافيكي راه‌ها، محدوديت‌هاي تردد، كارگاه‌هاي جاده‌اي، وضعيت انسداد‌ جاده‌ها، رخدادهاي جاده‌اي و آب و هوا به وسيله سامانه ۱۴۱ انجام مي‌شود.

  • بعضي شماره تلفن هاي خدمات مورد نياز

وزارت رفاه (سامانه تلفني ارتباطات مردمي) 4491

رسيدگي به شكايات سازمان اوقاف 61089

جمعيت هلال احمر 112

سامانه تلفني رسيدگي به شكايات وزارت صنعت، معدن و تجارت 88905686

سامانه تلفني رسيدگي به شكايات وزارت خارجه 61152599

سامانه تلفني رسيدگي به شكايات شركت پست 84477777

سازمان امور مالياتي كشور 1822

سامانه پاسخگويي به شكايات سازمان امور اراضي (جهاد كشاورزي) 64581

ستاد رسيدگي به شكايات سازمان حراست كل كشور (تلفن گويا) 22860000

شكايات مربوط به تخلفات حمل ونقل عمومي (تلفن گويا) 88828256

پاسخگويي به شكايات راه آهن (ساعات اداري) 55651933

بازرسي و شكايات شركت واحد اتوبوسراني تهران (گويا) 77447108

شكايات سازمان بازرگاني استان تهران (گويا) 09610

اطلاعات راه آهن 5149

شكايات مسافران هوايي (گويا) 1870

سازمان هواشناسي 134

اعلام اوقات شرعي 192

وزارت اطلاعات 113

روابط عمومي صدا و سيما 162

مركز پاسخگويي شركت ملي پخش و پالايش نفت ايران 09627

رسيدگي به شكايات فرآورده‌هاي دامي (دامپزشكي) 66917168

شكايات درباره وضعيت بهداشتي محل‌هاي كسب (ساعات اداري) 66700512

اطلاعات فرودگاه‌ها 199

کد خبر 295000

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha