شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
۰ نفر

الهام مرادی: برای کسب موفقیت و رسیدن به قله‌های افتخار، راه‌های بسیاری وجود دارد اگرچه برای رسیدن به قله، همیشه باید از راه‌های صعب و دشوار عبور کرد.

معلولین

اما دستيابي به هدف و رسيدن به اوج، زماني مشكل‌تر مي‌شود كه مانعي سخت و شكافي عظيم سر راه قرار بگيرد. اينجا تازه عيار افرادي كه فكر دست‌اندازي به رتبه‌هاي بر‌تر دنياي موفقيت را دارند، مشخص مي‌شود. مشكلات هرچه بيشتر باشد، موتور محرك آنها سخت‌تر و با شتاب بيشتري به‌كار مي‌افتد و در ‌‌نهايت اين اراده است كه حرف اول و آخر را مي‌زند. اين درست كه حمايت جدي‌اي از ورزشكاران جانباز و معلول جامعه نمي‌شود، فرصت‌هايشان با ديگران برابر نيست، در تصميم‌گيري‌هاي برخي مسئولان به چشم نمي‌آيند و گره‌هاي زندگي‌شان بيشتر است اما هرگز تسليم نااميدي نمي‌شوند و مي‌خواهند خودشان را ثابت كنند. حالا اين قشر جامعه ما به اين باور رسيده‌اند‌ كه مي‌توانند با همه كم و كاستي‌ها و محدوديت‌هاي ورزشي روي سكو بروند و مهم‌تر از آن، بدني سالم‌تر داشته باشند. مديريت شهري در سال‌هاي اخير كوشيده تا ورزشگاه‌هايي متناسب با شرايط خاص جانبازان و معلولان احداث كند؛ ورزشگاه‌هايي كه در چهارگوشه پايتخت ساخته شده‌اند.

  • يك ورزشگاه در ۷ طبقه

ورزشگاه ۷ طبقه قمر بني هاشم(ع) در جنوبي‌ترين نقطه تهران فرصت را براي بروز استعدادهاي جانبازان و معلولان شهرمان در ۷۰ رشته ورزشي فراهم ساخته است. اين ورزشگاه زيبا كه با مساحت ۵هكتاري و زيربناي ۲۵ هزار متري خود، عنوان بزرگ‌ترين مجموعه ورزشي ويژه جانبازان و معلولان خاورميانه را يدك مي‌كشد، از سالن‌هاي ورزشي متنوعي همچون واليبال، هندبال، تنيس روي ميز، فوتسال، گلبال، ورزش‌هاي رزمي، بدنسازي، سالن شطرنج، دووميداني و تيراندازي بهره‌مند است. اما مجموعه استخر و سوناي اين ورزشگاه كاملا متناسب با شرايط بدني معلولان طراحي شده و آنها به تنهايي و بدون كمترين مشكلي مي‌توانند از ورزش‌هاي آبي و همينطور آب‌درماني اين مجموعه بهره‌مند شوند. علاوه بر امكانات ورزشي اين مجموعه، فرصت‌هايي هم براي اقدامات فرهنگي در ورزشگاه قمر بني‌هاشم(ع) تدارك ديده شده است. فعاليت‌هاي ورزشي اين مجموعه براي جانبازان رايگان است اما همراهان آنها هم مي‌توانند از تخفيف‌هاي ويژه اين ورزشگاه استفاده كنند. ورزشگاه قمر بني هاشم از شنبه تا پنجشنبه، ساعت ۹ تا ۲۳ مشغول خدمت‌رساني به اين گروه از شهروندان عزيز است.

  • از گلبال و فوتبال تا بدنسازي

درست وسط تهران ورزشگاهي قرار دارد كه ورزشكاران آن، افتخارات بين‌المللي را نصيب كشورمان كرده‌اند. بر و بچه‌هاي ورزشگاه شهيدهرندي در منطقه ۱۲ تهران، با تيم گلبالشان بارها توانسته‌اند رتبه نخست آسيايي را كسب كنند و جهاني شوند؛كاري كه بانوان اين باشگاه هم با كسب رتبه سوم آسيايي به آن دست پيدا كرده‌اند. ورزشگاه شهيد هرندي در زميني به مساحت ۳ هكتار مكان مناسبي را براي جانبازان و معلولان اهل ورزش تدارك ديده است. اين ورزشگاه علاوه بر گلبال، فوتبال ۵نفره، ورزشكاران رشته‌هايي همچون جودو، بدنسازي، شنا، دووميداني و شنا و همينطور ورزش‌هاي چمني را هم به سوي خود مي‌كشاند. اين مجموعه ورزشي در دوره‌هاي مختلف از حمايت‌هاي شهرداري بهره برده و در حال حاضر مقر هيأت نابينايان و كم‌بينايان استان تهران است. البته سالن‌هاي ديگر به علاوه پيست دوو ميداني ۶ خطه و يك زمين چمن فوتبال هم از امكانات اين ورزشگاه است. خانم‌ها و آقايان جانباز و معلول مي‌توانند برنامه‌هاي ورزشي‌شان را نسبت به روزهاي اعلام شده هماهنگ كنند. بيشتر برنامه‌هاي ورزشي براي آقايان در روزهاي فرد و براي بانوان در روزهاي زوج طرح‌ريزي شده است. خدمات ورزشي اين مجموعه رايگان است.

  • ورزشگاهي در همسايگي فرهنگسرا

اگر قرار باشد نامي براي يك مجموعه ورزشي ويژه جانبازان سرافراز و معلولان توانمند كشورمان تعيين كنيم، بي‌شك اسم مبارك حضرت‌ابوالفضل(ع) پيشاپيش همه پيشنهاد‌ها به ذهن خواهد رسيد. جانبازان و معلولاني كه در شرق و جنوب شرق تهران زندگي مي‌كنند، براي رسيدن به نزديك‌ترين مجموعه ورزشي خودشان راهي طولاني نخواهند داشت. مجموعه ورزشي حضرت ابوالفضل(ع) در كنار فرهنگسراي خاوران قرار دارد و مي‌توان از خدمات فرهنگي اين مجموعه هم بهره‌مند شد. ظاهر اين مجموعه ورزشي بيشتر شبيه سوله‌هاي مديريت بحران است كه تغيير كاربري پيدا كرده. اينجا اما خوراك ورزش‌هاي سالني است؛ پينگ‌پنگ، واليبال، بسكتبال و بدنسازي. علاوه بر اينكه برخي ديگر از ورزش‌ها، به شرط داشتن حدنصاب هم در اين مجموعه برگزار مي‌شود. مربيان حرفه‌اي اين مجموعه تعامل مناسبي با اعضاي باشگاه ورزشي دارند و آنها را براي داشتن بدني سالم‌تر آماده مي‌كنند. ساعت‌هاي طولاني خدمت‌رساني كه از ۸ صبح تا ۱۰ شب اعلام شده هيچ بهانه‌اي را براي ورزش نكردن قشر جانباز و معلول جامعه باقي نمي‌گذارد. خدمات مجموعه ورزشي حضرت ابوالفضل(ع) هم كاملا صورت رايگان است.

  • كوهپيمايي ويژه جانبازان

چهارمين ورزشگاه تخصصي جانبازان سرافراز و معلولان پرانرژي، جايي در غرب پايتخت قرار گرفته است؛ ورزشگاهي كه همچون همتاي شرقي خود، عنوان مبارك حضرت ابوالفضل(ع) را به‌خود مي‌بيند. اين ورزشگاه كه از تاريخ احداث آن ۲ سالي مي‌گذرد در يكي از سوله‌هاي مديريت بحران منطقه تجهيز شده است. آنهايي كه به ورزش‌هاي سالني همچون واليبال، بسكتبال، شطرنج، دارت، هندبال، گلبال، تنيس روي ميز، فوتسال و... علاقه‌مندند، مي‌توانند روي امكانات اين مجموعه حساب باز كنند. علاوه بر اينكه فرصت يادگيري فنون رزمي با وجود سالن ويژه اين ورزش‌ها در مجموعه حضرت ابوالفضل(ع) منطقه ۲۲ فراهم است. اين ورزشگاه در فضايي به وسعت ۴۰۰ مترمربع به‌وجود آمده و در همه روزهاي هفته، به جز جمعه‌ها آماده خدمت‌رساني است. خدمات اين ورزشگاه براي جانبازان و معلولان اهل ورزش به‌صورت كاملا رايگان ارائه خواهد شد. اين ورزشگاه تاكنون دوره‌هاي مختلف مسابقات ورزشي سالني را برگزار كرده و در سطح شهر تهران شناخته شده است. برنامه‌ريزي براي كوه‌پيمايي در ارتفاعات شمالي تهران و راهپيمايي در مناسبت‌هاي مختلف هم از ديگر فعاليت‌هاي متنوع ورزشگاه حضرت ابوالفضل(ع) در غربي‌ترين نقطه پايتخت است.

  • شهر مهربان با جانبازان و معلولان

اينكه جايي براي ورزش كردن جانبازان و معلولان به‌طور اختصاصي وجود داشته باشد خيلي خوب است اما بايد شرايط مناسبي هم براي رفت‌وآمد اين قشر به اين ورزشگاه‌ها و دسترسي به ديگر امكانات در شهر فراهم باشد. در گذشته تردد در پياده‌رو‌ها بعضا براي عابران عادي هم مشكل بود. نبود سطحي بدون مانع و سطحي يكدست صاف، سبب مي‌شد كه شهروندان با نارضايتي در پياده‌رو‌ها تردد كنند. اين در حالي بود كه موتورسيكلت سواران هم به‌خود اجازه مي‌دادند به حريم پياده‌رو‌ها تجاوز كنند. اين چنين بود كه موانعي براي جلوگيري از ورود موتور سيكلت‌ها در معابر نصب شد. طبيعتا اين موانع تردد را براي عابران سخت مي‌كرد چه رسد به معلولان اما اجتناب‌ناپذير بود. از اين‌رو محدود كردن اين موانع فيزيكي و نيز بهسازي معابر و همچنين ايجاد راه‌هاي عبوري براي معلولان از اين موانع در برنامه قرار گرفت.

مناسب‌سازي اتوبوس‌ها و پايانه‌هاي اتوبوس، اجراي مسير ويژه نابينايان در ايستگاه‌هاي بي‌آرتي و همسطح‌سازي ايستگاه‌هاي اتوبوس جهت ورود معلولان به ايستگاه ازجمله ديگر اقدامات شهرداري در چند سال گذشته بوده است. همسطح‌سازي‌ گذرگاه‌هاي عابرپياده نيز انجام شده است، به‌طوري كه امروزه كمتر معابري را مي‌توان سراغ گرفت كه امكان تردد معلولان در آن وجود نداشته باشد. فضاي پارك حاشيه‌اي براي جانبازان و معلولان هم در دسترس است كه البته متأسفانه خيلي از مردم خود را مجاز به تجاوز به حريم پارك خودروي معلولان مي‌كنند. پليس راهور، با متخلفان متجاوز به حريم معلولان به‌شدت برخورد خواهد كرد.

کد خبر 295891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha