یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۶
۰ نفر

کمتر از یک‌ماه پس از طرح پرونده «۶ میلیون نفر» در رسانه‌ها، حالا این موضوع به طرحی تبدیل شده که امضای نزدیک به ۲۰۰ نماینده پای آن است و همین روزهاست که با قید دوفوریت تقدیم هیأت رئیسه مجلس شود.

مرد روزنامه فروش

 درحالي‌كه عده قابل توجهي از وكلاي ملت حامي اين طرح و موافق حمايت نقدي از افراد ازكار افتاده نيازمند هستند، تعداد انگشت‌شماري با آن مخالفت كرده‌اند. جدي‌ترين مخالفت مطرح‌شده مربوط به محمدباقري بناب، عضو كميسيون اقتصادي مجلس است كه اين طرح را بدون پشتوانه كافي توصيف كرده و مدعي سياسي بودن آن شده است. اين انتقاد باقري بناب ممكن است پرسش عده ديگري هم باشد كه آيا نمايندگان طرح حمايت از اين افراد را با اغراض سياسي و براي كسب رأي بيشتر در آستانه انتخابات مجلس مطرح كرده‌اند؟ همشهري ديدگاه تعدادي از نمايندگان مجلس را در اين زمينه بررسي كرده است.

  • انتقاد‌ها چه بود؟

اما محمدباقري بناب دقيقا از كجاي اين طرح و چرا انتقاد كرده است؟ او در گفت‌وگو با يك سايت خبري با اعلام اينكه اين طرح هنوز آن پختگي لازم را ندارد و مي‌بايست كارهاي كارشناسي بر‌ آن در كميسيون‌هاي تخصصي و مركز پژوهش‌هاي مجلس صورت گيرد، پس نمي‌تواند با دوفوريت مطرح شود، مي‌گويد:

«سال‌هاي گذشته، طرح‌هاي اينچنيني براي حمايت از افراد مستضعف داشته‌ايم؛ بنابراين‌ مي‌شد با اين طرح‌ها، اين مشكلات را رفع كرد، ولي بايد توجه داشت كه مشكل امروز ما توليد است، نه توزيع پول در بين مردم. به گمانم هنوز اين موضوع ‌براي برخي نمايندگان جا نيفتاده است. برخي‌ نمايندگان متوجه نيستند كه ‌براي رسيدن به اقتصاد موفق، بايد مشكل اشتغال حل شود. اين نمايندگان قطعا سوراخ دعا را گم كرده‌اند.»

حسينعلي حاجي دليگاني، نماينده شاهين‌شهر، ميمه و برخوار كه يكي از طراحان اصلي اين طرح است، در واكنش به اين اظهارات مي‌گويد: «طرح دوفوريتي نمايندگان براي حمايت از ازكارافتادگان بي‌درآمد از پشتوانه جدي در داخل و خارج مجلس برخوردار است؛ از اساتيد دانشگاهي جامعه‌شناسي گرفته تا پ‍‍ژوهشگران توسعه كه اسامي برخي از آنان تاكنون در رسانه‌ها منتشر شده است.

از مشهورترين آنها دكتر حسن سبحاني است كه خود از طرف‌هاي مشورت در اين طرح بوده است. درباره دكتر سبحاني كافي است اين نكته را بدانيد كه او از جدي‌ترين مخالفان توزيع يارانه نقدي بين همه مردم در دولت سابق بوده اما با حمايت از اين طرح اعتقاد دارد كه يكي از معدود جاهايي كه توزيع نقدي پول بين مردم توجيه علمي در علم اقتصاد دارد، همين ازكارافتادگان بي‌درآمد است.»
او معتقد است كساني كه از اين زاويه از طرح انتقاد مي‌كنند مشخص است از جزئيات آن بي‌اطلاع هستند، چون موضوع طرح اخير مجلس صرفا كساني همچون افراد سالخورده و ازكارافتاده هستند كه امكان توانمند‌سازي‌ آنان وجود ندارد.

به گفته حاجي دليگاني، اين طرح به هيچ وجه شامل كساني نمي‌شود كه امكان توانمندسازي‌شان وجود دارد و هيچ كارشناسي در هيچ مكتب اقتصادي‌اي براي حل فقر پيرمرد 70ساله و پيرزن سكته مغزي دربستر افتاده و بيمار رواني، نسخه سرمايه‌گذاري و اشتغال تجويز نمي‌كند.

  • آيا سياسي است؟

محمدباقري بناب اما جدي‌ترين انتقاد خود از اين طرح را بر سياسي بودن آن متمركز كرد و گفت: «اين كارها تنها براي رأي‌آوري و پوپوليستي است. اين كارها در سال آخر مجلس طبيعي است. برخي مي‌خواهند كارهاي سياسي خود را در جامعه برجسته كنند، ولي مردم ‌آگاه شده‌اند و ديگر گول توزيع پول و نقدينگي را نخواهند خورد. آنان‌ مي‌دانند كه هدف نماينده‌هاي مطرح‌كننده از اينگونه طرح‌ها چه چيز است.»

نيت خواني او از امضاي بيش از 170نماينده مجلس در حالي است كه اگر با اين ديدگاه استدلال كنيم تقريبا هر اقدامي در ماه‌هاي پاياني مجلس مي‌تواند متهم به همين موضوع شود و به اين ترتيب بايد ماه‌هاي آخر هر دولت و هر مجلس را تشريفاتي دانست و دست به هيچ كاري نزد تا از آن تعبير سياسي نشود.

خبرگزاري خانه ملت روز گذشته گزارشي منتشر كرد و در آن به نقل از احمد شوهاني، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نوشت: «نمايندگان تا آخرين ساعت كاري خود بايد به وظايف قانوني در كرسي‌هاي مجلس شوراي اسلامي عمل كنند و اين موضوع در تذكرات مقام معظم رهبري مشهود بود. ممكن است موضوع انتخابات نمايندگان را از وظيفه خود بازدارد كه با نكته‌سنجي مورد تذكر رهبر انقلاب قرار گرفت و ما هوشيارانه‌تر از قبل به وظايف خود تا آخرين لحظه عمل خواهيم كرد. با جديت 3سال گذشته پيگير مسائل مهم كشور، قانونگذاري و بحث نظارت خواهيم بود. البته از هرگونه منفعت‌طلبي شخصي يا گروهي پرهيز مي‌كنيم كه نشان‌دهنده عيار بصيرت و اخلاص نيت نمايندگان مجلس است.»

حاجي دليگاني نيز با بيان اينكه اخلاق اسلامي حكم مي‌كند كه با حسن ظن به رفتار نمايندگان نگاه كنيم و خداي ناكرده نيت سوئي به آنان نسبت ندهيم، در واكنش به اين اظهارنظر كه شوراي نگهبان اين طرح را رد خواهد كرد، مي‌گويد: «شوراي نگهبان هر طرحي كه بار مالي داشته باشد را رد نمي‌كند بلكه بايد در طرح محل تأمين هزينه مالي آن مشخص شده باشد. در طرحي كه به امضاي نمايندگان مجلس است اين نكته تصريح شده كه زمان اجراي طرح از ابتداي سال95 خواهد بود و لذا محل تأمين بودجه آن هم دقيقا در قانون بودجه 95مشخص است. آنچه پيشنهاد شده محل تأمين از طريق درآمد هدفمندي و يا از محل افزايش درآمدهاي مالياتي نسبت به سال94 خواهد بود.»

  • مي‌خواهند طرح را مسكوت بگذارند

طرح حمايت از 6ميليون نيازمند از كار افتاده يكي از ضروريات جامعه است كه بايد سريع پيگيري شود. آنچه مسلم است اينكه افرادي كه مي‌خواهند يك طرح را مسكوت بگذارند و آن را به نتيجه نرسانند، انگ سياسي‌بودن به آن مي‌چسبانند. در ‌شأن نظام مقدس جمهوري اسلامي نيست كه اين تعداد نيازمند در جامعه وجود داشته باشد و ما در مقابل خداوند مسئوليم. اگر افرادي تصور مي‌كنند اين طرح در شوراي نگهبان رأي نمي‌آورد بيايند راهكار ارائه دهند تا زودتر تكليف كمك به اين نيازمندان واقعي مشخص شود نه اينكه با صحبت‌هايي كه مي‌كنند راه را براي به نتيجه رسيدن اين طرح ناهموار كنند. به‌نظر من نبايد مشكلاتي كه در جامعه وجود دارد را ناديده بگيريم يا آن را سياسي تلقي كنيم. بايد دست به‌دست هم دهيم و راه چاره پيدا كنيم.

محمد اسماعيل سعيدي
نماينده مردم تبريز - اسكو و آذرشهر
  • سياسي‌خواندن طرح اشتباه است

‌اينكه گفته مي‌شود مطرح كردن كمك به نيازمندان از كار افتاده در مجلس با توجه به اينكه سال آخر مجلس بوده، سياسي است، حرف اشتباهي است. مثل اينكه گفته شود در سال اول ورود به مجلس، نماينده‌ها تجربه ندارند طرحي ارائه ندهند، سال دوم همزمان با انتخابات رياست‌جمهوري است طرحي ارائه نشود چون شائبه كمك به رياست‌جمهوري است و... نمايندگان مجلس از روز اولي كه براي كمك به مردم قسم مي‌خورند تا آخرين ساعت حضور در مجلس بايد به خدمات‌رساني و حل مشكلات مردم فكر كنند. به جاي اينكه همكاران انگ سياسي‌بودن به اين طرح بزنند، اين طرح را نقد كرده و مشكلات آن را برطرف كنند تا هر چه زودتر اين طرح اجرايي شود نه اينكه ادعا كنند هر طرحي در اين مدت مطرح مي‌شود، سياسي است.

سيد هادي حسيني
نماينده مردم قائم‌شهر، سوادكوه و جويبار

  • پيش‌داوري نكنيم

وظيفه حاكميت و مسئولان است كه به فكر افرادي باشند كه فقر مطلق دارند و به نان شب محتاج. هر كس درخصوص اعلام اين طرح در زمان حاضر هر فكري مي‌كند، مخير است، اما هر مسلمان و هر انساني نسبت به افرادي كه فقير هستند و توانايي سيركردن شكم خود را ندارند، وظيفه دارد و بايد براي اين افراد چاره‌انديشي كند. وظيفه ما نمايندگان مردم است كه هر چه زودتر فكري اساسي به حال اين افراد كنيم. در بررسي اين طرح منابع مالي خوبي پيش‌بيني شده تا بتوان از طريق آنها هم بار مالي دولت را بيشتر نكنيم و هم در حد مقدور به اين افراد رسيدگي كنيم. اما آنچه مسلم است اينكه تا‌كنون تصميم‌گيري در اين‌باره نشده و طرح هنوز روي كاغذ است و بايد ايرادهاي احتمالي آن گرفته شود. اينكه گفته مي‌شود طرح توسط شوراي نگهبان رد مي‌شود، پيش‌داوري است.

ابوالفضل ابوترابي
نماينده مردم نجف آباد

  • اگر طرح سياسي بود، دوفوريتي نمي‌شد

كمك به نيازمندان از كار افتاده موضوعي است كه جناح يا جريان خاصي در مجلس آن را دنبال نمي‌كند كه شائبه سياسي بودن داشته باشد يا نزديك بودن به زمان انتخابات را به مطرح‌كردن اين موضوع در مجلس نسبت دهيم. آنچه مسلم است اينكه دوستداران فقرا و كساني‌كه به فكر افراد تهيدست جامعه هستند، اين موضوع را تعقيب مي‌كنند. اگر قرار بود اين طرح شائبه انتخاباتي داشته باشد، افرادي كه آن را در مجلس طرح كردند نه به‌صورت دوفوريتي كه سريع تصويب شود بلكه به‌عنوان طرح عادي در مجلس مطرح مي‌كردند. به همين دليل بانيان اين طرح هيچ ذهنيت انتخاباتي ندارند. به‌اين نكته هم بايد توجه كرد افرادي كه اين طرح را امضا كرده‌اند احتياج به تبليغات انتخاباتي ندارند. ابتدا بايد مشكلات احتمالي اين طرح رفع و بعد درخصوص انتخاباتي بودن يا نبودن آن بحث شود.

عليرضا محجوب
نماينده مردم تهران
  • كمك به نيازمندان را سياسي نكنيد

از ابتدا كه طرح هدفمندي يارانه‌ها مطرح شد، موضوع حذف 3دهك پردرآمد جامعه مطرح و قرار بر اين شد كه اين 3دهك متمول حذف و 2دهك پايين جامعه كه بيشتر افراد تحت پوشش نهادهاي حمايتي هستند، از اين كمك مالي برخوردار شوند اما بعد از تصويب اين قانون كه با هدف پرداخت حمايتي يارانه‌ها بود اين مبلغ به همه افراد جامعه به‌صورت يكنواخت پرداخت شد. از همان زمان سنگ بناي كجي در اين زمينه نهاده شد. با به هم خوردن وضعيت اقتصادي جامعه و پايين آمدن ارزش پول، طبقات پايين درآمدي بيشترين آسيب را متحمل شدند. در گذشته هم موضوع رسيدگي به نيازمندان وجود داشته و اين موضوع براي زمان حال نيست. ضرورت كمك به طبقات پايين جامعه موضوعي است كه آن را نبايد سياسي كرد و از محل اجراي قانون بايد به اين افراد رسيدگي كرد.

غلامرضا اسداللهي
نماينده تربت‌جام و تايباد

کد خبر 296868

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha