دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

تعداد امضا‌های نمایندگان مجلس در حمایت از طرح ۶میلیون نیازمند از کار افتاده از مرز ۲۴۵ گذشت.

۲۴۵ امضا پای طرح حمایت از ۶میلیون نفر

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اينكه در هفته اول خرداد نزديك به 130نماينده اين طرح را امضا كرده بودند، گفت: «همانطور كه پيش از اين نيز اعلام شده بود حمايت قاطع نمايندگان پيش‌بيني مي‌شد. روز‌گذشته و با برگزاري نخستين جلسه مجلس شوراي اسلامي پس از تعطيلات تعداد امضاهاي اين طرح به 245رسيد.» به اين ترتيب 85درصد وكلاي ملت اين طرح را امضا كرده‌اند و ركورددار تعدادامضاهاي نمايندگان پاي يك طرح است.

به گزارش همشهري، ‌حسينعلي حاجي‌دليگاني با تأكيد بر اينكه روزهاي آينده تعداد امضاهاي جمع‌آوري شده در اين خصوص بيشتر هم خواهد شد، افزود: با عبور امضا‌ها از ۲45 ركوردي جديد براي ارائه يك طرح در مجلس ثبت شده است. چه در ميان نمايندگان محترم مجلس و چه در ميان صاحب‌نظران اقتصادي و اجتماعي كمتر كسي در لزوم حمايت جدي و هدفمند از اين افراد ترديد دارد. اين مخالفان كه تعدادشان هم زياد نيست متأسفانه هنوز گويا از جزئيات طرح بي‌خبر هستند. عده‌اي از آنها مي‌گويند كه بايد به جاي توجه به طرح‌هاي اينچنيني به فكر حل مشكل اشتغال در جامعه بود، درحالي‌كه حل كامل معضل اشتغال هم گرهي از زندگي اين افراد باز نخواهد كرد، چون آنها اصولا به‌علت كهولت سن يا بيماري‌هاي خاص قادر به‌كار كردن نيستند.

وي با اشاره به اينكه طرح پيشنهادي نمايندگان به دقت جزئيات چگونگي كمك به اين افراد را بررسي كرده، افزود: دريافتي مستمري نيازمندان از كار افتاده از نهادهاي حمايتي به هيچ وجه نمي‌تواند نيازهاي اوليه زندگي اين افراد را تأمين كند. وقتي يك خانواده 3نفره نيازمند كه توانايي تأمين نيازهاي خود را ندارد با احتساب يارانه و كمك‌هاي كميته امداد يا بهزيستي در مجموع 206هزار تومان درآمد دارد، آيا ما اجازه داريم كه اين موضوع را با تمام توان پيگيري نكنيم؟ هر كسي كه معتقد است خانواده‌اي كه پدر و مادر از كار افتاده‌اي دارد و فرزند‌شان هم به‌دليل بيماري ازدواج نكرده و در كنار آنها زندگي مي‌كند، مي‌تواند با ماهي 200هزار تومان زندگي كند، اشكالي ندارد با پيگيري اين موضوع مخالفت كند اما تعداد زيادي از نمايندگان مجلس اين طرح را دنبال مي‌كنند. اين طرح به‌صورت دوفوريتي و براي افزايش كمك‌هاي نقدي به اين خانوارها امضاشده و اميد مي‌رود تا پايان ماه‌مبارك رمضان به قانون تبديل شود.

به گفته حاجي دليگاني، براساس اين طرح كمك نقدي به اين خانواده‌ها از 240هزار تا 590هزار تومان افزايش پيدا مي‌كند كه به اين ترتيب ميزان دريافتي اين افراد 20تا 50درصد افزايش پيدا خواهد كرد. اين افزايش دريافتي براساس معيارهايي است كه نسبت به نرخ تورم محاسبه مي‌شود تا در سال‌هاي بعد اين رقم ارزش خود را از دست ندهد. اين طرح در 7ماده تنظيم شده كه انتظار مي‌رود بعد از امضاي نمايندگان، دولت هم براي تأمين مالي اين طرح اقدامات مطلوبي را انجام دهد.

  • شناسايي نيازمندان از كارافتاده

همزمان و در شرايطي كه شناسايي افراد نيازمند ازكارافتاده كه واجد شرايط لازم براي برخورداري از حمايت‌ها در اين طرح هستند، يكي از نكات مهم و ضروري است، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي اعلام كرد كه سامانه خدمات رفاهي نظام جمهوري اسلامي در آينده نزديك آماده خواهد شد و نقش مهمي در ساماندهي ارائه خدمات رفاهي خواهد داشت.

علي ربيعي حدود 9‌ماه پيش و پس از تشكيل شوراي‌عالي رفاه با اشاره به تعطيلي سامانه رفاهي ايرانيان و تاكيد رئيس‌جمهور براي تشكيل اين سامانه گفته بود: «از اين رهگذر آمارهاي مدون و مشخصي حتي درباره سالمندي بيرون خواهد آمد و توزيع يارانه به‌صورت هدفمند براي اقشار مختلف انجام مي‌شود.» علاوه بر اينكه روز گذشته وزيرتعاون، كار و رفاه اجتماعي وعده راه‌اندازي اين سامانه در آينده نزديك را داد، احمد ميدري معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز با بيان اينكه در حال طراحي سامانه خدمات رفاهي نظام جمهوري اسلامي هستيم، گفت: «به‌تدريج خدمات رفاهي كه دولت ارائه مي‌كند در اين سامانه متمركز مي‌شود. به‌عنوان مثال يكي از خدماتي كه قرار است اينجا ارائه شود براي آن دسته از معلولاني است كه مورد شناسايي قرار گرفته و معلوليتشان احراز شده است. معلولان در اين سامانه درخواست خود را ثبت مي‌كنند كه براساس نوبت به آنها رسيدگي مي‌شود.» به اين ترتيب مي‌توان اين وعده دولت را گامي مهم در پيش برد طرح حمايت از كارافتادگان نيازمند ارزيابي كرد. چه اينكه گفته شده است معلولان و افراد بي‌بضاعت مي‌توانند در اين سامانه ثبت نام كنند و شناسايي اين افراد پيش‌نياز حمايت از آنهاست.

کد خبر 297468

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha