چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

فاطمه علیزاده: انگار قرار بود دنیای دیجیتال و امکانات دیجیتال زندگی ما را راحت‌تر کند.

ماه رمضان

 گمان مي‌كرديم با استفاده از امكانات اينچنيني وقت و زمان بيشتري براي رسيدگي به امور خودمان خواهيم داشت، اما ظاهرا اين اتفاق نيفتاد؛ يعني نه‌تنها زندگي ما راحت‌تر نشد بلكه‌ وابستگي به اين وسايل ديجيتال جذاب و اغوا‌كننده روزبه‌روز بيشتر گريبانگير ما مي‌شود. اغلب هم آسيب‌هاي اين وابستگي وقتي است كه به وضوح به اين نتيجه مي‌رسيم كه ضرر كرده‌ايم و افسوس مي‌خوريم؛ يعني دقيقا در شرايطي كه فرصت را از دست داده‌ايم و زماني براي جبران نداريم. يكي از اين فرصت‌هايي كه معمولا هر سال به‌خاطر از دست دادنش افسوس مي‌خوريم، روزها و لحظه‌هاي ‌ماه مبارك رمضان است. اشتباه نكنيد‌ اصلا قصد نداريم در اين مطلب به شما بگوييم كه در ‌ماه مبارك رمضان، موبايل‌هايتان را خاموش كنيد و فقط در اين صورت است كه مي‌توانيد از لحظه‌هاي ‌ماه مبارك رمضان استفاده كنيد؛ اتفاقا مي‌خواهيم بگوييم براي بهره‌برداري هرچه بيشتر از بركات اين‌ ماه عزيز، چه استفاده‌هايي مي‌توانيد از موبايل خود داشته باشيد؛ يعني موبايل خودتان را براي استفاده هرچه بيشتر از لحظات معنوي بي‌بازگشت ‌ماه مبارك رمضان به خدمت خودتان دربياوريد!

  • اپليكيشن قرآني بيان

نسخه رايگان اين نرم‌افزار قرآني را مي‌توانيد از كافه بازار دانلود كنيد. حجم اين برنامه چيزي حدود 17مگابايت است. از ويژگي‌هاي اين نرم‌افزار، اين است كه به رسم‌الخط عثمان طه، نوشته شده است. همين مسئله باعث شده كه شماره صفحه‌ها در اين نرم‌افزار بيشترين نزديكي به صفحات قرآن را داشته باشد. بهره‌گيري از محتواي متن باز قرآني شامل 110ترجمه و تفسير به زبان‌هاي مختلف دنيا و 48قرائت اعم از ترتيل، صوت، ترجمه صوتي و آموزشي، از امكانات ويژه اين نرم‌افزار قرآني است. شما با دانلود اين اپليكيشن مي‌توانيد قرآن را به‌صورت صفحه‌به‌صفحه يا سوره‌به‌سوره و يا جزء‌به‌جزء در اختيار داشته باشيد. همچنان كه مي‌توانيد به همراه خواندن متن قرآن، ترجمه را به‌صورت همزمان ببينيد و بخوانيد؛ ضمن اينكه در اين نسخه ديجيتال قرآن شما امكان نشانه‌گذاري آيات را هم داريد.

  • نرم‌افزار نغمه‌هاي مهدوي

اگر‌جزو‌شيفتگان راديو هستيد، بايد بدانيد كه راديو معارف دست به ابتكار جالبي زده و نرم‌افزار تلفن همراه ويژه آواها و نواهاي مهدوي راديو معارف را با عنوان نغمه‌هاي مهدوي منتشر كرده است. اين نرم‌افزار براي تلفن‌ها و تبلت‌هاي مجهز به سيستم‌عامل اندرويد طراحي شده كه به‌صورت رايگان مي‌توانيد آن را روي گوشي‌تان نصب كنيد. مداحي، تك‌خواني و همخواني‌هاي مهدوي راديو معارف، گوش هر شنونده راديويي را نوازش مي‌دهد و اگر نغمه‌اي را قبلا شنيده‌ايد و شيفته آن شده‌ايد، حالا مي‌توانيد ‌به‌عنوان زنگ تلفن همراه، يا نواخت پيامك و هشدار بيدارباش از آن استفاده كنيد. اگر مي‌دانيد كه ديگران هم علاقه‌مند به داشتن اين نغمه‌ها هستند، بدانيد كه مي‌توانيد اين فايل‌ها را‌ توسط بلوتوث يا شبكه‌هاي اجتماعي با آنها به اشتراك بگذاريد.

  • نرم‌افزار Tebyan Mafatih

اگر اين روزها سري به محافل دعا و نيايش مي‌زنيد و در مراسم‌ مذهبي شركت مي‌كنيد، پيشنهاد مي‌كنيم تا اپليكيشن اندرويد مفاتيح‌الجنان تبيان كه توسط مؤسسه فرهنگي و اطلاع‌رساني تبيان تهيه شده است را روي گوشي‌هايتان نصب كنيد. نصب اين برنامه رايگان است و خواندن دعاهاي آن به همگان توصيه مي‌شود. برنامه Tebyan Mafatih تمام ادعيه، زيارات، اعمال و سوره‌هايي از قرآن را در يك‌جا جمع كرده است. براي آگاهي از اعمال تمامي ماه‌هاي اسلامي، از محرم گرفته تا صفر و شعبان و ‌ماه مبارك رمضان، اين برنامه را روي گوشي‌تان نصب كنيد. اين اپليكيشن علاوه بر سايت تبيان در انواع ماركت‌هاي فارسي نيز عرضه شده و علاقه‌مندان فراواني پيدا كرده است. شما با استفاده از اين برنامه مي‌توانيد روي محتواي مورد نظرتان نشانه‌گذاري و آخرين مطالب خوانده شده را در تاريخچه برنامه‌تان مشاهده كنيد. اگر موضوع خاصي يا دعاي ويژه‌اي مدنظرتان است، با استفاده از موتور جست‌وجوي اين برنامه، به‌راحتي آن را پيدا خواهيد كرد و ديگر از ورق زدن حجم زياد صفحات خبري نيست. اين برنامه گرافيك زيبايي دارد و در قسمت متون عربي، از اعراب‌گذاري دقيقي برخوردار است.

  • تغذيه در رمضان

انواع و اقسام برنامه‌هاي تغذيه‌اي و مجلات متناسب با‌ ماه مبارك رمضان در اينترنت وجود دارد كه به شما كمك مي‌كند تا غذاهاي متناسب براي افطار و سحر را آماده كنيد. «مجله رمضان» يكي از همين برنامه‌هاي رايگان است. اين مجله شامل تعدادي مقالات از منابع مختلف درباره جنبه‌هاي مختلف‌ ماه مبارك رمضان و روزه‌داري است. تمركز اكثر مقالات در اين برنامه روي مسائل پزشكي و سلامت‌ در اين‌ ماه مبارك است. مجلات آشپزي و برخي مجلات مربوط به طب سنتي و تغذيه حتما در اين ‌ماه به‌كارتان مي‌آيد.

  • وضوي صفر و يك‌ها

تصميم‌هاي بزرگ و دسته‌جمعي گاهي خيل جمعيتي را به يك خير بزرگ مهمان مي‌كند. اين روزها كه تمام خيابان‌ها آمدن يك جشن بزرگ را نويد مي‌دهند، اينستاگرامي‌ها هم يك هديه درست و حسابي براي آمدن آقا ترتيب داده‌اند. جمعي از اهالي وب و كساني كه با ابزارهاي فناوري سرو كار دارند، قرار گذاشته‌اند تا يك هديه متفاوت به امام عصر عجل‌الله‌تعالي‌فرجه‌الشريف هديه دهند. بزرگي در لابه‌لاي وعظش نكته‌اي مي‌گفت: «اگر همين الان امام زمان(عج) ظهور كنند و به تو بگويند موبايلت را به من بده، مي‌دهي؟! از محتويات آن مطمئني و خيالت راحت است؟ عكسي، موسيقي‌اي، كليپي يا هرچيزي كه مورد رضايت ايشان نباشد و ايشان را آزرده كند نداري؟!» قرار اين است كه از نيمه‌شعبان تا‌ ماه مبارك رمضان، با هم وضوي صفر و يكي بگيرند. وضو براي طهارت است و آنها تصميم دارند تا آغاز‌ ماه مبارك رمضان، لپ‌تاپ، موبايل، تبلت، انواع حافظه‌ها و ابزارهاي ديجيتال‌شان را تطهير كنند؛ طهارتي كه بيش از هركس منفعتش به صاحبش مي‌رسد و حتما دل امام عصر(عج) را هم شاد مي‌كند. اين‌بار به نيت خوشحال كردن ايشان دست به‌كار شويد؛ موبايل و تبلت‌تان را بياوريد، وقت بگذاريد و تمام فايل‌هاي آن را چك كنيد و با خيال راحت، انتخاب كنيد و دكمه شيفت ديليت را فشار دهيد يا آن فايل مورد نظر را به سطل زباله بيندازيد. فعاليت اين گروه عمومي است و همه به اين برنامه دعوت هستند. شما هم مي‌توانيد به هشتك وضوي- صفر- و- يك- ها برويد و دوستانتان را هم از اين تصميم باخبر كنيد.

  • فرصت رمضان

ماه مبارك رمضان نزديك است، خيلي‌هايمان گمان نمي‌كرديم كه امسال هم زنده باشيم و به شعبان‌المكرم برسيم. لحظه‌هاي كوتاه عمر از كنارمان مي‌گذرند و ما همچنان سر در گريبان زندگي واقعي و مجازي فقط روزهايمان را مي‌گذرانيم. گذراندن روزي 9ساعت از روز ايراني‌ها در صفحات و برنامه‌هاي مجازي؟ شما هم اين خبر را شنيده‌ايد؟ ساعت‌ها و روزهايي كه قرار بود در آنها كارهاي بزرگي انجام دهيم؛ براي زندگي خودمان، كشورمان و ديگران غوغا به‌پا كنيم.

بعضا ناگزيريم! اما اگر كمي زرنگ باشيم، مي‌توانيم قِسر در برويم و گول انواع صفحه‌ها و برنامه‌هاي گروهي را نخوريم. كمي باهوش باشيم و انتخاب‌هاي دقيق‌تري را براي عضويت در گروه‌ها و برنامه‌ها انجام دهيم. فرصت‌ها چون ابر گذرانند. يادتان باشد كه تا چشم برهم بزنيد، ‌ماه رمضان با تمام بركت‌هايش تمام‌شده است. اگر قرار باشد اين آخرين‌ماه رمضاني باشد كه در آن زندگي مي‌كنيد، چه برنامه‌اي براي خودتان مي‌ريزيد؟ بياييد تصميم بگيريم از لحظه لحظه‌اش استفاده كنيم. يادمان باشد كه ما از موبايل و انواع سيستم تكنولوژيك انتظار داريم كه زندگي را برايمان آسان كنند. آنها را انتخاب مي‌كنيم تا ما را راحت‌تر به اهداف بزرگ زندگي‌مان برسانند. حتما «بندگي خدا» بزرگ‌ترين و نخستين نيت‌مان براي زندگي است. مجال براي رسيدن به اين هدف، در روزهاي‌ماه رمضان بسيار زياد است. موبايل‌مان را در خدمت خودمان دربياوريم و با استفاده از تكنولوژي روز، كمي بر معنويت و آرامش روح‌مان بيفزاييم.

خيلي‌ها وقتي نسخه‌هاي ديجيتال كتاب‌ها از راه رسيدند، آنها را نفي كردند و حاضر نبودند علاقه‌منديشان به ورق‌زدن كتاب و بوي كاغذ را با هيچ نسخه‌ ديگري عوض كنند اما واقعيت اين است كه زندگي و زمان محدود است و از آن مهم‌تر، توانايي‌هاي آدمي است. تقريبا بعيد است كه شما بتوانيد يك كتاب 500 صفحه‌اي را به اميد لحظاتي كه ممكن است در مطب دكتر يا ايستگاه اتوبوس، بيكار شويد و وقتي براي ورق زدنش پيدا كنيد، همراه خودتان به اين طرف و آن طرف ببريد. اما همراه داشتن يك تلفن همراه، ديگر به يكي از ضروريات زندگي امروزي تبديل شده و نصب انواع برنامه‌ها، هزاران فايل صوتي و نوشتاري روي آن، سنگيني محسوسي را در جيب‌تان ايجاد نمي‌كند!

بهتر است قبل از اينكه‌ماه رمضان تمام شود و شما در افسوس از دست دادن لحظه‌هاي آن غرق بشويد از حالا جست‌وجويي را براي نصب چند برنامه متناسب با اين‌ماه انجام دهيد. يكي از مهم‌ترين برنامه‌هايي كه ضرورت دارد در اين‌ماه به همراه داشته باشيد، برنامه‌هاي مربوط به قرائت قرآن است. سعي كنيد برنامه‌هايي را انتخاب كنيد كه از فونت‌ها و گرافيك مناسبي برخوردار باشند و فايل‌هاي صوتي مربوط به قرائت را هم داشته باشند. اگر هدفون يا گوشي پخش صداي كوچك نداريد، كمي از پول توي جيب‌‌تان را كنار بگذاريد و يك دانه از آن را به‌عنوان هديه هم كه شده، براي خودتان بخريد. گاهي ممكن است حتي وقت نكنيد، از روي متن كتاب قرآن بخوانيد اما شنيدن اصوات بسيار زيباي قاريان قرآن هم صفاي خودش را دارد و هم بركت شنيدن آيات، حال‌تان را خوب مي‌كند.

قديم‌ترها وقتي سحرخوان‌ها توي كوچه‌ها راه مي‌رفتند و مي‌خواندند و با صداي بلند صلوات مي‌فرستادند تا اهالي محل براي سحري خوردن آماده شوند، روحشان هم خبر نداشت كه برنامه‌هاي ساده‌اي مي‌آيند كه اوقات شرعي و طلوع و غروب آفتاب را اينقدر دقيق خبر بدهند. نصب يكي از اين برنامه‌ها، در آماده‌شدن شما براي وقت اذان و سحر كمك مي‌كند. صوت‌ها و آواهايي را هم براي زنگ موبايل و زنگ بيدارباش موبايل‌تان انتخاب كنيد كه متناسب با فضاي معنوي اين‌ماه عزيز باشد. در ماه‌هاي بعدتر، حتما با شنيدن اين آواها به ياد ‌ماه رمضان مي‌افتيد و احتمالا باز دل‌تان هوايش را مي‌كند. دعاهاي هر روزه‌ ماه دعاهاي كوچكي است و اصلا هم خواندنشان زماني نمي‌برد، اما خيلي‌ها به اين دليل كه اين دعاها را به همراه ندارند، توفيق خواندن آن را هم از خودشان سلب مي‌كنند. نصب يك برنامه كامل كه همه اين موارد را داشته باشد و هر روز صبح در يك زمان تعيين شده به شما يادآوري كند كه دعاي روز را بخوانيد، لذتبخش است. از حالا تصور كنيد كه روز عيد فطر از راه رسيده است و شما‌ ماه رمضان امسال را با يك برنامه‌ريزي دقيق، همه جزء‌ روزانه قرآن‌تان را تلاوت كرده‌ايد و دعاهاي وارد شده را خوانده‌ايد؛ تصور كرديد؟ خيلي احساس خوبي است.

کد خبر 297713

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha