طرف مصاحبه ظریف در گفت‌وگوی محرمانه سه سال پیش که فایل صوتی آن درز داده شد، فاش کرد: انتشار آن فایل محرمانه، عمدی بود و پالسی به دولت بایدن که اگر می‌خواهد برای احیای برجام کاری بکند، در ماه‌های منتهی به پایان عمر دولت روحانی باشد که بتواند به جریان همسوی دولت روحانی برای تداوم قدرت کمک کند (!)

ظریف

به گزارش همشهری آنلاین،کیهان نوشت: اردیبهشت دو سال قبل، درز فایل صوتی گفت‌وگوی محرمانه محمدجواد ظریف با «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری»، اعتراض‌های بسیاری را موجب شد. ظریف در این مصاحبه، عملکرد شهید سلیمانی را زیر سؤال برده و به دروغ، این عملکرد و عملکرد نیروهای نظامی را موجب ناکامی ‌برجام معرفی کرده بود.
سه سال بعد، سعید لیلاز که فرد مصاحبه‌کننده بود، می‌گوید افشای آن فایل (قرار بود محرمانه و مثلا برای ثبت در آرشیو و اسناد ملی باشد) عمدی بوده است!

لیلاز در گفت‌وگو با شرق، درباره این که چرا حامی مذاکره بود اما منتقد برجام شد، می‌گوید: ما درباره دو مسئله حرف می‌زنیم؛ مذاکره و برجام. من در آن زمان موافق مذاکرات برابر بودم. بله، من به برجام نقد دارم؛ چون خروجی مطلب و آن مذاکرات نبود. من موافق مذاکره برابرم و فکر می‌کنم در آن سال مذاکره برابر انجام شد. نتیجه آن دو سال مذاکره برابر به یک توافق رسید. اتفاقا اگر ما برجام یک را امضا نمی‌کردیم و به شکست نمی‌رسید، من مخالف جدی برجام 2 و 3 نبودم؛ ولی وقتی برجام اول این سرنوشت را پیدا کرده است، دیگر برجام‌های بعدی فایده‌ای ندارد. این را سعید لیلاز به شما قول می‌دهد. مخالفت من نتیجه یک سیر تحلیلی از تطور تاریخی مذاکرات و نتیجه آن است. وقتی ما نتیجه برجام را در شرایط کنونی می‌بینیم، واقعا دیگر نباید نگاه مثبتی به مذاکرات نابرابر- تاکید دارم مذاکرات نابرابر- داشت. نه درباره توان موشکی و دفاعی و نه درباره نفوذ منطقه و دیگر مسائل نمی‌توان مذاکره کرد. در همان زمان هم مشخص بود که ما درباره برنامه موشکی و دفاعی و نظامی اصلا نمی‌توانیم حرف بزنیم و این نگاه کاملا قابل دفاع است.

لیلاز افزود: بایدن هم همان چیزی را می‌خواست که دونالد ترامپ می‌خواست. یعنی نگاه آمریکا اساسا در مقابل ایران یک نگاه طمع‌کارانه است و سعی می‌کرد برای بازگشت به برجام سال 2015، امتیازات فراتری را بگیرد که اصلا قابل دفاع نبود. مثلا در حوزه موشکی یا دفاعی یا پهپادی و منطقه‌ای امتیاز بدهیم تا برجام احیا شود.

او درباره افشای فایل گفت‌وگوی محرمانه‌اش با محمدجواد ظریف اظهار کرد: من از گفتن جزئیات خودداری می‌کنم. فقط سربسته می‌گویم که ماجرای انتشار آن فایل مصاحبه‌، بدون آنکه بگویم چه کسی چه کاری کرد، یکی از اهداف و دلایل و جنبه‌های افشاگری آن، با هدف ارسال پالس بود که اگر دولت بایدن می‌خواهد برای احیای برجام کاری بکند، در همین ماه‌های منتهی به پایان عمر دولت روحانی باشد که احیای برجام بتواند به جریان همسوی دولت روحانی برای تداوم قدرت کمک کند و دولت بایدن متاسفانه حتی همین کمک را هم نکرد.

لیلاز می‌افزاید: «آمریکایی‌ها در دولت بایدن، نه در چند ماه پایانی دولت روحانی کاری برای احیای برجام کردند که مثلا به سود اصلاح‌طلبان و میانه‌روها تمام شود و نه حتی در دولت رئیسی توانستند برجام را احیا کنند که به سود اصولگراها باشد و نهایتا به شرایط حال حاضر کشور رسیدیم که احتمال دارد دوباره دونالد ترامپ هفت ماه دیگر در انتخابات آمریکا پیروز شود.
او می‌گوید: اکنون ایران زمین بازی را عوض کرده است. غنی‌سازی را تا 60 درصد برده، فلز اورانیوم تولید کرده و سانتریفیوژهای نسل جدید را هم به کار برده است. پس دیگر روند بازی عوض شده است. چرا؟ چون ایران فهمیده اگر کماکان به انفعال و مماشات خود ادامه دهد، حد یقفی برای زیاده‌خواهی آمریکا وجود ندارد و مرتبا جلوتر می‌آید».

یادآور می‌شود انتقال فایل صوتی مصاحبه محرمانه ظریف به فضای مجازی و شبکه صهیونیستی اینترنشنال، یکی از صدها افتضاحات امنیتی در دولت روحانی بود. و نکته قابل تامل این که سردبیری شبکه صهیونیستی اینترنشنال هم در اختیار رمضانپور(معاون وزیر ارشاد دولت خاتمی/ مدیر روزنامه زنجیره‌ای آفتاب امروز) قرار داشت.

ظریف در این مصاحبه، عملکرد شهید سلیمانی را زیر سؤال برده و به دروغ، این عملکرد و عملکرد نیروهای نظامی را موجب ناکامی ‌برجام معرفی می‌کند.

ظریف در این مصاحبه که اسفند ۱۳۹۹ در قالب «تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید» ضبط شده، به شکلی مغرضانه و تحریف‌آمیز ادعا می‌کند: «من دیپلماسی را بیشتر برای میدان هزینه کردم، تا میدان برای دیپلماسی هزینه شده باشد. هیچ زمانی نتوانستم به فرمانده میدان [نظامی] بگویم کاری را بکن، چون در دیپلماسی نیاز دارم. تقریبا هربار که من برای مذاکره رفتم، این سلیمانی بود که می‌گفت می‌خواهم تو این خاصیت یا نکته را بگیری». او در پاسخ به سؤالی درباره چرایی دخالت نظامی در تصمیمات دولت گفته بود: «وقتی میدان [نظامی] تصمیم‌گیر باشد، این می‌شود. وقتی که میدان بخواهد بر استراتژی کشور حاکم شود، ‌این می‌شود که می‌توانند با ما بازی کنند.»

ظریف همچنین گفته بود: «بین ۲۳ تیر ۹۴ که برجام نهائی شد تا ۲۶ دی ۹۴ که برجام به مرحله اجرا درآمد، پشت ‌سر هم اتفاقاتی افتاد که به توافق ضربه زد؛ سفر سلیمانی به روسیه، گرفتن دو قایق جنگی آمریکایی (۲۲ دی ۹۴)، نوشتن مرگ بر اسرائیل روی موشک و... سفر آقای سلیمانی به روسیه، به اراده مسکو شکل گرفت، نه به اراده ما. ادعا می‌کنیم که آقای سلیمانی، پوتین را به جنگ کشید. اما پوتین تصمیمش را گرفته بود. پوتین وارد جنگ شد، اما با نیروی هوایی، اما نیروی زمینی ایران را هم به جنگ کشید».

این روایت غلط -که آمریکا را برای گردن‌کشی و گروکشی بیشتر در مذاکرات احیای برجام تشویق کرد- در حالی بود که خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس درباره سفر شهید سلیمانی به مسکو نوشته بود: «دیدار مهم ژنرال سلیمانی با پوتین، نقشی مؤثر در نقش‌آفرینی روسیه در جنگ سوریه داشت. یکی از قدرتمندترین مقامات نظامی ایران، نشستی سه‌ ساعته را با پوتین روسیه داشت تا او را متقاعد کند. فرمانده نیروی قدس سپاه، ماه اوت (مردادماه ۹۴) به مسکو رفت. سلیمانی و پوتین، نقشه‌ها و عکس‌ها را بررسی کردند و به تبادل اطلاعات پرداختند. بررسی‌ها نشان داد گروه‌های ‌تروریستی، در صورتی که مسکو وارد عمل نشود، فعالیت‌شان را به نزدیکی روسیه در منطقه قفقاز گسترش خواهند داد. در این نشست درباره برنامه تشکیل یک مرکز مشترک تبادل اطلاعات میان عراق، سوریه، ایران و روسیه توافق شد. این نقش‌آفرینی، حاکی از نفوذ شدید ایران در منطقه است».

کد خبر 849883
منبع: کیهان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 24
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    27 17
    اصلاح تلفان مکار
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      9 12
      اصلاح طلبان ،ستون پنجم دشمن هستند ، از ظریف و خاتمی و فایزه هاشمی تا زیبا کلام و تاج‌زاده و امثالهم که باید محاکمه و مجازات شوند
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      7 8
      از همون اول هم مشخص بود اون حرف ها را بیخود نزدند اون فایل هم سهواً منتشر نشد اصلاحات خسارت محض
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    18 23
    اینها یکی از خیانت‌های ظریف و روحانی و اصلاح طلبان است .شک ندارم خیانت‌های بی شمار آنها در آینده بیشتر بر ملا می‌شود
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    17 23
    اصلاحات کلا خسارت محض هستند ظریف و روحانی و جهانگیری و .... فرق ندارد همه شان مثل هم اند غربگرا
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    15 23
    از کسی که ۲۰ سال آب آمریکا را خورده چه انتظاری دارید برای ایران کار کنه ذهی خیال باطل
  • مهدی IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    17 25
    و در نهایت ثابت شد که این میدان است که بر دیپلماسی التماسی ظریف پیروز شد والان در نقطه اوج جمهوری اسلامی هستیم
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    13 22
    غربگدایان، پیاده نظام اسرائیل! علی برکت الله
  • علی IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    11 19
    خدا لعنت کنه این افساد طلبا رو که هیچی جز خیانت به وطن نمی فهمند.برای رسیدن به قدرت دست به هر خیانتی میزنند.
  • بهروز IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    8 5
    چرا ازاین اینقدر فایل های سوتی ظریف لو میره مشکوکه
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      5 1
      گفته که چرا یه بار دیگه با دقت بخون
  • FR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    12 2
    هدف جلوگیری از کاندیدا شدن احتمالی ظریف بود
    • نسیم IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      3 1
      آفرین بر شما کاملا درسته
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      2 2
      خودشون گفتن هدفشون چی بوده شما الکی سخنرانی نکن شماره حسابت را هم بنویس که بدن به ظریف
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      0 3
      خخخخخ ظریف نهایتا ۳ تا رای می‌آورد خودش شما و اون که به شما گفته آفرین
    • قاسم IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      0 0
      خداوند توظریفتو شفا بده
  • ناشناس IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    6 0
    ظریف همونکه شنبه شنید بشار اسد اومده ایران .مگر قدرتی هم داشت
  • وفا IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    3 4
    ظریف آدم ب درد بخوری بود. گذاشتیمش کنار ک پالس ب آمریکا بدیم. ی چیز دیگه اصلا اونا فهمیدن ؟
  • US ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    5 2
    از قديم گفته اند: گر تو بهتر ميزني بستان بزن. دولت حاضر اگر خوب بلد است وضع مملكت را درست كند وگرنه با اتهام وارد كردن به دولتهاي قبلي براي مردم فرجي حاصل نمي شود. اعضاي دولت هاي قبلي را هم اگر گناهي مرتكب شده اند دادستان كل كشور بايد ورود كند و محاكمه شان كند.
  • امیر IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    2 4
    خدایا سایه رهبر حکیم و فرزانه ما را مستدام دار.
  • US ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    5 1
    فهیم ترین سیاستمداری که من در طی این سالها دیدم یکی خزاعی بود که در سازمان ملل متحد مشغول کار بوددیگری ظریف بود
  • پیشنهاد IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    2 0
    درود به همگی تف به تفکری که با این کارش جرات به دولت ترامپ برای شهید کردن سلیمانی داد...