سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس اداره بیماری‌های قلب و عروق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ادعای عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه مبنی بر ابتلای برخی ساکنان اطراف این دریاچه به فشار خون بالا بر اثر ریزگردها و هوای آغشته به نمک را رد کرد.

به گزارش ايرنا، دکتر طاهره سماوات گفت: ریزگرد و هوای آغشته به نمک در ابتلا به بیماری فشار خون دخالتی ندارند بلکه این عوامل، روی تنفس تاثیرگذار هستند.

يك عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه به تازگي در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌ها اعلام کرده که هوای آغشته به نمک بر اثر خشکی این دریاچه موجب افزایش فشار خون ساکنان اطراف دریاچه می‌شود.

این در حالی است که سماوات رئیس اداره بیماری‌های قلب و عروق وزارت بهداشت اظهار داشت: بهتر است برای اظهارنظر در زمینه مسایل پزشکی ابتدا با متخصصان امر گفت‌وگو شود و راجع به آن مطالعه‌ای صورت گیرد، آنگاه اظهارنظر شود.

وی خاطرنشان کرد: مصرف نمک باید به میزان قابل توجهی باشد تا فرد مبتلا به فشار خون شود؛ به عنوان مثال ایرانی‌ها روزانه چند برابر حد استاندارد جهانی - استاندارد 2.3 تا 2.5 گرم در روز - نمک مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: باید بررسی شود که مصرف نمک به چه میزان و طی چه مدت موجب فشار خون می‌شود؛ تا کنون در هیچ جای دنیا نشنیده‌ام که مردم از راه استنشاق به فشار خون مبتلا شوند.

وی تاکید کرد: این مساله را با دانشگاه علوم پزشکی منطقه (تبریز) مطرح می‌کنم تا پیگیری شود اما از نظر عقلی این موضوع منطقی نیست.

به گفته سماوات در زمان حاضر، 20 درصد افراد بالای 15 سال کشور مبتلا به فشار خون هستند.

بنا به اعلام وزارت بهداشت، 10 میلیون تن از جمعیت 15 تا 64 سال کشور مبتلا به فشار خون هستند و برآورد می‌شود 86 هزار و 500 مورد مرگ در سال مربوط به فشار خون است و علاوه بر آن، 50 درصد مبتلایان به فشار خون از بیماری خود بی‌خبر هستند.

کد خبر 299695

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha