همشهری آنلاین: تسهیل‌گر پروژه بین‌المللی ترسیب کربن گفت: در اجرای مرحله نخست این طرح در اسفراین خراسان شمالی ۱۲۰ هکتار از مناطق بیابانی میاندشت این شهرستان نهال‌کاری شد.

۱۲۰ هکتار از بیابان‌های اسفراین نهال‌کاری شد

به گزارش ايرنا، مهسا امانی روز دوشنبه اظهار کرد: پروژه بین‌المللی ترسیب کربن با همکاری دفتر عمران سازمان ملل در گستره 126 هزار هکتار از اراضی بیابانی اسفراین اجرا می‌شود که 28 نقطه روستایی با جمعیتی افزون بر 6 هزار نفر را پوشش می‌دهد.

این پروژه با هدف توسعه روستایی و مدیریت مشارکتی منابع طبیعی با همکاری بهره‌برداران منطقه، دستگاه‌های دولتی استان، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و دفتر عمران سازمان ملل (UNDP) از سال 93 در منطقه گورپان اسفراین اجرایی شده است.

امانی، اجرای طرح حفر تشتک و چاله (مدیریت هرزآب) در سطح 150 هکتار از مراتع بیابانی، تولید 30 هزار اصله نهال گلدانی و مراقبت و آبیاری 90 هکتار از اراضی منطقه میاندشت در محدوده پروژه ترسیب کربن را از جمله اقدامات انجام شده در قالب این طرح عنوان کرد.

وی افزود: مرحله نخست طرح ترسیب کربن با همکاری اعضای گروه‌های توسعه روستایی در 6 روستای گورپان، چهل دختران، گراتی، کلاته سنجر، قاسم خان و ابری تپه اسفراین اجرایی شده است.

وی از تشکیل 31 گروه توسعه روستایی و 6 صندوق خرد اعتباری با 497 نفر عضو در روستاهای هدف این پروژه خبر داد و افزود: 50 درصد از اعضای صندوق‌های اعتباری خرد را بانوان روستایی تشکیل می‌دهند.

تسهیل‌گر پروژه بین‌المللی ترسیب کربن گفت: این صندوق‌ها با پس‌انداز 630 میلیون ریالی، 27 فقره وام اشتغال‌زایی به مبالغ 10 تا 15 میلیون ریال در روستاهای هدف اجرای این طرح پرداخت کرده‌اند.

امانی، برپایی 5 هزار و 530 نفر ساعت کارگاه آموزشی و ترویجی در خصوص پروژه در منطقه اجرای پروژه، برگزاری 5 هزار و 58 ساعت نفر کلاس آموزش مشاغل فنی حرفه‌ای و برگزاری تورهای آموزشی و مطالعاتی برای اعضای گروه‌های توسعه روستایی را از دیگر اقدامات انجام شده در مرحله نخست این طرح برشمرد.

وی افزود: اجرای مرحله دوم این طرح نیز از یک ماه دیگر در 6 روستای سنجبینی، کلاته ممیش، گمای اسحاق، گزرابی، قهرمان آباد و مهدی آباد اسفراین آغاز می شود.

امانی افزود: از پنج میلیارد و 900 میلیون ریال اعتبار مصوب ملی و استانی برای اجرای این پروژه در سال 93، مبلغ 4 میلیارد و 668 میلیون ریال آن تاکنون تخصیص یافته و هزینه شده است.

شهرستان اسفراین 39 هزار و 331 هکتار عرصه بیابانی دارد.

مرکز این شهرستان 127 هزار نفری در 60 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

طرح مزبور با مشارکت دفتر عمران سازمان ملل متحد و در زمان بندی پنج ساله اجرا و هر سال 200 هزار دلار برای اجرای آن هزینه می‌شود.

آموزش روستاییان، اجرای طرح‌های اشتغال صنایع دستی، سپردن اجرای طرح‌ها به مردم، استعدادیابی برای اجرای طرح‌های کشاورزی از جمله کشت پسته و زعفران، اجرای طرح‌های دامپروری از جمله شترداری و کشت علوفه از برنامه‌های این طرح است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.

کد خبر 300238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha