دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

آیدا ابوترابی: در سال گذشته‌ی میلادی سه دانشمند ژاپنی، جایزه‌ی نوبل فیزیک را برای اختراع لامپ ال‌ای‌دی (LED) با نور آبی دریافت کردند.

دوچرخه شماره‌ی ۷۹۳

بله نوری به‌ظاهر پیش پا افتاده که از چند سال پيش، با استفاده از آن می‌توان دنیا را روشن و زمین را از بسیاری از آلودگی‌ها پاک کرد.

ماجرا از این قرار است که پیش از این، ال‌ای‌دی‌هایی با نورهای سبز و قرمز اختراع شده بودند، اما نور آبی وجود نداشت. نبود نور آبی به معنی این است که نور سفید که قابل استفاده به‌عنوان روشنایی رایج محیطی است نیز وجود ندارد.

چند سال قبل با اختراع نور آبی، ال‌ای‌دی‌هایی با نور سفید وارد بازار شدند و رؤیای روشن‌کردن خانه‌ها با لامپ‌های ال‌ای‌دی به حقیقت پیوست. این خبر خوشی برای همه‌ی دوستداران محیط‌زیست بود. چرا که باعث می‌شد به مرور زمان نیروگاه‌های تولید برق، برق کم‌تری تولید کنند و این یعنی سوخت فسیلی کم‌تري مصرف و در نتیجه، آلودگی کم‌تري ايجاد مي‌شود و محیط‌زیست و آسمانی پاک‌تر خواهيم داشت!

دوچرخه شماره‌ی ۷۹۳

لامپ‌های ال‌ای‌دی می‌توانند با هر وات انرژی، 83 لومن (واحد اندازه‌گیری نور) نور خروجی داشته باشند. این وقتي مهم  است که بدانيم لامپ کم‌‌مصرف با هر وات انرژي، 63 لومن نور خروجی دارد. از طرف ديگر، توان روشنایی لامپ ال‌ای‌دی (با هر يك وات انرژی) 16 برابر لامپ‌های رشته‌ای است و در ضمن گرمای به وجود آمده با لامپ‌های ال‌ای‌دی با لامپ‌های رشته‌ای و حتی لامپ‌هاي کم‌مصرف قابل مقایسه نیست!

اما این، همه‌ی شگفتی‌های لامپ‌هاي ال‌ای‌دی نیست؛ عمر بسيار زياد این لامپ‌ها هم یک مزیت دیگر است. عمر اين لامپ‌ها30 برابر بیش‌تر از لامپ‌های رشته‌ای تنگستن است؛ یعنی چیزی حدود 25‌هزار ساعت که اگر به‌طور متوسط چهار ساعت در شبانه‌روز از آن استفاده شود، 17 سال می‌تواند روشن بمانند!

یکی از مشكلات لامپ‌های ال‌ای‌دی قیمت آن‌هاست که بیش‌تر از دو برابر لامپ‌های کم‌مصرف فعلي است. اما پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ی بسیار نزدیک با تولید انبوه این لامپ‌ها در سراسر دنیا، قیمتشان به شكل چشمگيري کاهش یابد.

کاربرد این لامپ‌ها فقط برای روشنایی خانه و ساختمان‌ها نیست، بلکه برای روشن‌شدن خیابان‌ها، مراکز خرید و... می‌توان از آن‌ها استفاده كرد.

همان‌طور كه گفته شد انرژي موردنياز براي روشن‌شدن اين لامپ‌ها كم است و اين موضوع براي افرادي كه به برق دسترسي ندارند مي‌تواند خبر خوبي باشد. حدود 5/1 میلیارد نفر در حال حاضر در جهان به شبکه‌ي برق‌رسانی دسترسی ندارند و شب‌ها را در تاریکی به‌سر می‌برند.

اين هم جالب است كه از باتری‌های خورشیدی می‌توان برای ذخیره‌ی انرژی و روشن شدن لامپ‌های ال‌ای‌دی استفاده كرد. اتفاقی که باعث پیشرفت و ایجاد امنیت بیش‌تر در گوشه و کنار دنیا خواهد شد.

به گفته‌ی بسیاری از کارشناسان این اختراع را می‌توان آشتی دوباره انسان و زمین دانست؛ اختراع لامپي که با مصرف بسیار پایین‌، عمري 16 برابر لامپ‌های معمولی دارد و چون گاز و مواد سمی توليد نمي‌كند و قابل بازیافت هم هست، لبخند را به محیط‌زیستمان هدیه می‌دهد!

کد خبر 300817

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha