سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

صادق خرازی: موفقیت بزرگ جمهوری اسلامی در ۲۳ تیرماه را می توان پیروزی گفتمان منطق و استدلال، بر جنگ و خشونت نامید. توافقی که روز گذشته در وین اتریش حاصل شد تنها یک توافق نبود بلکه این توافق، آغاز یک راه است برای تعامل کشورهای منطقه و کسانی که واهیانه ایران را یک تهدید فرض می‌کردند.

حداقل نتيجه اين توافق، ايجاد محملي براي همه كشور هاي منطقه براي ارتباط محترمانه و متقابل با ايران است. مذاكرات هسته اي فرآيندي 12‌ساله بود كه با مقاومت ملت بزرگ ايران به نتيجه رسيده است. اين موفقيت پيام مهمي براي تمام دنيا داشت و آن اينكه زبان تهديد، تحريم، خشونت و زور عليه مردم ايران هيچ وقت به نتيجه نمي رسد و اين ادبيات در ميان مردم ايران هيچ جايگاهي ندارد.

اين مذاكرات و نتايج به دست آمده از آن نشان داد كه احترام به حقوق ايران است كه جواب مي دهد. در واقع به ثمر نشستن مقاومت 12 ساله ايران به خوبي اين موضوع را نشان داد كه زبان گفت و گو است كه مي تواند با ملت ايران نتيجه بخش باشد نه زبان تحريم و تحقير. رهبر معظم انقلاب هميشه بر اين موضوعات تاكيد داشته و در عين حال باب مذاكره را در تمام اين مدت باز نگه داشتند و اين موفقيت نتيجه ارشادات و هدايت‌هاي داهيانه ايشان است كه نهايتا به ثمر رسيده است.

برنامه جامع اقدام مشترك ايران و 1+5 حاوي ابعاد گسترده‌اي است كه مي‌توان با توجه به مفاد آن به اهميت امتيازاتي كه دسـت پـيـدا كرده‌ايم پي برد. مهم‌ترين ابعاد اين توافق را مي‌توان در چند قسم بيان داشت.

با اجراي برنامه جامع اقدام مشترك:

1-تحريم‌ها عليه ايران به‌طور كامل برداشته مي‌شود.
2-در راستاي برنامه‌هاي هسته‌اي ايران حقوق كشورمان توسط شوراي امنيت، 1+5 و آژانس انرژي هسته‌اي به رسميت شناخته مي‌شود.
3-تمام دارايي‌ها و پول‌هاي بلوكه شده ايران آزاد مي‌شود.
4-كمپاني‌ها، افراد حقيقي و حقوقي، كشتيراني ايران و هواپيمايي جمهوري اسلامي از تحريم خارج مي‌شوند.
5-ايران مي‌تواند در موضوع توسعه توان هسته‌اي خود كار تحقيقاتي مؤثر انجام دهد و توسعه توان هسته‌اي خودش را دنبال كند و نسل‌هاي جديد سانتريفيوژ را نيز توليد كند.
6-تحريم‌هاي صنعت هوافضاي كشورمان برداشته مي‌شود.
7-نهايتا بعد از تصويب قطعنامه شوراي امنيت پرونده هسته‌اي ايران به حالت عادي خود بازمي‌گردد و به شوراي حكام انرژي اتمي سپرده مي‌شود.

اين روند و امتيازاتي كه ايران به‌دست آورده است نشان مي‌دهد كه جمهوري اسلامي با تكيه بر فرمايشات مقام معظم رهبري و مقاومت خود در مقابل استكبار مي‌تواند به موفقيت‌هاي چشمگيري برسد. به‌نظر مي‌رسد مهم‌ترين نكته در اين روند اين است كه سياست‌هاي اقتصادي و همكاري با كشورهاي مختلف و سياست‌هاي پساتحريمي نيازمند دقت و كار بيشتري است.

همچنين به‌نظر مي‌رسد دولت بايد براي مديريت پول‌هاي وارد شده به كشور و مديريت اقتصادي منابع و برنامه‌هاي پيشرفت كشور و تلاش براي رفع ركود، كار بيشتري را از اين به بعد انجام دهد. موضوعي كه واضح است بعد از اين ترافيك ديپلماسي و استقبال كشور‌هاي مختلف از اين توافق و ارتباط با ايران است و اين موضوع نيز نيازمند استفاده بهينه توسط دولت جمهوري اسلامي ايران است و در واقع فرصتي براي بهره‌برداري به نفع منافع ملي كشورمان است.

  • سفيرسابق‌ايران‌درفرانسه
کد خبر 301114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha