همشهری آنلاین: معاون فنی سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه الزامات پدافند غیرعامل ضرورت سازه های شهری است، گفت: در زمان طراحی شهرها باید این الزامات رعایت شود.

پدافند غیرعامل

صدراله پوربرات روز سه شنبه در جمع اعضای کارگروه شهرسازی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سازمان پدافند غیرعامل مسوولیت مصون سازی کشور در برابر انواع تهدیدات را برعهده دارد، گفت : مصون سازی زیرساختها و شریانهای اصلی یکی از این حوزه هاست.

وی با بیان تعابیری از رهبری در خصوص اهمیت پدافند غیرعامل ، گفت: قرارگاه پدافند غیرعامل کالبدی با هدف مصون سازی کالبد کشور راه اندازی شده است .

پوربرات احداث 10 سیلوی 100 تنی به جای یک سیلوی یکهزار تنی را از الزامات پدافند غیرعامل عنوان کرد و افزود: در راستای تدوین زبان فنی ، الزاماتی برای تمام تخصص های عمرانی تعریف شده است .

وی با بیان اینکه مهندسان مشاور نقش مهمی در این خصوص دارند، از تشکیل مهندسان مشاور پدافند غیرعامل در استانها خبرداد .

پوربرات با اشاره به اینکه این شرکت ها باید دارای رتبه از سازمان مدیریت و برنامه ریزی باشند، افزود : چون این شرکت ها مسایل امنیتی را مطالعه می کنند باید از طرف نهادهای امنیتی تایید شوند.

وی بر مقاوم سازی سازه ها در برابر حملات احتمالی دشمن تاکید کرد و گفت : نقاط آسیب پذیر زیرساختها باید مشخص شده و از نظر ایمنی محافظت شود.

پوربرات با بیان اینکه دولت در برنامه های چهارم و پنجم توسعه دستگاه های اجرایی را موظف به مطالعات توجیهی فنی ، اقتصادی و زیست محیطی پدافند غیرعامل در اجرای طرح های عمرانی کرده است ، گفت: زیرساختها متناسب با توسعه باید مصون سازی شوند.

وی طرح جامع پدافند غیرعامل را در راستای چشم انداز توسعه ضروری دانست و گفت: این طرح راهبردهای اساسی را برای مسوولان استانها مشخص می کند.

وی اظهار کرد : در طرح جامع بایستی دارایی های ارزشمند هر دستگاه مشخص و تاثیرات تهدیدها پیش بینی شود .

پوربرات ایجاد مکانهای امن در شهرها برای استقرار مردم در مواقع بحرانی همچنین افزایش راه های دسترسی را ضروری دانست و گفت: در روستاهای حاشیه شهرها باید منابع ذخیره به منظور پاسخگویی به نیاز شهروندان در شرایط حاد ملاحظه شود.

وی رعایت پدافند غیرعامل را برای تمام ساختمانها از یک طبقه تا برج 100 طبقه ضروری دانست و گفت: مصونیت نباید فدای هزینه شود و باید هزینه مصون سازی را بپردازیم .

احمد جهان سری مدیر کل پدافند غیرعامل استان آذربایجان شرقی نیز اعلام کرد: طرح های جدید و بزرگ از جمله بزرگراه تبریز - بازرگان و بیمارستان 500 تختخوابی تبریز با رعایت الزامات پدافند غیرعامل احداث می شوند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز هم با اشاره به اینکه مقررات ملی ساختمان و مبحث 19 هنوز به طور کامل اجرایی نمی شود، اظهار کرد : هر ساخت و سازی در تبریز با استعلام و تایید نظام مهندسی ساختمان اجرایی می شود.

محمد عزتی در عین حال گفت: پروژه های دولتی و شهرداری مستثنی از تاییدیه نظام مهندسی هستند .

وی با بیان اینکه دانش آموخته های رشته های مهندسی ساختمان هم با مقررات ملی ساختمان آشنا نیستند ، پیشنهاد کرد: به منظور نهادینه سازی، الزامات پدافند غیرعامل باید به مباحث درسی و دانشگاهی وارد شود.

کد خبر 301637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha