جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: چرا تیراندازی‌ها و کشتار در آمریکا که مورد اخیر آن در شهر چارلستون رخ داد، به حوادث تکراری تبدیل شده که تداعی کننده فیلم‌های وسترن است؟

gun

حدود دو سال پیش، آمریکاییان و جهانیان شاهد کشتار خونین در مدرسه ابتدایی سندی هوک بودند. آخرین نمونه از این کشتار، تیراندازی جوان بیست و یک ساله سفیدپوست در کلیسای امانوئل چارلستون بود که 9 کشته برجای گذاشت. کشتار اخیر در این کلیسا بیش از آن که به بحث پیرامون کنترل حمل سلاح در آمریکا دامن بزند به بحث و جدل پیرامون موضوع تبعیض نژادی بدل شده است.

امروزه برغم اینکه افکار عمومی موافق اعمال کنترل بر اجازه حمل سلاح در آمریکاست اما لابی قدرتمندی که حامی آزادی حمل سلاح است مانع از اعمال قوانین سختگیرانه می‌شود. حتی رئیس جمهوری آمریکا نیز نتوانسته است عملا این لابی را به چالش بکشد.

باراک اوباما اخیراً دوباره به این موضوع پرداخت. وی گفت باید از خود پرسید که چرا خشونت‌هایی از این دست و با این توالی و در مقیاسی بزرگ در دیگر کشورهای پیشرفته اتفاق نمی‌افتد؟

از میان نامزدهای ریاست جمهوری برای انتخابات سال 2016 تنها هیلاری کلینتون و آن هم به‌دنبال حادثه تیراندازی و کشتار در کلیسای چارلستون زبان به انتقاد گشوده است. وی پرسید: چگونه ممکن است که ما به عنوان یک ملت همچنان اجازه می‌دهیم سلاح در دستان کسانی قرار گیرد که دل‌هایشان آکنده از نفرت است؟

سوال این است که چرا برای آمریکا و آمریکایی‌ها خشونت‌های ناشی از حمل سلاح تا به امروز معضلی لاینحل باقی مانده است؟

عمده‌ترین، مسئله حقوقی و قانونی در آمریکاست. متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده که در سال 1791 و به عنوان بخشی از ده متمم نخست مندرج در منشور حقوق به تصویب رسید تصریح می کند: لزوم یک گروه شبه نظامی منظم برای حفظ امنیت کشوری آزاد و حق مردم در نگاهداری و حمل سلاح، نباید نقض نشود.

آیا شهروندان آمریکا همانند فیلم‌های وسترن مجاز به حمل آزادانه حمل سلاح هستند؟ آری و نه. چرا که قوانین در این رابطه از ایالتی به ایالت دیگر فرق می‌کند.

شمار سلاح‌های موجود در سطح کشور آمریکا چیست؟ شاید عجیب به نظر برسد اما تعداد دقیق مشخص نیست و فقط می‌توان تخمین زد. یک موسسه مستقر در ژنو شمار سلاح‌های موجود در دستان شهروندان آمریکا را 270 میلیون قبضه برآورد می‌کند.

آیا هر آمریکایی سلاحی در اختیار دارد؟ جواب منفی است. اکثر آمریکایی‌ها سلاحی در اختیار ندارند. امروزه فقط سی و دو درصد از جمعیت آمریکا یا سلاحی را در اختیار دارند و یا با کسی زندگی می‌کنند که سلاح دارد.

چرا به دست آوردن اطلاعات لازم و دقیق در مورد وضعیت سلاح و حمل سلاح در آمریکا دشوار است؟ شاید در مجموع کاهش بودجۀ مربوط به بخش تحقیقات عملی در این زمینه را بتوان به عنوان یکی از دلایل مرتبط شمرد.

در سال 2013 و به‌دنبال حادثه خونین مدرسه سندی هوک، باراک اوباما دستور تامین مالی 10 میلیون دلاری تحقیقات عملی را صادر کرد و خواست تا این بودجه برای سال 2015- 2014 لحاظ شود. در هر دو باری که برای تامین این بودجه در کنگره اقدام شد، نمایندگان جمهوریخواه با آن مخالفت کردند.

  • یورونیوز
کد خبر 301875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha