کتاب‌خانه‌ی عطارنیشابوری تابستان امسال دو جشنواره‌ی کتاب‌خوانی برگزار کرده است. اول، چهارمین جشنواره‌ی مجازی کتاب‌خوانی و دوم، جشنواره‌ی تولید کتاب‌های صوتی کودکان و نوجوانان.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۶

چهارمين جشنواره‌ي مجازي كتاب‌خواني

چهارمين  جشنواره‌ي مجازي كتاب‌خواني از ميان رمان‌هاي برتر ايران و جهان در سه گروه آزاد، كودك و نوجوان از 20تير تا 31شهريور برگزار مي‌شود.

حسن آذري، دبير چهارمين جشنواره‌ي مجازي كتاب‌خواني درباره‌ي بخش نوجوان به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «براي اين بخش ما 40 رمان انتخاب كرده‌ايم و در سايت قرار داده‌ايم تا نوجوانان اين كتاب‌ها را به سليقه‌ي خود انتخاب و در مسابقه شركت كنند.»

 او درباره‌ي بخش آزاد جشنواره مي‌گويد: «در این بخش، برخی از رمان‌های فاخر و معتبر در زبان فارسی (اعم از تألیف یا ترجمه) معرفی شده‌اند. داوطلبان با انتخاب یک یا چند اثر برای مطالعه و پاسخ تشریحی به سؤال‌هاي مطرح شده که حاوی جهت‌گیری‌های فرهنگی، اجتماعی و شهروندی است، در جشنواره شرکت می‌کنند.»

دبير جشنواره درباره‌ي بخش كودك هم اين‌طور توضيح مي‌دهد: «کودکان چهار تا هشت ساله با نقاشی از داستانی که در سایت جشنواره قرار داده شده است، می‌توانند در این برنامه شرکت کنند. شرايط اين بخش نيز درسايت جشنواره آمده است.»

او درباره‌ي چگونگي  انتخاب رمان‌توضيح مي‌دهد: «گروهي از كتابداران در مشورت با كانون پرورش فكري كودكان و نوجوان و شوراي كتاب كودك و كارشناسان كتاب، اين فهرست را تنظيم كردند. در بخش پرسش‌نامه‌ها هم ما چند نكته از شركت كنندگان مي‌پرسيم و البته دو كتاب «شازده‌كوچولو» (نوشته‌ي آنتوان دو‌سنت اگزوپری) و «بچه‌هاي قاليباف‌خانه»‌ (نوشته‌ي هوشنگ مرادي كرماني) سؤال‌هاي مخصوص به‌خود را دارند.»

او در اشاره به تعداد برندگان مي‌گويد: «پيش‌بيني شده در اين دوره به 130 نفر از شركت‌كنندگان جايزه‌ داده شود. داوری این دوره از جشنواره‌ي مجازی کتاب‌خوانی در دو مرحله انجام می‌گيرد، در مرحله‌ي اول جمعی از متخصصان با معیار‌های تعریف شده اعم از درست بودن پاسخ، رعایت اصول نگارشی و... تعداد200 پاسخ‌نامه را برمی‌گزینند و در مرحله‌ي دوم جمعی از نویسندگان شهیر و زبده از میان آثار راه یافته به بخش پایانی، برندگان نهایی را انتخاب می‌کنند.»

كتاب‌هاي صوتي

اما كتاب‌خانه‌ي عطار نيشابوري هم‌زمان با جشنواره‌ي مجازي كتاب‌خواني، جشنواره‌ي توليد كتاب‌هاي صوتي كودك و نوجوان را نيز برگزار مي‌كند. اين يك كار فرهنگي است مخصوصاً براي نابينايان كشور كه بسيار پر‌اهميت است. مهلت شرکت در دومین جشنواره‌ي تولید کتاب‌های صوتی تا پایان شهریور ماه امسال تمدید شده است.

حسن آذري درباره‌ي اين جشنواره مي‌گويد: «600 عنوان كتاب كودك و نوجوان انتخاب شده است و علاقه‌مندان مي‌توانند اين كتاب‌ها راخوانده و به شكل صوتي ضبط كنند. شرايط ضبط اين كتاب‌ها در سايت توضيح داده شده است و از بين كتاب‌هاي صوتي بهترين‌ها انتخاب مي‌شوند و جايزه مي‌گيرند. همه‌ي علاقه‌مندان چه كودك و نوجوان و چه بزرگ‌سال مي‌توانند در اين مسابقه شركت كنند. براي شركت در اين دو جشنواره به سايت WWW.attarlibrary.ir مراجعه كنيد!

کد خبر 302115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha