بهره‌گیری از ابزار هوشمند کنترل ترافیک در سال‌های اخیر نقش اساسی در آسان‌سازی تردد در تهران داشته است.

  تردد ميليوني وسايل حمل ونقل شهري هر روز مي‌تواند در بزرگراه‌ها و خيابان‌هاي شرياني شهر موجب گره‌هاي ترافيكي و تبعات متعدد ناشي از آن شود اما دوربين‌هاي متعدد و داراي كاربري‌هاي مختلف توانسته تاحدود زيادي از مشكلات تردد در پايتخت بكاهد.

آخرين تحول در اين زمينه مربوط به دوربين‌هاي كنترل تقاطع‌هايي است كه داراي چراغ قرمز هستند. طي 2‌ماه گذشته 8تقاطع جديد شهر تهران به سيستم‌هاي ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز مجهز شد. اين تقاطع‌ها در 6منطقه شهر تهران فعال شده‌اند و شامل 17شهريور - ابن سينا در منطقه12، جنت‌آباد-لاله در منطقه5، اقبال- صفا در منطقه13، صنايع - صياد در منطقه‌يك‌، نيروي زميني - ازگل(كامران) در منطقه‌يك‌، ياس - گلها در منطقه21، گلها- هوانيروز در منطقه 22و هاشم زاده- هوانيروز در منطقه 22مي‌شوند. از سويي استفاده از تجهيزات الكترونيكي، روشي اثربخش براي كاهش تخلفات ترافيكي است. براساس اعلام پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، سال گذشته به‌رغم افزايش 56درصدي دوربين‌هاي ثبت تخلف، تخلفات رانندگي 12درصد كاهش يافته و اين مزيت بزرگ بهره‌گيري از تجهيزات الكترونيكي در كاهش وقوع تخلفات را نشان مي‌دهد.

  • عامل موفقيت طرح خط سفيد

رئيس پليس راهور تهران بزرگ هم استفاده از ابزارهاي هوشمند ترافيكي را يكي از مهم‌ترين دلايل موفقيت اجراي طرح «خط سفيد» در پايتخت دانست. سردار سيدتيمور حسيني درباره تأثيرات اجراي طرح خط سفيد در پايتخت گفت: اعتقاد دارم معضل اصلي تهران در ارتباط با مشكلات ترافيكي و تخلفاتي كه وجود دارد، بحث نهادينه شدن رفتارهاي غلط در اين حوزه است.
وي تاكيد كرد: به جرأت مي‌گويم كه يكي از ماموريت‌هاي جدي پليس راهور اصلاح رفتار شهروندان در حوزه ترافيك است. در بررسي‌هايي كه در اين حوزه انجام داديم متوجه شديم يكي از مهم‌ترين مشكلات و معضلات ترافيكي كه بايد در تهران ساماندهي مي‌شد، تقاطع‌هاي ترافيكي مانند گذرگاه‌هاي عابر پياده و توقف خودروها پشت خط ايست و عبور عابران پياده هنگام قرمز بودن چراغ‌هاي عبور عابران از تقاطع‌ها بود.

رئيس پليس راهور يادآور شد:همچنين وضعيت ناهنجاري ايجاد شده بود كه هم خودروها و هم عابران قوانين را رعايت نمي‌كردند و بي‌انضباطي زيادي را در سطح معابر ايجاد كرده بود. به‌عبارتي به اين نتيجه رسيده بوديم كه بزرگ‌ترين مشكل تهران در معابر و بزرگراه‌ها عدم‌حركت خودروها در بين خطوط است. حسيني با بيان اينكه انجام صحيح اين رفتار مي‌توانست به منظم شدن معابر كمك كند، افزود: در گام نخست اقداماتي مانند اطلاع‌رساني، فرهنگ‌سازي‌ و آموزش طرح ساماندهي تقاطع‌ها را تحت عنوان «ايست؛ به احترام زندگي» آغاز كرديم. بيشتر از ۸ ماه كارهاي ايجابي اين طرح را انجام داديم. خوشبختانه اتفاق خوبي كه روي داد اين بود كه همزمان مجموعه مديريت شهري نيز همين نگاه پليس را در ساماندهي رفتارهاي ترافيكي شهروندان داشت و به همين دليل طرح خط سفيد را در دستور كار خود قرار داده بود. به اعتقاد رئيس پليس راهور تهران بزرگ، اين اشتراك نظر با مديريت شهري به نوعي هوشمندي كارهاي مطالعاتي پليس و شهرداري تهران را نشان مي‌داد. وي با بيان اينكه از اوايل دي‌ماه طرح «خط سفيد» به‌صورت پايلوت در 2منطقه ۶ و ۸ با اولويت ساماندهي تقاطع‌ها، ايجاد زيرساخت‌هاي ترافيك و خط كشي خيابان‌ها و معابر اجرايي شد، ادامه داد: زيرساخت‌هاي لازم توسط شهرداري مناطق به خوبي انجام شد و هنوز نيز در دست اجراست. پليس نيز اولويت خود را روي 2تخلف عدم‌حركت بين خطوط و عدم‌توقف پشت خط ايست قرار داد.

  • كاهش قابل ملاحظه ثبت تخلفات

ابزارهاي هوشمند كنترل ترافيك مزاياي فراواني براي شهر دارند. بهره‌برداري از فضاي مناسب تقاطعات به‌منظور حفظ سلامت عابران پياده، پاكسازي بموقع مركز تقاطع و مديريت كاهش اتلاف زمان حين چراغ قرمز براي خودروهاي عبوري اين سيستم هوشمند را به ابزاري كارآمد براي شهر تبديل كرده است. به گفته ايلوش وزيري، مديرعامل شركت كنترل ترافيك تهران، با آغاز بهره‌برداري از پروژه ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز و بررسي تخلفات ايستادن روي كانال عابر و عبور از چراغ قرمز، آمار تصادفات حادثه ساز و منجر به جرح تا حد زيادي كاهش يافت به‌طوري كه سير نزولي و كاهش تخلفات مذكور طي گذشت مدت زماني كوتاه كاملاً مشهود بوده است. وزيري تأكيد كرد: اين سيستم قابليت و امكان ثبت تخلفات عبور از چراغ قرمز، تجاوز به گذرگاه عابر پياده در سطح سواره‌رو، گردش به چپ و راست و نيز عبورخودرو با سرعت بالا از چراغ سبز را داراست. به گفته وي تنها در تقاطع‌هايي كه مسير راستگرد در آن، توسط تابلوي گردش به راست مجاز شده يا جزيره جداسازي شده است امكان حركت گردش به راست در زمان فاز قرمز وجود دارد.

کد خبر 303549

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha