مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

سیدمحمد فخار: خودروهای فرسوده در دهه اخیر مشکلات زیادی برای تهران و کلانشهرهای کشور ایجاد کرده‌اند.

فرسوده

آلودگي هوا، منظر نامناسب و سروصدايي كه با نام آلودگي صوتي شناخته مي‌شود، در كنار مشكلات فني كه اين وسايل را عامل تشديد ترافيك و سازنده خطر در معابر مي‌سازد، همه و همه باعث شده تا جاي اين وسايل مزاحم در شهر نباشد. نهاد‌هاي مختلف در سال‌هاي اخير توجه ويژه‌اي به اين وسايل فرسوده داشته‌اند اما هيچكدام به مرحله عمل نرسيده و تنها در مرحله شعارهاي خبري باقي‌مانده است.

در يكي از آخرين تصميمات، هيأت دولت درتاريخ 16اسفند 1390طي مصوبه‌اي درخصوص خودروهاي فرسوده سن برخورد با وسايل فرسوده را اعلام كرد. بر اين مبنا براي كاهش آلودگي هوا در شهرهاي تهران، اهواز، اراك، تبريز، مشهد، شيراز، كرج و اصفهان، نيروي انتظامي موظف شد از ابتداي تيرماه سال 1391 از تردد وسايل نقليه با سن بيش از ميزان مندرج در جدول ذيل بر حسب سال جلوگيري به عمل آورد. در اين زمينه سواري شخصي با سن بيشتر از 20سال، تاكسي بالاي 10سال، ميني‌بوس بالاي 10سال، اتوبوس شهري بالاي 8سال و موتورسيكلت بالاي 8سال بايد در معابر متوقف شوند و اجازه حركت به آنان داده نشود.

سردار تيمور حسيني، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: دولت يازدهم با مصوبه‌اي ديگر از اجراي اين تصميم جلوگيري كرد تا وسيله نقليه‌اي توقيف نشود. بدين‌ترتيب يك بازه زماني درنظر گرفتند تا خودروهاي فرسوده توسط ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت از رده خارج شوند. اين در حالي است كه وظايف ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت كشور هم‌اكنون در ساير نهادها پراكنده شده و كسي براي پيگيري وظايف بر زمين مانده از سوي اين نهاد، آستين بالا نمي‌زند.

وي عنوان مي‌كند: اين ازجمله مواردي است كه با معيشت مردم سروكار دارد و دولت و دستگاه‌هاي اجرايي در اين زمينه وارد مسئله شدند. البته اينكه تاچه حد تصميمشان منطقي است، ما وارد قضاوت نمي‌شويم. بي‌شك با حاكميت نگاه حمايت از خانواده‌ها هم نمي‌توان جلوي آسيبي كه فرسودگي به خانواده‌ها وارد مي‌كند را گرفت.

ناگفته نماند كه در مورد برخورد و از رده خارج كردن وسايل نقليه فرسوده، پليس به تنهايي مسئوليت ندارد و تكليف اصلي برعهده ساير سازمان‌هاي دولتي است و ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور در اين زمينه متولي اصلي به شمار مي‌رود. وي مي‌افزايد: سهم پليس در اين زمينه كمتر از 5درصد است و بايد نهادهاي اجرايي كشور به معضل فرسودگي، رسيدگي جدي داشته باشند. ما حتي جزو مدعيان و مطالبه‌گران در بحث فرسودگي هستيم و اين نكته را مطرح مي‌كنيم كه چرا كسي كاري نمي‌كند.

هم‌اكنون نهادهاي دولتي شامل وزارتخانه‌هاي كشور، نفت، اقتصاد و صنعت، سازمان محيط‌زيست، ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت و بانك‌ها كه بايد سرمايه‌گذاري براي جلوگيري از فرسودگي خودروها داشته باشند، همه مسئوليت دارند اما اين موجب سلب مسئوليت پليس نمي‌شود. سردار حسيني در اين‌باره مي‌گويد: اينكه ما صحبت از مطالبه‌گري مي‌كنيم، فرافكني و شانه خالي كردن پليس از انجام وظيفه نيست. ما خودمان پرسشگر اصلي هستيم كه چرا تعداد ميني‌بوس‌ها و اتوبوس‌هاي فرسوده اينقدر زياد است؟

چرا دولت كاري براي جايگزيني اين فرسوده‌ها نمي‌كند؟ حادثه‌ساز بودن خودروها از جمله اين مطالبات ما در بحث فرسودگي است. امروز بيش از 3ميليون موتورسيكلت براساس آمار مركز شماره‌گذاري پليس در تهران وجود دارند. اين تعداد بيش از هر چيز ريشه‌هاي اقتصادي و فرهنگي دارد.

  • هزينه‌اي كه پليس مي‌پردازد

به گفته رئيس پليس راهور تهران، اين نهاد هزينه‌هاي مادي و معنوي بسياري بر اثر آلودگي هوا و فرسودگي داده است و همه حاضران در شهر به اين هزينه‌ها و زحمات پليس معترفند. اين نهاد حتي در بحث حادثه‌خيزبودن برخي از اين خودروها تا نهادهاي قضايي نيز رفته است. سردار حسيني تصريح كرد: هر روز با بالا گرفتن آلودگي هوا، همكاران من در معرض انواع آلودگي‌ها هستند و مشكلات زيادي براي آنان پديد آمده و اميد است دولت هر چه زودتر به معضل فرسودگي وسايل نقليه توجه كند.

جدول

 

کد خبر 304244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha