پس از نهایی شدن متن تهیه شده در مذاکرات، تا‌کنون رهبرمعظم‌انقلاب در خطبه‌های نماز عید‌فطر و دیدار با مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی، در پاسخ به نامه‌ رئیس‌جمهور درباره پایان مذاکرات و همچنین در دیدار با اعضای مجمع جهانی اهل‌بیت درباره متن نهایی‌شده و اصولی که در ادامه مسیر، رعایت آنها ضروری است خطاب به مسئولان و مردم نکاتی را متذکر شدند.

رهبرمعظم‌انقلاب  همواره به پرهیز از بگومگوهای بی‌فایده در موضوع هسته‌ای توصیه کردند.

 اما مهم‌ترين نظرات رهبر انقلاب، در دوره پس از پايان مذاكره چه بوده است؟

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي رهبرمعظم‌انقلاب پس از پايان مذاكرات تا‌كنون نسبت به 2هدف مهم در نقشه‌هاي استكبار عليه ملت ايران هشدار داده‌اند: «ايجاد اختلاف» و «نفوذ در داخل كشور». توصيه‌اي كه در ديدار مسئولان نظام و سفراي كشورهاي اسلامي در روز عيدفطر شد: «[دشمنان] دنبال اين هستند كه بين مردم دودستگي ايجاد كنند؛ نگذاريد دودستگي بشود.»

  • پاسخ به برخي نگراني‌هاي دلسوزان

در نخستين اظهارنظر، رهبرمعظم‌انقلاب پس از پايان مذاكرات هسته‌اي، در پاسخ به نامه‌ رئيس‌جمهور، 2اقدام مهم را براي ادامه مسير و نهايي شدن پرونده هسته‌اي متذكر شدند: «طي شدن مسير قانوني تصويب» و «بستن راه‌هاي نقض عهد طرف مقابل». 2اقدامي كه اجراي آنها بخش زيادي از نگراني‌ها را با اعتمادي كه به ساختار قانوني نظام اسلامي وجود دارد، كاهش مي‌دهد. در روزهاي پس از نهايي شدن متن برآمده از مذاكرات، ابهامات و سؤال و جواب‌هاي متعددي توسط رسانه‌ها، گروه‌هاي سياسي و كارشناسان مطرح شده است: آيا با پذيرش متن فعلي، در اصول نظام اسلامي خدشه وارد نخواهد شد؟ آيا دشمني نظام اسلامي با ظالمان و جنايتكاران عالم و در رأس آن آمريكاي مستكبر پايان خواهد يافت؟ آيا حريم امنيتي كشور لطمه نخواهد ديد؟ اگر متن برآمده از مذاكرات را بپذيريم روابط جمهوري اسلامي ايران با گروه‌هاي مقاومت در منطقه قطع نخواهد شد؟

نظرات موافق و مخالفي كه از سوي كارشناسان و نخبگان در اين زمينه‌ها رد و بدل شده بر ابهام و ترديدها افزوده است. در اين زمينه بيانات رهبر‌معظم انقلاب در خطبه‌هاي نماز عيدفطر به بسياري از اين سؤالات و ترديدها پاسخ مي‌دهد:

«چه اين متن تصويب بشود و چه نشود، به حول و قوه‌‌الهي، اجازه هيچ‌گونه سوءاستفاده‌اي از آن داده نخواهد شد؛ اجازه خدشه‌ در اصول اساسي نظام اسلامي به كسي داده نخواهد شد؛ قابليت‌هاي دفاعي و حريم امنيت كشور، به فضل الهي حفظ خواهد شد، اگرچه مي‌دانيم دشمنان روي اين نقطه‌ به‌خصوص، تكيه‌ زيادي دارند. جمهوري اسلامي، در زمينه‌ حفظ قابليت‌هاي دفاعي و امنيتي خود - آن‌هم در اين فضاي تهديدي كه دشمنان برايش به‌وجود مي‌آورند- هرگز تسليم زياده‌خواهي دشمن نخواهد شد.

نكته‌ بعدي اين است كه چه اين متن تصويب بشود و چه نشود، ما از حمايت دوستانمان در منطقه دست نخواهيم كشيد: از ملت مظلوم فلسطين، از ملت مظلوم يمن، از ملت و دولت سوريه، از ملت و دولت عراق، از مردم مظلوم بحرين، از مجاهدان صادق مقاومت در لبنان و فلسطين؛ همواره مورد حمايت ما خواهند بود.

نكته‌ بعدي اين است كه با اين مذاكرات و با متني كه تهيه شده است، در هر صورت سياست ما در مقابل دولت مستكبر آمريكا هيچ تغييري نخواهد كرد.»از بيانات رهبر معظم انقلاب در خطبه‌هاي نماز عيدفطر مي‌توان به اين نكته‌ اساسي پي برد كه بخش زيادي از ابهاماتي كه تاكنون درباره‌ متن جمع‌بندي مذاكرات مطرح شده‌، درباره‌ اصولي هستند كه مستقل از متن تهيه شده، نظام اسلامي تحت هيچ شرايطي از آنها دست‌نمي‌كشد.

به‌نظر مي‌رسد، با توجه به اينكه يكي از توصيه‌هاي رهبرمعظم‌انقلاب به مذاكره‌كنندگان ايراني اين بوده است كه: «از آدم‌هاي مطلع و امين بهره‌مند بشوند، از نظرات منتقدين مطلع بشوند.» و توصيه‌ عمومي ايشان به مسئولان دولت هم اين بوده كه ضمن خودداري از اهانت و تحقير منتقدان از نظرات آنان استفاده كنند، در مورد متن برآمده از مذاكرات، نيز مي‌توان با بحث و گفت‌وگو و انجام بررسي‌هاي لازم، نگاهي واقع‌بينانه به مسئله به‌دست آورد و ابهامات را روشن كرد. با عنايت به فراهم بودن همين زمينه‌ها براي روشن شدن ابهامات بود كه رهبرمعظم انقلاب در ديدار با مسئولان نظام در روز عيدفطر توصيه‌ عمومي «پرهيز از دودستگي» را مطرح فرمودند:

«ملت ايران بايد متحد باشد. از اين قضاياي هسته‌اي و غيرهسته‌اي و مانند اينها، دودستگي درست نشود كه هر دسته يك‌جور بگويند - بالاخره يك كاري است دارد انجام مي‌گيرد، مسئولاني دارد، دنبال مي‌كنند؛ ان‌شاءالله آنچه منافع ملي است تشخيص بدهند و دنبال آن باشند- بين مردم نبايد دودستگي به‌وجود بيايد. دشمن اين را مي‌خواهد.

الان هم اگر كسي تعقيب كند اين سخن‌پراكني‌هاي بيگانگان را، اين راديو تلويزيون‌ها و اين وبگاه‌هايي كه از طرف آنها دارد همينطور مرتب توسعه پيدا مي‌كند و مرتب هم دارند مطلب مي‌دهند، دنبال اين هستند كه بين مردم دودستگي ايجاد كنند؛ نگذاريد دودستگي بشود؛ وحدت را حفظ كنيد، با هم باشيد.»

همين توصيه‌ به وحدت، در پاسخ به نامه رئيس‌جمهور نيز توسط رهبر معظم انقلاب تكرار شد.

  • توصيه‌اي مهم؛ از آغاز تا پايان مذاكرات

آيا رهبر معظم انقلاب صرفاً در دوره فعلي مذاكرات هسته‌اي به پرهيز از بگومگوها و حفظ وحدت توصيه كردند؟ با مرور بيانات ايشان در روزهاي آغاز مذاكرات در سال۸۲ يعني 12سال پيش، پاسخ اين سؤال روشن مي‌گردد. رهبرمعظم‌انقلاب از همان روزهاي آغازين مذاكره در سال ۸۲ اين نكته را متذكر شده بودند:

«اينگونه حوادث در كشور نبايد به هيچ‌وجه وسيله بگومگو و اختلاف بين مسئولان، آحاد يا جناح‌هاي كشور شود؛ از اين پرهيز كنيد. ايشان (رئيس‌جمهور وقت) درست گفتند كه نقد و انتقاد و... ايرادي ندارد، و حتي برخي از بي‌تابي‌هايي كه انسان در اين قضيه از دانشجويان، آحاد مردم و يا بعضي از مطبوعات ديد كه دغدغه داشتند، خوب هم هست و نشان‌دهنده اين است كه روي عزت و استقلال ملي در جامعه، حساسيت زياد است؛ اما هيچ‌كدام از اينها نبايد به دعوا، اختلاف و كشمكش منتهي شود.

آنچه اهميت دارد اين است كه شما نخبگان و مسئولان و به‌خصوص افرادي كه تريبون دارند و نقش‌شان بسيار مهم است - چه مجلس، چه مطبوعات، چه نمازهاي جمعه و چه بقيه جاها - بدانند كه وقتي كشور با چنين مسئله‌اي -كه يك مسئله از ده‌ها و صدها مسئله‌اي است كه كشور با آن مواجه مي‌شود- روبه‌رو مي‌گردد، بدترين روش اين است كه خود اين مسئله در داخل به وسيله‌اي براي بگومگو تبديل شود؛ اين خيلي بد است...».

اهميت توصيه‌ رهبرمعظم‌انقلاب به پرهيز از بگومگوهاي بي‌فايده در موضوع مذاكرات هسته‌اي داراي وجوه مختلفي است كه يكي از مهم‌ترين آنها حفظ و حراست از «منافع ملي» است. «تأمين منافع ملي» هدف مشتركي است كه در مذاكرات گوناگوني كه در سطوح مختلف جهاني انجام مي‌گيرد، همه دستگاه‌هاي ديپلماسي آن را سرلوحه كار خويش قرار مي‌دهند و تمام تلاش خود را به‌كار مي‌گيرند تا كمترين هزينه‌ها و آسيب‌ها به آن وارد شود.در سال همدلي و همزباني دولت و ملت و در شرايطي كه بحث و گفت‌وگو پيرامون ارزيابي متن برآمده از مذاكرات، در چند هفته گذشته بالا گرفته و در روزهاي آينده نيز ادامه خواهد داشت، نخبگان و رسانه‌ها براي ارزيابي عملكرد خود ضروري است كه به اين سؤال پاسخ دهند كه آيا اين اظهارنظرها و موضعگيري‌ها در راستاي تكميل اقدامات، انجام‌گرفته و به‌مثابه يك كارگروهي مشترك براي دفاع از منافع ملي بوده است يا خير؟

جدول

کد خبر 304474

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha