یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
۰ نفر

اصغر بادپر: آمارها می‌گویند استفاده‌ی زیاد از نرم‌افزارهای چت که بر روی ماهیچه‌های داخلی و خارجی چشم تأثیر می‌گذارند، باعث شده نزدیک‌بینی در کشور زیاد شود.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۹

با اين حساب مي‌شود گفت كه افزايش نزديك‌بيني يكي ديگر از تأثيرها و پيامدهاي مهم مثلث تبلت، بازي‌هاي رايانه‌اي و شبكه‌هاي اجتماعي است.

* * *

خيلي‌ها از داشتن چشم محروم‌اند  و نمي‌توانند ببينند. آن‌ها در هر حال با زندگي كنار مي‌آيند و معمولاً بسيار موفق‌اند.

آن‌ها قدر بينايي و مراقبت از چشم‌ها را خوب مي‌دانند.

* * *

ما به چشم‌هايمان نياز داريم براي تمام زندگي.

 اين‌كه ساعت‌هاي زيادي از روز و شب چشم‌هاي ‌ما به نمايشگرهاي تلويزيون، رايانه و يا گوشي‌همراه خيره باشد؛ يعني ما به اين چشم‌ها نيازي نداريم يا حداقل برايمان مهم نيست كه خيلي زود،  نزديك را  دور ببينيم!

* * * 

چشم‌پزشكان معتقدند هنگام  استفاده از گوشي‌همراه، ماهیچه‌های چشمی ثابت،  دیگر نمی‌توانند در فواصل مختلف متمرکز شوند و این مشکل شاید در آغاز، موقتی باشد، اما كم‌كم به‌صورت یک مشکل دائمی مانند تاربینی بروز می‌کند.

علاوه بر اين، تمرکز روی صفحه‌ي  نمایش از فاصله‌ي نزدیک برای مدت طولانی،  باعث خشک‌شدن ماهیچه‌های چشمی و كمك به بروز نزدیک‌بینی می‌شود.

علی میرزاجانی، رییس انجمن علمی اپتومتری* ایران، در نشست خبری هجدهمین کنگره‌ي ملی اپتومتری گفته است: «فعالیت در فاصله‌ي نزدیک و نگاه‌کردن به صفحه‌های کوچک در همه‌ي كشورها زیاد شده و همين باعث شده فشار زیادی به چشم وارد شود و موجب رشد نزدیک‌بیني در ميان کسانی  مي‌شودکه استعداد اولیه‌ي آن را دارند.

میرزاجانی به مردم توصیه کرده که از محلی عینک طبی خود را تهیه کنند که مسئول فنی اپتومتریست داشته باشد، زیرا حضور مسئول فنی طبق مقررات رسمي الزامی است.

او گفته كه در هیچ‌کجای دنیا برای تجویز عینک به چشم‌پزشک مراجعه نمی‌کنند، همان‌طور که اپتومتریست‌ها نمی‌توانند جراحی کنند.

پس براي تعيين وضعيت چشم،  اپتومتريست‌ها را فراموش نكنيم.

* * *

مي‌گويند وسایل دیجیتال مانند تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند از خود نور اچ‌اي‌وي (HEV) یا همان نور آبی را ساطع می‌کنند. این نور بخشی از طیف نورِ قابل‌رؤیت است که کوتاه‌ترین طول‌موج را دارد.

 امواج با این طول‌موج، قابلیت این را دارند که بافت زنده را تخریب کرده و در طولانی‌مدت آثار مخرب ماندگاری بر چشم‌ها باقی بگذارند.

در مطالعات آزمایشگاهی که بر روی حیوانات صورت گرفته، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که امواج مخرب  اچ‌اي‌وي می‌توانند باعث تخریب شبکیه‌ي چشم شوند و در مراحل بالاتر به تباهی لکه‌ي زرد که شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن است منجر شود.

دستگاه‌هاي ديجيتال كه اين‌روزها از آن‌ها زياد استفاده مي‌كنيم، تا اندازه‌اي اين امواج رامي‌تابانند.

شاید گفته شود که این نور آبی از لامپ‌های ال‌ای‌دی و حتی خود خورشید هم ساطع می‌شود. بله! درست است؛  البته هیچ‌کدام ما در طول روز به این دو خیره نمی‌شویم، اما به گوشي‌همراه و تبلت خيره مي‌شويم.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۹

* * *

به گزارش مهر، سندرم دید رايانه‌اي یا سي‌وي‌اس(CVS) از مشکلاتی است که از نگاه‌کردن به صفحه‌ي نمایش رايانه یا گوشی‌های هوشمند پديد مي‌آيد و عوارضی همچون خشکی چشم، سردرد، تاربینی و نزدیک بینی را به دنبال دارد.

* * *

احتمالاً مي‌دانیم که ما به‌طورعادی 16 تا 20 بار در دقیقه پلک می‌زنیم، اما هنگام نگاه‌کردن به صفحه‌ي گوشي‌همراه فقط شش تا هشت‌بار پلک می‌زنیم و این امر عوارضی مانند خشکی چشم را در پي دارد.

* * *

بخواهيم يا نخواهيم اين اتفاق مي‌افتد! اگر امروز و فردا نباشد روزهاي ديگر هست و چشم‌هاي ما در برابر اين همه فشار، دوام نخواهند آورد. مگر اين‌كه قدري فشار بر چشم‌هايمان را كم كنيم، حداقل ورزش‌هاي چشمي را انجام دهيم و فاصله‌ي چشم‌ها را با نمايشگر رايانه و گوشي‌همراه رعايت كنيم.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۹

* * *

چشم‌پزشكان معتقدند استفاده از چشم در فاصله‌ي نزديك بايد به‌صورت منقطع باشد و  لازم است بعد از هر 02  دقيقه فعاليت، دو دقيقه به هر دو چشم استراحت بدهيم.

استراحت مي‌دهيم؟

-------------------------------------

* اپتومتري يا بينايي‌سنجي به آزمايش چشم براي كشف اختلال‌هاي بينايي و تجويز عدسي‌هاي مناسب گفته مي‌شود.

 

کد خبر 305497

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha