آیدا ابوترابی: نوجوانی است و کنجکاوی و کشف و گشت‌وگذار! و چه بهتر که عاشق طبیعت باشی و همراه نوجوانان در یک بازدید سبز! این‌بار با سفیران محیط‌زیست دوچرخه به یکی از موزه‌های معروف تهران رفتیم و ‌آن‌ها این گزارش را آماده کردند.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۸۰۰

سپیده طاهرخانی و ماجده پناهی‌آزاد گزارشگران اين گردش‌اند و نسیم صفوی، عکاس.

این‌روزها علاقه‌ی نوجوانان به بازدید از موزه‌ها خيلي کم  شده؛ شاید به دلیل این‌که استفاده از اینترنت، تمام‌ وقت آن‌ها را پر کرده یا خیلی جاها را مجازی می‌بینند! اما مسلماً شورو حال بازدید واقعی بیش‌تر از بازدید مجازی است. به‌همین دلیل مي‌رویم سراغ یکی از ديدني‌‌ترین موزه‌های حیات‌وحش تهران در دارآباد. جایی‌که خانه‌ی خیلی از حیوانات جالب و دیدنی ازجمله پرندگان، پستانداران و حشرات  است! در بازدید از این موزه با خیلی از حیوانات، بیش‌ترآشنا مي‌شویم و متوجه مي‌شويم که نسل بعضی از آن‌ها در حال انقراض است و این تقصیر ما آدم‌هاست. امیدواریم بتوانیم کمی مهربان‌تر زندگی کنیم و به زندگی آن‌ها آسیب نزنیم. با ما در گشت‌و گذار از این موزه‌ی دیدنی همراه باشید و فرصت کردید، شما هم سری به اين موزه بزنید.

سفیران‌محیط‌زیست دوچرخه، موزه‌ي دارآباد تهران

سفر زرافه از آفریقا به دارآباد

در بازدید از کارگاه «تاکسیدرمی» متوجه مي‌شويم که این کلمه ریشه‌ي یونانی دارد و به‌معنی «پوست‌آرایی» است. تاکسیدرمیست‌ها یا کارشناسان این فن، نمونه‌هایی ازحیوانات واقعی را با استفاده ازپوست‌ها و ترکیبی از انواع پایه‌ها و مجسمه‌های پیش‌ساخته آماده می‌کنند تا در ابعاد واقعی و به شکل طبیعی به نمایش دربیایند.

سؤالی که با دیدن این کارگاه به ذهن مي‌رسد این است که «آیا این حیوانات با هدف تاکسیدرمی‌شدن کشته می‌شوند؟!» جواب کارشناس موزه این است: «نه،‌ ما این قدرها هم بی‌رحم نیستیم! آن‌ها در طبیعت به‌طور طبیعی از بین می‌روند و بعد به نمونه‌ی تاکسیدرمی‌شده برای نگه‌داری در موزه‌ها تبدیل می‌شوند که فایده‌های زیادی دارد.»

در بین انواع و اقسام وسایل، ماکت‌ها و پوست‌هایی که در کارگاه هست، توجهمان به یک پایه‌ی بزرگ در حال ساخت جلب مي‌شود. هر کدام حدسمان را از این که قرار است پوست چه حیوانی روی این پایه کشیده شود بیان مي‌كنيم؛ اسب؟! فیل؟! وای نه، زرافه! در پرس‌و جوی بیش‌تر متوجه مي‌شويم این زرافه که از آفریقا آمده، قرار است به سومین زرافه‌ی تاکسیدرمی‌شده در دنیا تبدیل شود كه به‌زودی در موزه‌ی حیات‌وحش دارآباد به‌نمایش درخواهد آمد.

سپیده طاهرخانی از تهران

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۸۰۰

در كارگاه تاكسيدرمي، مجسمه‌ يا ماكت حيوانات ساخته مي‌شود و بعد پوستي كه كارهاي زيادي براي ماندگاري بيش‌تر روي آن‌ها انجام شده، روي ماكت كشيده مي‌شود

فریاد حیوانات در خطر

هر کدام از ما بارها و بارها کلمه ی انقراض را شنیده‌ایم و حداقل یک‌بار هم شنیده‌ایم که حیوانی در معرض انقراض است و باید برای نجاتش تلاش کنیم.حیواناتی که جزء سرمایه‌های هر کشور محسوب می‌شوند و عموماً به دلیل رفتار نادرست ما انسان‌ها به خطر می‌افتند. در بازدید از موزه‌ی حیات‌وحش، حیوانات منحصربه‌فردی را دیدم که تعدادشان در ایران اندک است و باید همگی برای حفظ‌شان تلاش کنیم.

پلنگ ایرانی

پلنگ ایرانی از بزرگ‌ترین گربه‌سانان است. ظاهری فوق‌العاده زیبا،جذاب و هیجان‌انگیز دارد و به نظر من جلوه‌ی کاملی از عظمت و قدرت است. ایران، مهم‌ترین زیستگاه پلنگ در خاورمیانه است و این پلنگ در بیش‌تر نقاط ایران یافت می‌شود. پلنگ ايراني به‌دلیل جدا‌شدن از زیستگاه حقیقی‌اش و کمبود طعمه، در معرض انقراض قرار دارد.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۸۰۰

گوزن زرد ایرانی

این حیوان، دوست‌داران محیط‌ زیست و حیات‌وحش، از جمله مرا به‌شدت نگران کرده است.گوزنی زیبا که شاخ‌های بلند و پهن دارد و به دلایلی چون پسماندهای صنعتی و از بین رفتن زیستگاه، ‌در معرض انقراض قرار دارد.

سمندر امپراطور

شاید باورکردنی نباشد که از کل جمعیت سمندرهاي کوهستانی لرستان کم‌تر از هزار عدد باقی مانده است. تغییر اقلیم و بروز خشکسالی موجب شده که سمندرها به سن تولیدمثل نرسند و تعدادشان کم شوند. متأسفانه این سمندرها به علت رنگ و زیبایی منحصربه‌فردشان با قیمت‌های بالا در بازارهای آسیایی و اروپایی با نام مارمولک رنگی به فروش می‌رسند.

 

گربه‌ى پالاس

از جمله حیوانات زیبا و نادر جهان، گربه‌ي پالاس است. این گربه‌ی خاکستری رنگ، نسبت به گربه‌های معمولی، موهای پرپشت‌تر و بلندتری دارد و دست‌ها و پاهایش کوتاه است. گربه‌ي پالاس، در نگاه اول گربه‌ای خسته و تنبل به نظرمی‌آید! محل زندگي اين گربه‌ مشهد، سرخس وشاهرود وجود است.

ماجده پناهی‌آزاد از تهران

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۸۰۰

از عجيب‌ترين ديدني‌هاي موزه‌ي دارآباد، این ردپای دایناسور است که در کرمان کشف شده و مربوط به دایناسوری گیاه‌خوار به‌نام  «کامپتوزرورس» است/ عكس: ماجده پناهي‌آزاد

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۸۰۰

گربه‌ي پالاس خسته و خواب‌آلوده و شکار به دهن!/ عكس‌ها: نسيم صفوي از تهران

کد خبر 306261

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha