پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۹:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیرکل سازمان ملل در پایان سفرش به دارفور به خبرنگاران گفت فقر انسان‌ها برای او تکان‌دهنده بود.

خبرگزاری اتریش از الفاشر سودان گزارش داد، بان کی‌مون گفت این انسان‌ها دوست داشتند «از من، سازمان ملل و جامعه‌ بین‌المللی امید را شاهد باشند.»

هزاران تن در اردوگاه السلام از او استقبال کردند. بان گفت: «من اینجا هستم تا پیام امید، صلح و امنیت را برای‌تان بیاورم.»[ورود بان‌ کی‌مون‌ به‌ دارفور]

ban ki-moon

دبیرکل سازمان ملل در پایان سفرش به خبرنگاران گفت فقر انسان‌ها برای او تکان‌دهنده بوده است.

استقرار صلح پایدار

به گفته وی، جامعه بین‌المللی باید برای قربانیان درگیری‌ها در منطقه بحران‌زده جنوب سودان کار بیشتری انجام دهد. آوارگان باید دوباره روی آرامش را ببینند. «ما باید صلح و امنیت پایدار را مستقر کنیم.»

بان اظهار داشت که پنجشنبه 6 سپتامبر در این باره با عمر البشیر، رییس جمهور سودان صحبت می‌کند.

گروهی از زنان و مردان تلاش کردند تا به اتاقی نفوذ کنند که بان در آنجا با نمایندگانی از سه اردوگاه در حال صحبت بود. دبیرکل سازمان ملل گفت این حادثه از نظر امنیتی «نگرانی‌ها جدی» را به وجود آورده است.

Al Salam camp

حملات دیپلماتیک

بان روز چهارشنبه، سومین روز از دیدارش از این منطقه بحران زده آفریقایی را حمله‌ای دیپلماتیک اعلام کرد. وی قول داد: «من روند مذاکرات سیاسی را مهیا می‌کنم.»

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد 26 هزار نیروی صلح‌بان اتحادیه آفریقا مسیر خوبی را می‌پیمایند. از این رو مذاکرات میان هشت گروه شورشی اصلی و دولت سودان باید به جریان بیفتد.

ban ki-moon

درگیری‌ها در منطقه دارفور که در مرز چاد واقع است تاکنون 200 هزار قربانی بر جای گذاشته است. 2.5 میلیون نفر نیز آواره شده‌اند که در وضعیت بسیار سختی به سر می‌برند. بان از زمان رسیدن به سمت دبیرکلی سازمان ملل یکی از اهداف اصلی‌اش را حل بحران دارفور اعلام کرده است.

نماینده ویژه

بان همچنین اشرف قاضی را به عنوان نماینده جدید سازمان ملل برای سودان معرفی کرد. این دیپلمات پاکستان پیش از این از سال 2004 میلادی نماینده ویژه سازمان ملل در عراق بوده است. وی جانشین یان پرونک هلندی می‌شود که حدود یک سال دولت بشیر از پذیرفتن او امتناع می‌کرد.

کد خبر 30759

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز