یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۹
۰ نفر

گروه بین الملل: منطقه دارفور واقع در غرب سودان از سال 2003 شاهد درگیری خونین بین اکثریت آفریقایی تبار و شبه نظامیان عرب تباری بوده است که دولت سودان به تجهیز و حمایت از آنان متهم شده و تاکنون بیش از 200 هزار تن کشته و نزدیک به 2 میلیون تن آواره شده‌اند.

به گزارش ساندی تلگراف، با انتقال اعضای شبکه القاعده و سایر گروه‌های شورشی فعال در عراق و افغانستان به دارفور، این احتمال بیش از پیش قوت گرفته که این منطقه تبدیل به مرکز جدید تجمع تندروها و تروریست‌ها شود از همین رو نظامیان انگلیسی نیز در قالب نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد و با هدف مقابله با القاعده به دارفور اعزام می شود.

در همین رابطه یکی از مقام‌های وزارت دفاع انگلیس با تایید این خبر گفت: احتمال حملات تروریستی در دارفور افزایش یافته و از همین رو نیروهای ما از ماه آینده میلادی به این منطقه اعزام می شوند و لندن به دولت سودان این هشدار را داده که در قبال کارشکنی‌های سودان در فعالیت‌های نیروهای حافظ صلح آرام نمی نشیند.

اعزام نیروهای حافظ صلح از کشورهای مختلف به دارفور در حالی انجام می شود که سودان پیش از این اعلام کرده بود فقط با استقرار نیروهایی که از جانب اتحادیه آفریقا به این منطقه اعزام می شوند، موافق است.

در همین رابطه لرد مالوچ براون از کارکنان بلند پایه وزارت امور خارجه انگلیس، هفته گذشته با سفر به سودان، با عمر البشیر رئیس جمهوری این کشور دیدار کرده و در این زمینه رایزنی کرد.

در همین حال، گوردون براون نخست وزیر انگلیس، خواهان استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و اتحادیه اروپا در منطقه بحرانی دارفور تا پایان سال جاری میلادی شد.

براون که به دارفور سفر کرده، گفته است که مجموعه‌ای از رویدادها در آینده نزدیک ممکن است فرصتی ایجاد کند تا آرامش به این منطقه سودان بازگردد.

وی از بحرانی که گریبانگیر منطقه دارفور است به عنوان تراژدی عصر حاضر یاد کرد. نخست وزیر انگلیس به شبکه بی.بی.سی گفت: گفتگوهای صلح که قرار است ماه آینده برگزار شود و آتش بسی که توسط دولت سودان پیشنهاد شده، در کنار فرستادن نیروی حافظ صلح مشترک سازمان ملل و اتحادیه آفریقا، من را نسبت به حل بحران دارفور خوشبین کرده است.

براون همچنین از احتمال کمک‌های اقتصادی به سودان نیز صحبت کرد اما به دولت خارطوم هشدار داد که در صورت عدم اجرای تعهدات خود، شاهد تحریمهای سخت‌تری خواهد بود.

وی گفت: تلاش می‌شود تا طرح صلح سازمان ملل متحد در دارفور پیاده شود، آتش بس برقرار شود و ثبات سیاسی ایجاد شود. همه اینها با هم صورت خواهد گرفت.

نخست وزیر انگلیس از زمان آغاز زمامداری خود در اواخر ماه ژوئن سال جاری، تلاش برای حل بحران دارفور را یکی از اولویت‌های اصلی در سیاست خارجی‌اش اعلام کرده است.

طبق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد مصوب 31 جولای، 26 هزار صلحبان به طور مشترک از سازمان ملل متحد و اتحادیه آفریقا باید حداکثر تا اواسط سال 2008 میلادی در دارفور مستقر شوند.

از سوی دیگر چین در نظر دارد یک واحد از سربازان حافظ صلح خود را برای استقرار در ایالت بحران زده دارفور سودان،به این منطقه اعزام کند.

به گزارش شین هوا، معاون مدیر دفتر امور حافظ صلح وزارت دفاع چین در جمع خبرنگاران گفت: یک واحد شامل 315 سرباز که شامل برخی نیروهای تخصصی نیز هستند، به دارفور اعزام خواهند شد.این نیروها در پی درخواست شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت برقراری صلح در غرب سودان تشکیل شده و در زمان کنونی در حال آموزش موارد الزامی هستند.این نیرو به یک نیروی بین المللی حافظ صلح در دارفور خواهد پیوست.
منطقه جنوب سودان، 21 سال صحنه درگیری وجنگ داخلی بین شورشیان و دولت سودان بود که سرانجام با دخالت سازمان ملل متحد و انعقاد قرارداد صلح، هم اکنون 10 هزار صلحبان سازمان ملل متحد در آنجا مستقر هستند.طبق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد مصوب 31 جولای، 26 هزار صلحبان به طور مشترک از سازمان ملل متحد و اتحادیه آفریقا باید حداکثر تا اواسط سال 2008 میلادی در دارفور مستقر شوند.

کد خبر 31607

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز